Citat:
Ursprungligen postat av
M1159
Innan du införskaffar den hunden så bör du försäkra dig om att du ej är allergisk mot den rasen, de hårar måttligt, men det är ju inte roligt att få göra sig av med en hund på grund av allergi.
Du verkar vara medveten om att rasen kräver en hel del jobb från ägaren, det är en arbetshund och den kräver sysselsättning för att inte bli odräglig.
Tänk även på att hunden kräver rejält med plats i bilen och hemmet, en liten lägenhet i stan är direkt olämpligt för rasen, då den faktiskt trivs bäst vid temp -10 och därunder.
Googla och läs om rasen innan köpet, ett felköp när det gäller hund är inte lika enkelt att åtgärda som ett felköp på bil/kapitalvaror mm.
Det är väl det jag mest orolig för att jag skulle börja utveckla allergi mot hunden sne behöver överlämna. Dock så har dem flesta av mina allergier försvunnit, äter hälsosamt nu också och allergi mot nöttter t.ex som jag hade förut är helt borta.
Att få ut hundens energi kommer inte vara några problem, då jag är också full av energi. Kommer leka mycket, ut och dra med rep, kasta boll osv.
Dock temperaturer! Kommer inte huskyn ha de jobbigt under varma somrar?