2014-02-20, 20:54
Medlem
Hej jag tänkte inhandla en siberian husky. Jag vet att rasen har mycket energi som måste få tas ut via mycket motion osv, eventuellt leka kasta boll. Iaf har dock en fråga hur är det med hårning med huskys? Dvs hårar dem mycket?

Sen om dem är lätt att vara allergisk mot. För det är olika för raser till raser, har inte haft problem med någon hund bara när jag va liten. Dock finns det hundar som folk med allergi påverkas mycket mindre av nästan inget alls, av t.ex Pudlar. Hur 'är det med huskys

borde man gå och prova om man är allergisk mot hund? Kanske bra, men de kan ju även utvecklas.

Tack på förhand
Citera
2014-02-20, 21:01
Avslutad
Innan du införskaffar den hunden så bör du försäkra dig om att du ej är allergisk mot den rasen, de hårar måttligt, men det är ju inte roligt att få göra sig av med en hund på grund av allergi.

Du verkar vara medveten om att rasen kräver en hel del jobb från ägaren, det är en arbetshund och den kräver sysselsättning för att inte bli odräglig.

Tänk även på att hunden kräver rejält med plats i bilen och hemmet, en liten lägenhet i stan är direkt olämpligt för rasen, då den faktiskt trivs bäst vid temp -10 och därunder.

Googla och läs om rasen innan köpet, ett felköp när det gäller hund är inte lika enkelt att åtgärda som ett felköp på bil/kapitalvaror mm.
Citera
2014-02-20, 21:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av M1159
Innan du införskaffar den hunden så bör du försäkra dig om att du ej är allergisk mot den rasen, de hårar måttligt, men det är ju inte roligt att få göra sig av med en hund på grund av allergi.

Du verkar vara medveten om att rasen kräver en hel del jobb från ägaren, det är en arbetshund och den kräver sysselsättning för att inte bli odräglig.

Tänk även på att hunden kräver rejält med plats i bilen och hemmet, en liten lägenhet i stan är direkt olämpligt för rasen, då den faktiskt trivs bäst vid temp -10 och därunder.

Googla och läs om rasen innan köpet, ett felköp när det gäller hund är inte lika enkelt att åtgärda som ett felköp på bil/kapitalvaror mm.

Det är väl det jag mest orolig för att jag skulle börja utveckla allergi mot hunden sne behöver överlämna. Dock så har dem flesta av mina allergier försvunnit, äter hälsosamt nu också och allergi mot nöttter t.ex som jag hade förut är helt borta.

Att få ut hundens energi kommer inte vara några problem, då jag är också full av energi. Kommer leka mycket, ut och dra med rep, kasta boll osv.
Dock temperaturer! Kommer inte huskyn ha de jobbigt under varma somrar?
Citera
2014-02-20, 21:16
Medlem
Huskies behöver bra mycket mer motion än "kasta lite boll" det är en ras som avlats för att dra och springa flera kilometer om inte rent av mil om dagen.

De fäller VÄLDIGT mycket på vår och vinter, övriga perioder fäller de också.

Vad du ska göra är att du kontaktar en uppfödare som du kan komma och hälsa på hundarna för att kolla att du inte är allergisk. Minsta lilla reaktion och du bör inte köpa en. Hälsa på ofta, inte bara en gång; du behöver utsätta dig för dem mycket. Uppfödaren kan rasen bra och du kan ställa alla frågor du vill, men en husky som inte får springa klättrar på väggarna.
Citera
2014-02-20, 21:16
Moderator
Allaballawallas avatar
Trådar om ämnet finns det en uppsjö av kolla där för lite tips: https://www.flashback.org/sok/Siberian+husky+
Citera
2014-02-20, 21:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av u53rn4m3
Huskies behöver bra mycket mer motion än "kasta lite boll" det är en ras som avlats för att dra och springa flera kilometer om inte rent av mil om dagen.

Vad du ska göra är att du kontaktar en uppfödare som du kan komma och hälsa på hundarna för att kolla att du inte är allergisk. Minsta lilla reaktion och du bör inte köpa en. Hälsa på ofta, inte bara en gång; du behöver utsätta dig för dem mycket. Uppfödaren kan rasen bra och du kan ställa alla frågor du vill, men en husky som inte får springa klättrar på väggarna.
De springer mil. Flera mil är inget konstigt för dem och är de bra tränade så springer de väldigt många mil, flera dygn i sträck.

TS kanske borde börja läsa på lite. Här finns en bra början, förklarar lite om allt möjligt och varför det inte räcker med att kasta lite boll: http://www.siberianhusky.se/Rasen/aktiviteter.htm
Citera
2014-02-20, 22:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av u53rn4m3

Men jag vet hur mkt motion dem behöver! Redan sagt.. Man kan faktiskt kasta boll mer än lite boll!

aa smart ide där! får väl göra så
Citera
2014-02-21, 06:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flystar
Men jag vet hur mkt motion dem behöver! Redan sagt.. Man kan faktiskt kasta boll mer än lite boll!

aa smart ide där! får väl göra så
Det går ju att "bara" kasta boll, men då får du ju kasta boll mer eller mindre hela dagarna. Det är väldigt viktigt att man verkligen förstår hur krävande denna ras är. Den är helt fantastisk när den stimuleras korrekt, men de river hela huset om man inte gör det. Vill inte ser fler huskies som antingen får leva ute i bur eller blir avlivade för att ägarna inte kan hantera dem Men en uppfödare kan introducera dig till drag och andra lämpliga aktiviteter om du har tid och ork
Citera
2014-02-21, 16:53
Medlem
SysterSovereigns avatar
Jag har arbetat med huskys uppe på Svalbard. Företaget hade 100 stycken som drog slädar ut i vildmarken, de längsta utflykterna var 5 veckor.

Siberian Husky är en hund som kräver enormt mycket träning och stimulans för att må bra. På Svalbard så kan en hund springa 40 km om dagen med 40 kilo släp... Då trivs dem. De sover ute dygnet runt och är extremt inriktade på hierarki. Nu förstår jag ju att de hundar som går att få tag på i Sverige inte är lika extrema i sin bakgrund, så det går nog att tagga ner träningen lite jämfört med där uppe, men du måste se till att de får några timmar om dagen. Med vikter. Denna hund kräver utmaningar då intelligensen och fysiken är så pass stabil.

Jag anser själv att det är tortyr att förse en sådan hund med minimal träning. Det finns fina hundar som kräver mindre.
Citera
2014-02-21, 22:08
Medlem
Ovcharkas avatar
En sån hund borde man inte ha söder om Kiruna. Har sett många huskies lida i sommarvärmen. Fy fan... Och de flesta som köper husky köper dom för att dom är "fina". Är det verkligen anledning nog? Tänk efter.
Citera
2014-02-22, 11:30
Medlem
Zanizailas avatar
Kasta boll hela dagarna vore inte att rekommendera även om man orkade det, och kunde tömma ut hundens energi på det sättet. Bollkastning skapar upphetsning och fixering, och många hundar blir helt tokiga på det.

Huskies är gjorda för att dra, och ska dra. Om inte slädar, så vagnar på hjul (barmarkskörning) eller springa framför cykel.
Citera
2014-02-22, 11:32
Medlem
Har en vän som har en SH, och den hårar otroligt mycket. Ett mindre helvete att komma hem till honom och sätta sig i hans soffa. Otrolig energi i hunden också, blir aldrig trött verkar det som. Kan bli lätt för mycket.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in