2014-02-20, 16:02
Medlem
whaas avatar
Är nu riktigt jävla trött på min bank (Danske Bank) som vägrar lägga till min sambo som medkontohavare på redan befintligt konto, bara för att han har en gammal betalningsanmärkning.
Observera att vi inte vill ha någon kredit på kortet, utan endast ett vanligt lönekonto med bankomatkort kopplat där vi står båda 2 som kontohavare. Så nu ska vi byta bank och därför vill jag ha lite tips.

Krav/önskemål:
* En bank där man kan ha ett gemensamt lönekonto där pengarna kommer in och där vi betalar räkningarna ifrån, med varsitt bankomatkort kopplat (UTAN KREDIT).
* Jag använder bank-app för iphone väldigt mycket och vill byta till en bank som har en bra app.
* Det är tänkt att vi någongång i framtiden ska köpa hus och då kan det vara bra att ha en bank som har bra villkor och räntor för bolån.
* Jag vill ha en så smidig internetbank som möjligt.
* Då vi ska börja spara pengar varje månad så är det bra om det finns särskilda sparkonto med bra räntor.
* Lättillgänglig kundservice önskvärt.
* Jag har redan ett privatlån utan säkerhet på resurs bank som jag tänkt flytta över till nya banken så småningom (ca 150.000 kr). Kan inte göra det nu då jag har för många "förfrågningar" så bankerna är inte så glada för att ta över lånet, så jag tänker låta det vara ett år tills mitt frågeregister är tomt och sen flytta över. Så även här är det önskvärt med bra ränta på blancolån. OBS! Jag har ingen anmärkning och lånet står helt och hållet på mig.

Tacksam för all hjälp
Citera
2014-02-20, 16:16
Medlem
Jag och hela min famlij har haft SEB som huvudbank sedan urminnes tider. Jag har dålig koll på lånen, men appen är jättebra, internetbanken med alla funktioner, så som fonder exempelvis, är lättförståelig och har hittills ALDRIG legat nere då jag behövt den. Kundtjänst dygnet runt. Bra sparkonto är knappast lätt att få hos någon bank. 0.03 % eller så brukar det vara om jag inte misstar mig.
Lycka till!
Citera
2014-02-20, 16:22
Medlem
flashgrenades avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ciz
Jag och hela min famlij har haft SEB som huvudbank sedan urminnes tider. Jag har dålig koll på lånen, men appen är jättebra, internetbanken med alla funktioner, så som fonder exempelvis, är lättförståelig och har hittills ALDRIG legat nere då jag behövt den. Kundtjänst dygnet runt. Bra sparkonto är knappast lätt att få hos någon bank. 0.03 % eller så brukar det vara om jag inte misstar mig.
Lycka till!

Tänkte skriva något snarlikt fast då om Swedbank
Vet dock inget om hur fond-/aktiedelen är på Swedbank, då jag använder överlägsna Avanza i det syftet. Sen kan jag även inflika en till dålig sak med Swedbank och det är alla deras smygavgifer..
Citera
2014-02-20, 17:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flashgrenade
Tänkte skriva något snarlikt fast då om Swedbank
Vet dock inget om hur fond-/aktiedelen är på Swedbank, då jag använder överlägsna Avanza i det syftet. Sen kan jag även inflika en till dålig sak med Swedbank och det är alla deras smygavgifer..
Plus att många av deras kontor inte hanterar pengar (kontanter)
Citera
2014-02-20, 23:57
Medlem
Lutar kraftigt åt att lämna Swedbank, dyr, dålig service och dålig kontanthantering, känns mindre och mindre som en bank, liknar snarare en statlig myndighet eller dyligt.
Citera
2014-02-21, 01:02
Medlem
Sweeper80s avatar
Skandiabanken - galet bra Internetbank o jävligt lätta att ha att göra med!
Citera
2014-02-21, 08:13
Medlem
Kasperskys avatar
Nordea, har en skaplig internetbank med lätt nådd kundservice som har öppet 24/7. Har en helt okej app, men det är en snål bank som tar småavgifter.

Annars finns ju Swedbank, dem har den bästa internetbanken tycker jag, men alldeles för dyr måndagsavgift, och deras kundtjänst kan dra åt helvete.

Banker jag inte rekommenderar:
  • ICA Banken - Har hört att många gillar dem, men inte jag. Deras internetbank är inte ok. Deras kundtjänst är väl okej, men appen är mycket dåligare än konkurrenterna.
  • Handelsbanken - Väldigt bra bank i övrigt, väldigt bra kundservice. Hatar bara deras internetbank.
  • DanskeBank - Internetbanken
Citera
2015-06-14, 20:57
Medlem
Har ett kort med en kredit på 25 000 kr. Tror att jag haft kortet och krediten i minst fem år. Min fråga är: Syns det vid kreditupplysning att jag har denna sk blankokredit ?
Citera
2015-06-14, 21:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av allagustav
Har ett kort med en kredit på 25 000 kr. Tror att jag haft kortet och krediten i minst fem år. Min fråga är: Syns det vid kreditupplysning att jag har denna sk blankokredit ?

Synns sannolikt som en kontokredit på UC.
Citera
2015-06-14, 23:18
Medlem
Skandiabanken är riktigt bra.
Citera
2015-06-15, 12:54
Medlem
svampgaffels avatar
Vi har Danske bank som gemensamt konto eftersom man tidigare fick Danske Direkt (konto + kort) gratis. Nu tar de betalt för tjänsten med 30kr / mån och eftersom deras internetbank är riktigt kass också, så lutar jag åt att byta. Forex Bank verkar ha gratis kort och konto.
Citera
2015-06-15, 13:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av allagustav
Gå in på UC.se så kan du göra kreditupplysning på dig själv ("Min UC"), då ser du precis vad det står om dig när någon annan frågar.

Men ja, kreditkortskrediter syns på kreditupplysningen, både hur mycket du använt och hur mycket du har totalt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in