2014-02-20, 13:00
Medlem
beritschales avatar
Hej!

Jag har väldigt nyligen fått en behovsanställning i butik med minimilönen för någon utan tidigare erfarenhet (Vet inte om det är relevant för frågeställningen eller ej.) och jag har ju jobbat i princip varje vardag mellan 5-8,5 timmar. Nu ska jag för första gången på två veckor jobba helg och undrar om något ob-tillägg kan gälla för mig trots en behovsanställning?

Jag ska även kolla detta med min chef såklart men ville gärna kolla här om någon på rak arm kan förklara detta för mig. Jag kanske inte har gett er tillräckligt med info för att ni ska kunna avgöra detta, men det är värt ett försök.
Citera
2014-02-20, 13:11
Medlem
Louises avatar
Lättast är nog att du läser ditt anställningsavtal och ditt kollektivavtal. Där bör det framgå vilka anspråk du kan göra på OB-tillägg.
Citera
2014-02-20, 14:04
Medlem
provocative77s avatar
Jobbar man obekväm arbetstid så har man rätt till OB-tillägg. Finns bara en arbetsgrupp som inte har den rätten o det är de som jobbar som slav.
Citera
2014-02-20, 14:24
Medlem
Psykofarmakas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av provocative77
Jobbar man obekväm arbetstid så har man rätt till OB-tillägg. Finns bara en arbetsgrupp som inte har den rätten o det är de som jobbar som slav.

Eller om man jobbar skift och har skiftersättning. Skiljer sig i pengar.
Citera
2014-02-20, 14:38
Medlem
Falstaff Fakirs avatar
Har företaget kollektivavtal har du i normalfallet rätt till OB-tillägg. Om företaget ej har kollektivavtal har du inte rätt till OB-tillägg om du inte avtalat särskilt om detta (eller att arbetsgivaren i sin outgrundliga godhet ger alla sina anställda OB-tillägg)
Citera
2014-02-21, 01:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Psykofarmaka
Eller om man jobbar skift och har skiftersättning. Skiljer sig i pengar.

Jag brukar få både skiftformstillägg och Ob när jag jobbar inom industrin och är skiftarbetare.
Citera
2014-02-21, 01:09
Medlem
soulreapers avatar
Vad för slags anställning du har spelar ingen roll det är kollektivavtalet/anställningsvatalet på din arbetsplats. Denna gäller timanställda, månadsanställda och tillsvidareanställda.
Citera
2014-02-21, 01:35
Medlem
För handels avtal gäller 100% ob tillägg på lördag efter 12 och hela söndag. Borde gälla för dig om du arbetar i butik.
Citera
2014-02-21, 01:54
Medlem
trattfans avatar
Har jobbat i butik som behovs/timanställd.

Självklart gällde OB för oss med =)
Citera
2014-02-24, 22:39
Medlem
beritschales avatar
Tack för alla era svar!
Jag har OB-tillägg, precis som många av er nämnde skulle gälla!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in