Jag har väldigt nyligen fått en behovsanställning i butik med minimilönen för någon utan tidigare erfarenhet (Vet inte om det är relevant för frågeställningen eller ej.) och jag har ju jobbat i princip varje vardag mellan 5-8,5 timmar. Nu ska jag för första gången på två veckor jobba helg och undrar om något ob-tillägg kan gälla för mig trots en behovsanställning?
Jag ska även kolla detta med min chef såklart men ville gärna kolla här om någon på rak arm kan förklara detta för mig. Jag kanske inte har gett er tillräckligt med info för att ni ska kunna avgöra detta, men det är värt ett försök.
Har företaget kollektivavtal har du i normalfallet rätt till OB-tillägg. Om företaget ej har kollektivavtal har du inte rätt till OB-tillägg om du inte avtalat särskilt om detta (eller att arbetsgivaren i sin outgrundliga godhet ger alla sina anställda OB-tillägg)
Vad för slags anställning du har spelar ingen roll det är kollektivavtalet/anställningsvatalet på din arbetsplats. Denna gäller timanställda, månadsanställda och tillsvidareanställda.