2007-04-03, 14:45
Medlem
seb-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Targenor
Precis, sen också Oswalds reaktioner efteråt, han beger inte ut på en gång, han köper en dricka och går sen ut genom huvudingången.
Oswald går sen hem och hämtar sin pistol, varför hade han inte den med sig?
Hade ju kunnat komma ett läge i TSBD då han var tvungen att skjuta sig fri.

Ja, det är legitima frågor som aldrig ställdes/besvarades under tiden av Dallaspolisen, men som faktiskt måste få ett svar.

Citat:
I ett av avsnitten av TMWKK så pratar dom med mannen som begravde LHO, han berättar om FBI? som kom till kapellet där kroppen fanns och ville vara ensamma med kroppen. När FBI? folket gått så upptäckte han att LHOs hand och fingrar var svärtade.

Ja, det stämmer, det minns jag med. Jag trodde knappt mina ögon när jag såg det. Det finns som sagt mycket som pekar på en konspiration att skuldbelägga LHO och bestärka "lone nut assassin"-teorin.

Citat:
Hann Oswald verkligen till Tippits mordplats?
http://www.youtube.com/watch?v=uf8D6NuLIhw
Filmen kommer från programmet The JFK Conspiracy (1992)
Programledare var James Earl Jones
http://www.imdb.com/title/tt0462366/

Tack för länken!

Edit: Är det någon som har en teori varför Tippits mördades? Kan det vara så att han såg något han inte borde ha sett, eller visste något han inte borde ha vetat?
Citera
2007-04-03, 15:24
Medlem
Sälklubbarns avatar
Varför sa Oswald att han var en "patsy" istället för att han var oskyldig?
Citera
2007-04-03, 15:39
Medlem
seb-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sälklubbarn
Varför sa Oswald att han var en "patsy" istället för att han var oskyldig?

Nu förstår jag inte riktigt vad du menar, Oswald hävdade sin oskyldighet från allra första början, det framkommer också i TMWKK Part 1 (~15:00):

The Men Who Killed Kennedy (Part 1)
Citera
2007-04-03, 15:48
Medlem
Sälklubbarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av seb-
Nu förstår jag inte riktigt vad du menar, Oswald hävdade sin oskyldighet från allra första början, det framkommer också i TMWKK Part 1 (~15:00):

Jo, men han sa ju också att han var en "patsy". Varför skulle han ha sagt det om han var oskyldig. Och varför skulle han ha sagt det om han var skyldig? Varför inte stenhårt köra på oskyldig-linjen hela tiden? Varför snacka om "patsy" om det inte fanns nån konspiration.

Som foliehatt drar jag ju då slutsatsen att det faktiskt fanns en konspiration.
Citera
2007-04-03, 16:03
Medlem
Targenors avatar
Citat:
Jo, men han sa ju också att han var en "patsy". Varför skulle han ha sagt det om han var oskyldig. Och varför skulle han ha sagt det om han var skyldig? Varför inte stenhårt köra på oskyldig-linjen hela tiden? Varför snacka om "patsy" om det inte fanns nån konspiration.

Citat:

http://mcadams.posc.mu.edu/patsy.htm

Citat:
Question: "Did you shoot the President?"

Answer: No, they've taken me in because of the fact that I lived in the Soviet Union...I'M JUST A PATSY!"

Behöver inte betyda en jättestor konspiration, kom ihåg det misslyckade försöket till invadeing av kuba. Om man kunde få en kommunist dömd för mordet på JFK kanske folket skulle varit bättre inställt till ett andra försök att invaderade kuba.
Fast å andra sidan hade man ju också kunnat satt ditt en kuban för det, för att förstärka det hela ytterligare.

Citat:
Edit: Är det någon som har en teori varför Tippits mördades? Kan det vara så att han såg något han inte borde ha sett, eller visste något han inte borde ha vetat?

Det finns många teorier om det.
Vissa tror att tippit var skytten på kullen.
Tippit skullle hjälpa Oswald fly ur landet är bara några av teroierna.

Enligt den officiella versionen så var det mest troligast att den som skjutit landets president och visste att polisen var i hälarna skulle skjuta en polisman. Tyvärr funkar det omvända också, endast den som var kapabel till att skjuta en polisman skulle kunna mörda landets president.

Inte helt vattentätt.

http://mcadams.posc.mu.edu/car10.htm
En intressant sida om Tippits förehavande under dagen fram tills han blev mördad.

Vittnen som bor nära Tippits mordplats såg två personer försvinna från platsen.

Angående Oswald och Tippit, vilken polisbil var det som tutade utanför huset då Oswald var där?
Citera
2007-04-03, 16:21
Medlem
Pads avatar
Även om jag själv inte tror något annat än att LHO var ensam mördare så måste jag ändå säga att det är väldigt skönt att se lite diskussion där man inte "glömmer" att svara på frågor, och där man har med rejäla hänvisningar och inte backar för att korrigera saker man missuppfattat.

Och som sagt, är det någon konspirationsteori som jag håller för troligare än andra så är det väl att JFK mördades av helt andra krafter än vad den officiella utredningen gör gällande. Men jag tror ändå inte att så är fallet.
Citera
2007-04-03, 19:13
Medlem
Astromans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pad
Även om jag själv inte tror något annat än att LHO var ensam mördare så

du tror att han var ensam mördare 'i egenskap av' att han var en knasig antisocial person? jag har svårt att få ihop min bild av LHO och hans inblanding i mordet. Det finns saker som tyder på att han jobbade för CIA. Det finns saker som tyder på att han absolut inte hade något med CIA att göra.

vad har ni andra för bild av LHO?
Citera
2007-04-03, 19:58
Medlem
elevators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Astroman
du tror att han var ensam mördare 'i egenskap av' att han var en knasig antisocial person? jag har svårt att få ihop min bild av LHO och hans inblanding i mordet. Det finns saker som tyder på att han jobbade för CIA. Det finns saker som tyder på att han absolut inte hade något med CIA att göra.

det finns så många infallsvinklar att spinna in på.
jag tror inte att han handlade ensam, knappast, det känns alldeles för stort för det. hade hela grejen gått till rättegång hade han säkerligen pratat på och avslöjat uppgifter, troligtvis inte den hela sanningen, men uppgifter som vore farligt för andra inblandade. han var nog en person man kunde lita på tills allt gick åt skogen, då hade han inte haft något att förlora. man kan sägas vad man vill om syndabockshistorien, men det finns ingen mer passande person än oswald att placera där med tanke på hans historia.
Citera
2007-04-03, 22:26
Medlem
Targenors avatar
Citat:

Att få fram en bra bild av LHO är lite knepigt.

I filmen Rivals 8 ( http://www.ginza.se/index.aspx?artnr=0279 ) så jämförs Oswald och Rubys liv, till deras första och enda möte.

Jag håller med om att vissa delar tyder på CIA och vissa absolut inte.
Men jag måste ändå hålla med fd. Polismannen Jim Lavelle i en tv interjuv 2003.

There is no chance that these nobodys could have changed the way of history alone, as they did.
Citera
2007-04-03, 22:27
Medlem
Pads avatar
Citat:
du tror att han var ensam mördare 'i egenskap av' att han var en knasig antisocial person?

Eh, nej? Helt enkelt därför att så många av de "heta" spåren har fått naturliga förklaringar. Den gamla myten om hur fort man kunde skjuta exempelvis. Eller hur mycket rakare den magiska kulans väg blir om man tar med i beräkningen höjdskillnaderna i bilen och hur de olika passagerarna satt. Bara för att ta två exempel. Jag är inte fantastiskt övertygad åt något håll, men jag har sett för lite handfast bevisning för ett alternativt scenario för att kunna tro på det.

Men visst finns det oklarheter och skumma faktorer med i fallet. Och jag håller helt med om att det är svårt att få grepp om LHO.
Citera
2007-04-03, 23:36
Medlem
seb-s avatar
Citat:

Du ställer bra frågor, måste jag säga. Vad som exakt avses med en "patsy" vet jag inte, men jag chansar på att det är typ någon som "gör grovjobbet", så att säga, eller har jag fel?

"Hey, don't look at me, I'm just their bitch", som någon sa i Apocalypse Now.

Kan det vara så att Oswald var en f.d. CIA-agent i Sovjet och med "patsy" avsåg att han vart "used and abused", d.v.s. dumpad av CIA när de längre inte hade nytta av honom (eller för att han kanske bröt mot CIA-reglerna genom att gifta sig med en ryska?), typ som Osama Bin Laden som man i dag beskyller för 9/11. En lite vild teori, kanske, men jag försöker komma fram till exakt vad han själv tänkte på när han sa "patsy"...

Edit: Såg nu på Wikipedia att "patsy" är en person som utnyttjats, precis som jag misstänkte med "used and abused".
Citera
2007-04-03, 23:51
Medlem
Astromans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pad
Eh, nej? Helt enkelt därför att så många av de "heta" spåren har fått naturliga förklaringar. Den gamla myten om hur fort man kunde skjuta exempelvis. Eller hur mycket rakare den magiska kulans väg blir om man tar med i beräkningen höjdskillnaderna i bilen och hur de olika passagerarna satt. Bara för att ta två exempel. Jag är inte fantastiskt övertygad åt något håll, men jag har sett för lite handfast bevisning för ett alternativt scenario för att kunna tro på det.

Men visst finns det oklarheter och skumma faktorer med i fallet. Och jag håller helt med om att det är svårt att få grepp om LHO.

det var fel att ställa min fråga i form av ett påstående! jag frågade helt enkelt eftersom jag har läst/hört beskrivningar av honom som en person som i hela sitt liv haft svårt med nära relationer och en del andra saker som tydde på att man kunde diagnostisera LHO som antisocial.

Jag har också svängt fram och tillbaks i frågan och känt just att de två grejerna du nämner med kulans bana och med skjuthastigheten är saker som stärker teorin om LHO som ensam mördare. För någon/några månader sen (senast den här tråden var riktigt levande) spelade jag JFK: Reloaded en hel del (en datorsimulation av mordet, har säkert diskuterats här). Mycket intressant
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in