De flesta av FBIs fotografiska bilder var till långt in på 1980-talet svartvita bilder, - Detta på grund av att färgbilder inte var färgmässigt stabila, svartvita bilder var dock i regel stabila för tid och evighet om de hade framkallats enligt rätt process, och förvarades på ett bra sätt.
Polisens bilder var i allmänhet rätt dåligt ljussatta och en del tagna med sk polaroidprocessen som ibland gav ännu sämre bilder så en del bilder visade en brottsplats på ett fotografiskt dåligt sätt.
Vet ej om jag kan säkert påstå något om äktheten av dessa bilder här:
https://www.google.se/search?q=jfk+headshot&tbm=isch&imgil=TaQglanxnThY-M%253A%253B3gZYLR7nOaygYM%253Bhttp%25253A%25252F%2 5252Fitwasjohnson.impiousdigest .com%25252F&source=iu&pf=m&tbs=simg:CAES1QEa0gELEK jU2AQaAggADAsQsIynCBpiCmAIAxIosxygEbQcvxyhEYQbqxzA HLIcqhy3LZM4uS30LY44xyTWPrk s8y26LRowfZ6BQ4xP1VLojhiZcm1MZTAHKZCUcav5_1wC-ivSM5uWv7lKWXZFnXMgYLndEtwsTIAMMCxCOrv4IGgoKCAgBEg T6EX KDDAsQne3BCRpACgcKBWh1bWFuCgoKCG9yZ2FuaXNtChUKE2Zp Y3Rpb25hbCBjaGFyYWN0ZXIKBwoFZmxlc2gKCQoHZmljdGlvbg w&fir=TaQglanxnThY-M%253A%252C3gZYLR7nOaygYM%252C_&biw=1280&bih=727&d pr=1.5&usg=__mo73giZiKjFbHmaFCYSvJ-AsG78%3D&ved=0ahUKEwjc3_GwzuHJAhUH2SwKHWIjDjAQyjcI RA&ei=Rf5xVpypEIeyswHixriAAw#imgrc=_&usg=__mo73giZ iKjFbHmaFCYSvJ-AsG78%3D
Först i och med Kodachromeprocessen så fick man en stabilt färgbildsprocess (sk diapositiv). Men den hade nackdelen utav låg ljuskänslighet etc.
Citat:
Ursprungligen postat av
PekkariP1
Ljudimpulsen från geväret och det därpå följande ekot bildar ett par, som tillsammans utgör ett "ljud fingeravtryck". Detta fingeravtryck förändras med hastigheten av kulan och med den yta som ekot reflekterar från, enligt firman Bolt, Beranek and Newman Inc. (BBN), som utför undersökningen. (Kanske något mer, men det har jag i så fall glömt.)
Så här står det i HSCA rapporten.
The echo patterns in a complex environment such as Dealey Plaza are unique, so by conducting the reconstruction, the committee
could obtain unique "acoustical fingerprints" of various combinations of shooter, target and microphone locations.
Vid undersökningen hittar firman BBN ett 15-tal intressanta "ljud fingeravtryck".
Kom ihåg att firman BBN inte talar om vad som skiljer ett skott från vanlig statisk störning i högtalarens elektriska krets, mekaniska surr från motor eller växellådan på motorcykeln.
I alla fall inte i tillräcklig grad för att andra vetenskapsmän, akademiker, professorer eller nobelpristagare ska kunna repetera undersökningen.
Alltså de här ljudupptagningarna kan väl troligen inte återskapas i en rekonstruktion med dem udda inspelningsgrunkor de hade förr, det är ju 1963 vi snackar om ? Det nämns ju tom om vaxrullar eller hur det var ? Att ljudanalysen skulle ge så mycket mer än att antalet skott verifierats, det tror jag knappast på ?
Originalutrustningen kalibrerades aldrig vad jag förstår i ett liknande scenario vid en ev rekonstruktion av skjutförloppet. Man hade alltså inte något specifikt referens material att jämföra med,
Precis som
PekkariP1 skriver så saknar rapporten vetenskaplighet eftersom försöken och hypoteserna inte går att kontrollera genom upprepning av ett liknande skjutförlopp.
Finns original mikrofonerna kvar så kan man testa dem mot ljud ifrån en skottlossning, jag antar att de inte är så himla bra för ändamålet
Boomerang heter en av de senaste akustiska detektorerna för
small arms fire, tror det är Raytheon :
http://www.raytheon.com/capabilities/products/boomerang/
Med typ vanlig Fourier-teknik och hög samplingsrate så kan man nog få fram diverse fakta ur en pågående skjutning, - Någon som vethär om den kan klara av att se/höra det ljud man borde få av att kulan roterar så snabbt ? Räfflorna gör att spinnet blir mycket snabbt.
Bordtennisspelare anses vara bland de som har snabbaste koordination bland oss människor och kanske Oswald också var så kvick i rörelserna ?
Om överföring av energin ifrån kulan till JFKs huvud så tar det mycket kort tid för kulan att passera skallen - ungefär cirka 0,2 millisekund för att kul-energin ska överföras till JFK ? Jag får lite dåliga vibbar av att huvudet ens skulle rört sig ens någon centimeter, möjligen av att när huvudsvålen slits av att huvudet rycker till, det är den enda sega vävnaden, och halsen utgör ju ett perfekt "gångjärn".
Man får helt enkelt provskjuta mot dockor och tex döda djur elr lik för att se någon referensram här
Man kan ju provskjuta emot många föremål och först i sådana föremål där kulan stannar kvar i kroppen överförs hela kulenergin i kroppen, När det gäller JFKs huvud så passerade den nog utan att nämnvärt sakta ned.
Intressant nog skulle man kunna leta efter koppar och nickel i JFKs huvud men jag vet ej vilka prover som finns kvar, ifrån huvudet. Kulan var av någon helmantlad typ, och manteln var ofta gjord av någon Koppar-Nickel-legering., tex sk Tombak-plätering
Den kan nog vara intressant att mäta på tex spår av Nickel just eftersom Nickel finns inte i kroppen i några högre koncentrationer, och genom att Nickel har 5 stabila isotoper så kan man få ett mätvärde att jämföra med kulan. Tillsammans med mätning av Koppar-isotoper så kan man nog få en 100 % verifikation ?
Fast får man en sådan verifikation så tar väl konspiratörerna vid igen och skapar nya teorier till hur den ammunition som användes kan ha avlossats ifrån Oswalds gevär ? Eller att det finns någon slags provförfalskning ?
Skulle han blivit skjuten framifrån är somliga bedömare av åsikten att hela huvudet hade spritts ut över Delay Plaza, jag vet ej hur detta påståendet kom ifrån men antagligen vore ett skott ifrån tex Grassy Knoll svårt att skjuta utan bra sikte och då var det typ bara bra gevär som gällde,
Tex om man tänker sig de mindre kalibrarna som .22 LR har ju låg utgångshastighet och är ju inget vidare träffsäkert på > 100 meter. Den låga utgångshastigheten ger ju ett annat problem, dels brantare bana med avsevärt dropp på långa avstånd, och uselt att skjuta på rörliga mål med.
Trots allt måste ju US Marines vara bland de allra bästa militära akademierna i USA, och det var nog inte vem som helst som kunde lista sig där, Oswald torde ha ansetts som helt frisk psykiskt/fysiskt + god syn. Hade de ingen bra syn så blev de aldrig kallade att träna på skyttebanan överhuvudtaget. Han kanske gjorde de avslutande skytteproven enbart för att "straffa ut sig själv", för att han var trött på militärlivet ? Å andra sidan så är det ju många som genomgått militär utbildning med bra vitsord och betyg men ändå inte fått vara kvar för att de just då inte behövde mera folk än de redan hade.
Vi vet kanske inte så värst mycket om Oswald - han kanske gillade att skjuta på småfåglar och ekorrar och tvättbjörnar, inte vet jag ? Att han var lite skjutgalen, Och om jag var Oswald och ville ha ihjäl JFK då borde jag måhända valt ett bättre gevär ? Vilka andra bössor stod till förfogande och som var bättre förutm M1 Garand som ju var i tyngsta laget antar jag ?
Som patsy så var han inte så perfekt egentligen - eller hur ? Sen fanns det säkert en hel del låtsas CIA folk i USA på den tiden som höll på med allsköns skumrask, alltså sådana som utgavs sig för att vara ifrån CIA - men var vanliga småfixare till en del.
Om USA i stort så är det ju så att amerikanska folket alltid varit skeptiska till sina egna myndigheter och institutioner och kan lägga ner massor av jobb på att "bevisa" att de haft fel. Jag tror det beteendet finns i folksjälen i USA än det skulle finnas i Europa i samma omfattning. Därav så ligger USA i topp på konspirationsteoretikernas önskelista, det närmaste andra målet är ju Israel.