2014-02-19, 21:14
Medlem
Silvermoons avatar
Hej, jag har funderingar på att starta ett företag som skall erbjuda marknadsföring. Både mot småföretag(största delen förmodligen), föreningar och även privatpersoner(t.ex. artister, bilbyggare och politiker).

Jag skulle också vilja erbjuda mina framtida kunder avbetalning, för att på så sätt bättre kunna argumentera för den hyfsat saftiga notan.

De företag jag kollat på som gör att jag kan erbjuda detta, t.ex. Nordea, GE money bank, Wasa kredit, har alla siktat in sig på att erbjuda avbetalningar på produkter men inte tjänster. Nu skulle jag iofs kunna sälja ett USB-minne med mina "Produkter" på för 20 000 kr men det känns lite löjligt i sammanhanget.

Min fråga är således: Är det någon som känner till ett företag som hanterar avbetalning av tjänster?
Citera
2014-02-19, 22:22
Medlem
Backafalls avatar
Generellt kan man säga att finansieringsbolag gillar att ha en produkt i botten som de kan knyta upp avtalet mot. Då kan de få ett leveransgodkännande från kunden innan han börja betala vilket är bra för dem.

Jag har dock i ett tidigare yrke arbetat med Wasa Kredit där vi levererade produkter men där kunden fick ett leasingavtal som var värt mer än produktens egna värde. Vi motiverade detta med att de även under avtalsperioden fick marknadsföring av oss och annat. Vad vi fick tulla på var att om ett finansieringsavtal gick åt fanders (kunden i konkurs eller för tuffa juridiska strider) så fick vi ta del av den kostnaden som ju normalt sett finansieringsbolaget tar allt av.
Citera
2014-02-19, 22:28
Medlem
TinyPoliss avatar
Du skall starta ett företag men kan inte använda Google.
Lycka till.

Citat:
Delbetalning är ett enkelt sätt för kunden att fördela kostnaden av större inköp. Tjänsten passar bäst för butiker, tjänsteföretag och kedjor som säljer varor eller tjänster mellan 3 000 kr och 150 000 kr.
Entercard
Citat:
I samband med försäljning av dina produkter och tjänster kan du erbjuda dina kunder Exchange Faktura både i din webbutik och i din fysiska butik.
exchangefinans

etc etc
Citera
2014-02-19, 23:44
Medlem
Det du behöver är något i stil med Siemensfinans där man brukar baka in hyreskontrakt på tjänster så som "service-avtal". Dem kan tänkas finansiera sådana affärer, en krav är att din kund har en bra ekonomi, ponera på att kunden är en privatperson som har en enskild firma, det är ju GULD, skulden tillfaller den enskilde och finansbolaget kan därmed vara lugna i båten. Men om det är en 2 månader gammalt aktiebolag utan några registrerade aktiviteter, ja då är det kanske inte lika kul affär för dem.

Problemet med att finansiera en tjänst är du i stort sett dagligen måste få ett godkännande för din nedlagda tid för att sedan teckna ett finansieringsavtal med din slutkund, det i sig kan nog skapa problem misstänker jag! Samtidigt, kanske lite "off-topic", så tror jag att de kunder du är ute efter inte efterfrågar de tjänster du säljer till den prislappen du tänker dig plocka ut, så idén i sin helhet är lite smått korkad. Men dem kunder som kan vara intressanta är små till medelstora företag (20-200 anställda), dessa bolag har ju generellt råd att betala en saftig konsult faktura i 1 - 2 månaders tid...
Citera
2014-02-20, 17:23
Medlem
Silvermoons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TinyPolis
Du skall starta ett företag men kan inte använda Google.
Lycka till.

Entercard

exchangefinans

etc etc

Tack för hjälpen. Satt och googlade en stund men uppenbarligen googlade jag på fel saker för jag hittade bara företag som inte finansierade tjänster.

Citat:
Ursprungligen postat av ptvz3d
Samtidigt, kanske lite "off-topic", så tror jag att de kunder du är ute efter inte efterfrågar de tjänster du säljer till den prislappen du tänker dig plocka ut, så idén i sin helhet är lite smått korkad. Men dem kunder som kan vara intressanta är små till medelstora företag (20-200 anställda), dessa bolag har ju generellt råd att betala en saftig konsult faktura i 1 - 2 månaders tid...

Det är just det som är grejen. Jag vill ta en del av marknaden som ännu är oexploaterad(<10 anställda). Jag kommer absolut att via vissa sätt kunna ta en lägre kostnad än mina konkurrenter, men det vore också intressant att kunna erbjuda någonting som gör att jag kan ta ännu fler kunder. Då kan jag argumentera för att min tjänst gör att företaget ökar sin vinst mer än det kostar per månad i ett år. Att företaget alltså tjänar på att anlita mig, inte bara efter ett tag utan direkt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in