Citat:
Ursprungligen postat av
straightbackward
Ja hejsan! som rubriken lyder så undrar jag lite om era tankar om Hedonism och Stoicism.
Så vad tycker ni om de två, vilken håller du med om? vilken tycker ni har "rätt"?
Själv tycker jag att Stoicism är väldigt bekymrande, att man inte ska klaga på t.ex. döden med förklaringen "När vi är döda känner vi inget och har då alltså inget att frukta"- från boken "Filosofi" med Martin Levander.
Men annars så tanken att man ska bli oberoende av världen förstår jag inte riktigt och ser inte varför detta skulle vara så positivt. Så en förklaring skulle kanske hjälpa mig med synen på detta.
Sedan så ser jag inget som skulle vara "negativt" med Hedonism då såsom jag förstår handlar det bara om välmående, sedan så kan det ju förstås som väldigt egoistiskt då de flesta ser efter ditt eget välmående med det beror ju lite på vad man är för individ och alla är ju olika.
Så ja här får ni gärna också tycka till om positiva respektive negativa tankar om ämnena.
Ha en fortsatt trevlig dag!
Hela den platonsk-sokratiska traditionen har lett till att vi foraktar kroppen och stanger in den i en sardinburk. Det straffar sig sjalv. Hela detta hyckleri har kristen bakgrund. Det ar kanske nodvandigt att ga via den platonska traditionen, men man maste, om man kan, bryta sig ur den, och det sker genom kroppen. Filosofi behover inte handla om argument, det ar mycket riktigare att tala om kansla. Att oka kansligheten. Detta gors genom kroppen. Vi maste frigora kroppen. Michael Foucault insag det, Nietzsche insag det. Men det ar farligt. Nakenhet ar farligt, syndigt, eller hur?
Nietzsche insag att Sokrates var sjuk, sinnessjuk, degenererad helt enkelt. Jag menar, han hangde kring rika ungdomar som ju ar svin, han var rationaliteten sjalv, han var larare per exallence aven om han tvivlade pa att det gick att lara ut nagot. Aldrig sa att han med ett ord namnde de verkliga orsakerna till handlingar, aversion och attraktion. Vi kanner saker och ting och utgaende fran dessa kanslor agerar vi. Ibland ar vi lessna men agerarar anda eftersom vi avskyr en sak men tycker om nagot annat, vi kalkylerar i vart inre.
Sjalva konceptionen om att leva for lusten ( om det ar det som menas med hedonism ) ar sinnessjuk, den ar straffande. Vi maste tygla vara lustar. Men tank om det ar sa att dessa lustar dyker upp som ett resultat av vart forakt av kroppen. Tank om det ar sa att vi maste vorda kroppen, lata den vara fri, naken for att ma bra?
Nar det galler stoicismen, vad vet vi om den egentligen? Kallorna ar sa pass fa. Det finns nagra fragment tillgangliga av de tidiga stoicisterna. Sen blir det ju kristen moral av det hela och insparrning av kroppen i pansar som har pagatt fram till idag. Ja i all synnerhet idag.
Jag vet inte ens langre om jag anser att man bor rekommendera lasning av Platon. Kanske man bor man strunta i det. Anda har alla filosofer av rang gatt den vagen. Men som sagt man maste bryta sig ur det, pa riktigt. Det finns inget utrymme for kanslan dar.