2014-02-19, 14:05
Medlem
Tjenare!

Lite bakgrunds info snabbt:

Är en ung man i 20 års åldern, Har haft problem med mina tänder enda sedan jag vart liten.
Hade tandställning ett par år för att få ett respektabelt leende, Funkade rätt bra, Tills dagen då de plockade ut den. Tog ungefär ett år tills mina tänder var i samma "Vidriga" position igen.
Gick till tandläkaren för att försöka få det fixat, Men de ansåg att det inte var någon idé med tandställning igen, Varför vet jag ej.

Detta var för cirka 5 år sedan.
Jag har vart grymt missnöjd med mina tänder sedan dess, Jag har inte kunnat skratta med de få kompisar jag har haft under åren, Alltid ansträngt mig extra mycket för att inte le överhuvudtaget då jag ser förjävlig ut i käften. Det ena ledde till det andra och har i stort sett isolerat mig ifrån sociala tillställningar de senaste åren. Förlorat varenda vän jag har haft på grund av att jag har isolerat mig.

Detta har förstås lett till att jag har varit svårt deprimerad de senaste åren, Har skitit i att ta hand om mina tänder överhuvudtaget. Mina tänder är så förfallna att små flisor/bitar har ramlat av på senaste tiden, främst i övre tandraden.

Så, Kära Flashback.
Hur ser mina alternativ ut?

Jag har cirka 30.000 kronor undan sparade ifrån en kort tid då jag jobbade.
Är detta tillräckligt för att dra ut varenda tand i käften och ersätta dem med tand-Implantat?

Jag antar att det inte är tillräckligt, Skulle uppskatta tips på fonder / annan hjälp man kan få ekonomiskt när det kommer till tandvården.
Citera
2014-02-19, 14:10
Medlem
I Sverige får du nog räkna med 5000kr per tand.
Men vet att i Bosnien får du betala 5000kr p käke
Citera
2014-02-19, 14:14
Medlem
Red-Pandas avatar
När du skriver små flisor/bitar menar du emaljen då eller?

Gå till tandläkaren och fråga vad dom tycker är bästa aternativet. Dom finns ju där för att hjälpa dig och dom har nog sett värre så det är inget att skämmas över.

Börja borsta och skölja med flour varje dag. Tycker inte du ska byta ut dina tänder mot tand-implantat om det verkligen inte är rekommenderat av tandläkaren, som det låter på dig nu så går dom mesta av dina tänder att rädda.
Citera
2014-02-19, 14:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Red-Panda
När du skriver små flisor/bitar menar du emaljen då eller?

Gå till tandläkaren och fråga vad dom tycker är bästa aternativet. Dom finns ju där för att hjälpa dig och dom har nog sett värre så det är inget att skämmas över.

Börja borsta och skölja med flour varje dag. Tycker inte du ska byta ut dina tänder mot tand-implantat om det verkligen inte är rekommenderat av tandläkaren, som det låter på dig nu så går dom mesta av dina tänder att rädda.

Svårt att förklara utförligt hur skadan på tänderna ser ut.

http://2.bp.blogspot.com/_057YuI7iG3o/TQqC_tbP-TI/AAAAAAAAAIw/gBRCgnEpJWI/s1600/tand.jpg
(Inte min käft)
Ungefär så ser det ut på två av mina tänder, Och fler tänder lär följa.

Vad finns det för andra alternativ istället för tand-implantat då?
Jag måste verkligen få fixat mina tänder, Och jag skulle tro att tandställning är totalt uteslutet, Både i dagsläget och i framtiden (Tänderna är i såpass dåligt skick att det antagligen är för sent)
Citera
2014-02-19, 15:07
Bannlyst
Jag har åtminstone sett på TV, att det är betydligt billigare att få tandvård i många andra EU-länder.

Här kan du läsa lite.
Citera
2014-02-19, 15:32
Medlem
felleboy90s avatar
Om det nu är så illa som du beskriver så förstår jag verkligen inte varför du inte brytt dig om att åtgärda felet tidigare? Om du lider så mycket som du beskriver så ta ett banklån och ta reda på lite fakta om man kan göra det billigare utomlands. Känns som ett litet lån är ingenting om det kan förbättra din livskvalitét så mycket
Citera
2014-02-19, 15:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av frukostvin
Jag har åtminstone sett på TV, att det är betydligt billigare att få tandvård i många andra EU-länder.

Här kan du läsa lite.

Tack, Ska kicka närmare på detta!
Citera
2014-02-19, 16:16
Medlem
Danro80s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stekfisken
Svårt att förklara utförligt hur skadan på tänderna ser ut.

http://2.bp.blogspot.com/_057YuI7iG3o/TQqC_tbP-TI/AAAAAAAAAIw/gBRCgnEpJWI/s1600/tand.jpg
(Inte min käft)
Ungefär så ser det ut på två av mina tänder, Och fler tänder lär följa.

Vad finns det för andra alternativ istället för tand-implantat då?
Jag måste verkligen få fixat mina tänder, Och jag skulle tro att tandställning är totalt uteslutet, Både i dagsläget och i framtiden (Tänderna är i såpass dåligt skick att det antagligen är för sent)

Att byta ut tänderna mot implantat kommer bli DYRT, jag ska sätta in ETT implantat och det kommer kosta runt 15000kr i Sverige.

Det första du borde göra är att boka ett besök till tandläkaren och göra en undersökning, där dom kollar hur många hål som behöver lagas, och och vad det skulle kosta att fixa till hål, samt skador på tänderna. För hur illa du än tycker att dina tänder ser ut så tror jag att du föredrar att ha dom kvar istället för att bli tandlös :/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in