2014-02-18, 21:30
Medlem
Epimetheuss avatar
Hittade nyss tråden om hur man kan titta på bilder på andras routrar, och det var ju riktigt spännande!

Men, jag lyckades tabba mig ordentligt.
Jag läste fel på vilket program som skulle vara förval när jag kikade på bilderna via Filezilla.
Så nu när jag försöker öppna och titta på en bild så försöker min Macbook Pro att öppna bilden med Word.

Hur återställer jag datorn så att den väljer att öppna bilderna som jag vill se i Filezilla med Förhandsvisaren istället?

Snälla hjälp!
Citera
2014-02-18, 21:34
Medlem
I windows så högerklickar man och väljer öpna med bara och sen blädra fram till rätt program och bockar i standardprogram.
Citera
2014-02-18, 21:35
Medlem
ganglere2s avatar
Vet inte i den burken men iaf i min med Linux så är det bara att högerklicka på en viss filtyp och då kan man gå in på egenskaperna och välja vilka program och i vilken ordning som de ska öppna denna filtyp.
Citera
2014-02-18, 21:41
Medlem
pickledonions avatar
Högerklicka (klick med två fingrar på musplattan, alternativt ctrl+klick) på filen i fråga. Ganska högt upp (tror till och med det är alternativ nummer 2) så kommer det stå ungefär "öppna med..." eller motsvarande. I samband med rutan som kommer upp där du kan välja ett program i listan så kan du även kryssa för en liten ruta som heter "öppna alltid med...".
Citera
2014-02-20, 16:09
Medlem
Epimetheuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pickledonion
Högerklicka (klick med två fingrar på musplattan, alternativt ctrl+klick) på filen i fråga. Ganska högt upp (tror till och med det är alternativ nummer 2) så kommer det stå ungefär "öppna med..." eller motsvarande. I samband med rutan som kommer upp där du kan välja ett program i listan så kan du även kryssa för en liten ruta som heter "öppna alltid med...".

Jag får inte upp dom valen i Filezilla.
Jag får bara val som har med programmet att göra, t.ex. Redigera, Hämta; Visa, eller vad det står.
Klickar jag på Visa så försöker den öppna filen med Word.
På min dator så funkar det, men inte i Filezilla.
Citera
2014-02-20, 21:28
Medlem
pickledonions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Epimetheus
Jag får inte upp dom valen i Filezilla.
Jag får bara val som har med programmet att göra, t.ex. Redigera, Hämta; Visa, eller vad det står.
Klickar jag på Visa så försöker den öppna filen med Word.
På min dator så funkar det, men inte i Filezilla.

I FileZillas menyrad: Edit -> Settings -> File editing -> Filetype Associations

Hittar du det där?
Citera
2014-02-21, 22:01
Medlem
Epimetheuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pickledonion
I FileZillas menyrad: Edit -> Settings -> File editing -> Filetype Associations

Hittar du det där?

jag måste vara osedvanligt korkad, men jag hittar inget alternativ i menyraden som har funktionen "Edit".
Citera
2014-02-21, 22:14
Medlem
scarlots avatar
Om du har en fil med liknande ändelse på datorn (tex .jpg), så högerklicka på filen, välj "visa info" och under "öppna med:" så väljer du det program du vill öppna filerna i och klickar sen på "ändra alla". Lätt som plätt.
Citera
2014-02-22, 07:52
Medlem
pickledonions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Epimetheus
jag måste vara osedvanligt korkad, men jag hittar inget alternativ i menyraden som har funktionen "Edit".

Det bör vara alternativ nummer 2 från vänster, har du operativsystem på Svenska eller Engelska? Om du har det på Svenska så förstår du säkerligen nu varför allt är bättre om man har sitt operativsystem på Engelska. Allt blir enklare att googla och hjälp blir enklare att få. Ärligt talat så var det så länge sedan jag använde ett Svenskspråkigt operativsystem att jag inte minnns vad det står i stället för "Edit". Men det bör vara någon lämplig översättning och det bör vara alternativ nr 2 från vänster.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in