Har haft ont i magen sedan maj förra året (2013). Molande värk, spänd och öm som om jag har ett stort blåmärke inuti magen. Är ofta illamående, ibland när jag är hungrig men alltid och extra mycket direkt efter en måltid. Har oregelbunden avföring, hårda kulor och löst om vartannat (dock ej vattnig). Svårt att sova ibland p.g.a. tarmarna jobbar på natten. Har fått en rodnad i ansiktet som ibland på mornarna kan blossa upp rejält och kännas stramt och hettande som om jag hade fått en solbränna. Har haft två (av 9) positiva F-Hb (blod i avföringen). Har ibland krampkänslor i olika delar av magen och det känns som någon har spänt ett hårt gummiband runt veka livet. Har också fått väldigt ont i ryggen sedan i höstas, ibland riktigt panikont i ryggraden och strålar utåt mot sidorna och mellan skulderbladen. Har blivit riktigt trött, en djup trötthet jag inte kan sova eller motionera bort.
Har gjort koloskopi på tjocktarmen, gastroskopi i magsäcken och tolvfingertarmen samt magnetröntgen(MR) på ryggrad, tunntarm och organ (övre buk - bukspottkörtel, lever, njurar, gallblåsan, gallgången, lymfkörtlarna) - inget visade på några avvikelser. Har bra blodvärde, ingen sänka; 5-HIA och Kromogranin A var negativa och ingen blod i urinen. Ingen inflammation i tarmen, cystor eller maskägg. Laktos och gluten-proverna var negativa och har även testat att hålla upp med mjölkprodukter utan resultat.
Men smärtorna fortsätter och till och med ökar såhär nästan ett år senare. Min fråga är om MR undersöker ett så smalt område att man riskerar missa någonting? Funderar starkt på att göra en datortomografi (DT/CT) för att få en slutgiltig "genomskärning" av buken. Då går det verkligen inte att missa någonting antar jag, speciellt inte cancer som jag oroar mig för (p.g.a. värk i mage/rygg, rodnad i ansiktet och tröttheten)?!
Någon som har något tips om vad det kan vara och hur jag kan gå vidare?
Har gjort koloskopi på tjocktarmen, gastroskopi i magsäcken och tolvfingertarmen samt magnetröntgen(MR) på ryggrad, tunntarm och organ (övre buk - bukspottkörtel, lever, njurar, gallblåsan, gallgången, lymfkörtlarna) - inget visade på några avvikelser. Har bra blodvärde, ingen sänka; 5-HIA och Kromogranin A var negativa och ingen blod i urinen. Ingen inflammation i tarmen, cystor eller maskägg. Laktos och gluten-proverna var negativa och har även testat att hålla upp med mjölkprodukter utan resultat.
Men smärtorna fortsätter och till och med ökar såhär nästan ett år senare. Min fråga är om MR undersöker ett så smalt område att man riskerar missa någonting? Funderar starkt på att göra en datortomografi (DT/CT) för att få en slutgiltig "genomskärning" av buken. Då går det verkligen inte att missa någonting antar jag, speciellt inte cancer som jag oroar mig för (p.g.a. värk i mage/rygg, rodnad i ansiktet och tröttheten)?!
Någon som har något tips om vad det kan vara och hur jag kan gå vidare?