2014-02-18, 14:49
Medlem
Någon som vet en bra läkare som kan fixa detta.
Det gäller inga droger utan helt vanliga recept som vilken allmänläkare som helst kan skriva ut.
Citera
2014-02-18, 14:51
Medlem
Docklands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av maeron
Någon som vet en bra läkare som kan fixa detta.
Det gäller inga droger utan helt vanliga recept som vilken allmänläkare som helst kan skriva ut.

Varför skriva om ett utländskt till ett svenskt recept? Det är väl bara gå till vårdcentralen och få recept på den medicin du behöver, om där inte är något mysko?
Citera
2014-02-18, 14:53
Medlem
det är till en IVF behandling
Citera
2014-02-18, 14:59
Medlem
Docklands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av maeron
det är till en IVF behandling

Jag tror inte det går att gå till en läkare exempelvis i Danmark och på något sätt per automatik få recept på den svenska motsvarigheten av medicin utan att genomgå läkarbesök/undersökning i sverige. Jag tror att läkaren i sverige vill undersöka och ta sig an patientansvaret helt och göra en egen utredning/bedömning.
Citera
2014-02-18, 15:03
Medlem
GrumpyOldMans avatar
Har du/ni möjlighet att hämta ut receptet i landet där det utfärdades?
Citera
2014-02-18, 17:12
Medlem
Vi vill ju ha ett svensk recept för att få det under högkostnadsskyddet
Citera
2014-02-18, 17:26
Medlem
GrumpyOldMans avatar
Läs gärna vad tlv säger om detta: http://www.tlv.se/lakemedel/omprovning-av-lakemedel/avslutade-omprovningar/omprovning-av-follikelstimulerande-hormon-fsh-och-luteniserande-hormon-lh-/

Citat:
Dockland skrev: Jag tror inte det går att gå till en läkare exempelvis i Danmark och på något sätt per automatik få recept på den svenska motsvarigheten av medicin utan att genomgå läkarbesök/undersökning i Sverige. Jag tror att läkaren i Sverige vill undersöka och ta sig an patientansvaret helt och göra en egen utredning/bedömning.

Helt rätt - du kan inte komma med ett utländskt recept och be att få det omskrivet till en svensk receptblankett. IVF kan falla under högkostnadsskydd, om den utförs i Sverige och med svenska regler. Skattebetalarna subventionerar inte IVF som utförs utomlands, det är parets egen vilja och då får paret också ta kostnaden själva.
Citera
2014-02-18, 17:31
Medlem
Docklands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GrumpyOldMan
Läs gärna vad tlv säger om detta: http://www.tlv.se/lakemedel/omprovning-av-lakemedel/avslutade-omprovningar/omprovning-av-follikelstimulerande-hormon-fsh-och-luteniserande-hormon-lh-/

Helt rätt - du kan inte komma med ett utländskt recept och be att få det omskrivet till en svensk receptblankett. IVF kan falla under högkostnadsskydd, om den utförs i Sverige och med svenska regler. Skattebetalarna subventionerar inte IVF som utförs utomlands, det är parets egen vilja och då får paret också ta kostnaden själva.

Ok, tack. Inte mer än rätt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in