2005-08-02, 10:56
Medlem
Katarsiss avatar
Vilket brott i Sverige har etsat sig fast i din hjärna?

Själv mådde jag fruktansvärt dåligt över den lille pojken (tre-fyra år?)som för många år sedan bands fast vid ett träd av sin styvfar. Där fick han sitta, gråtande och bunden, plågad av mygg, tills han dog. (Minns inte när det var, riktigt, och hittar inget när jag googlar.)
Kan fortfarande känna mig plågad över de bilder jag fick i hjärnan när jag läste om det. Önskar att jag aldrig läst det.
Lite detsamma med mordet på Helen i Hörby. Vidrigt.

Fråga nr. två: Vilket olöst brott i Sverige vill du helst se bli löst?

Jag velar mellan mordet på Palme och mordet på da Costa...
Citera
2005-08-02, 12:21
Medlem
bloodfarmers avatar
1. Jo, Palme-mordet då naturligtvis. Sen minns jag som liten en kidnappning, där ngn kidnappade en flicka å stängde in henne i ett soprum av ngn slag. Enda jag minns. Vet iaf att jag tyckte detta var hemskt när jag var liten.

2. Palmemordet.
Citera
2005-08-02, 13:39
Medlem
Ördögs avatar
1. Södra Råda kyrkas brand i november 2001. Jag hade ingen personlig relation till den brunna kyrkan, men jag visste att det var en kulturskatt i paritet med Vasaskeppet: en av Sveriges finaste medeltida träkyrkor med unika väggmålningar från 1300-och 1400-talen. Det kändes så otroligt fel att en kyrka som stått i snart 700 år ska försvinna på det där viset, att det var mordbrand stod ju klart.

Två år senare greps gärningsmannen. Det var ju samme kille som stack kniven i den där lilla tjejen i Arvika samma dag - eller var det dagen efter? - som Anna Lindh fick banesåret. En mångsidig dåre, både pyroman och mördare ...
Citera
2005-08-02, 23:41
Medlem
MADEofSTONEs avatar
Militärligan av rent personliga skäl, annars måste det nog vara flinck morden i Falun som var jävligt ruggiga och overkliga.
Iofs den där sossen som blev skjuten på sveavägen minns man ju också sedan barndomen.
Citera
2005-08-02, 23:47
Medlem
Bråkmakarns avatar
Gisslandramat i Hallsberg. Jag slutade skolan den dagen minns jag.

Örebro-pedofilens brott minns jag också. Fruktansvärt.

Här kan man lyssna på när en polis berättar om dom dåden.
Citera
2005-08-02, 23:52
Medlem
Siden-Carlssons avatar
Det (ännu ouppklarade?) mordet på taxichauffören Dusanka Petrén.

Osmo Vallos död orsakad av adrenalinstinna snutar.

Malexandermorden.

Palmemordet.

De två holländska turisterna som mördades i sitt tält i fjällen, Quick misstänkt.

Åmselemorden där en hel familj slaktades av finnen Juha Valjakkala och hans kärring.

Polismordet i Högdalen.
Citera
2005-08-03, 11:28
Medlem
babblans avatar
Åmselemorden sitter rätt hårt, det var så jävla rått. Sen den där lille pojken,var det Kevin han hette? Han som andra barn dödade. Undrar just vad som hände med dom barnen.
Sen försvinnandet (troligen mordet) av Olle Högbom i Sundsvall har jag svårt att släppa. Helen i Hörby.

Da Costa och Palme-morden skulle vara intressant att få klarhet i.
Citera
2005-08-03, 11:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Siden-Carlsson
Det (ännu ouppklarade?) mordet på taxichauffören Dusanka Petrén.

Vad menar du med ouppklarade? Det var ju flera personer som dömdes. Var det inte så atthennes man låg bakom(anstiftan) men inte dömdes? Är det de du menar?
Citera
2005-08-03, 12:25
Medlem
Siden-Carlssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kosmonaut1000
Vad menar du med ouppklarade? Det var ju flera personer som dömdes. Var det inte så atthennes man låg bakom(anstiftan) men inte dömdes? Är det de du menar?

JAg satte ett frågetecken eftersom jag inte var säker. Åhå! Så de åkte dig aalltså. Det har jag missat i sådana fall *kollar genst Internet*
Citera
2005-08-03, 12:31
Medlem
Tuesdays avatar
IRA-bomberna i Storbritannien.
Johan Asplund - ännu försvunnen.
De båda ministermorden.
Kravallerna på Mainzerstrasse och i Göteborg.
Citera
2005-08-03, 18:20
Medlem
Minns: Flinks mord. Minns att farsan snacka om det på den tiden.

Vill se bli löst: Pernilla-mordet i Falun.
Citera
2005-08-03, 19:10
Medlem
Hans Castorps avatar
Minns: Helene-mordet i Hörby. Det har gett mig många sömnlösa nätter.

Att lösas: Da Costa-mordet. Kommer väl aldrig att ske, men tänk vad Sverige skulle må bra av att det löstes.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in