2014-02-16, 14:03
Bannlyst
Har sett flera dokumentärer från Tjeckien och där har barerna öppet på morgonen så att man kan ta sig en öl innan man går till jobbet. Blåkläder samsades med vita skjortor, man tog ett stop eller två och så gick man till jobbet. En släkting till mig jobbar på ett företag där man har utbyte med en rysk koncern, det tycks vara standard att ryssarna kommer med en liten sup i kroppen till jobbet. För mig är det helt otänkbart att komma full till jobbet, det är ett tabu i Sverige och man kan förlora jobbet eller bli avstängd.

Hur ser det ut i världen?
Citera
2014-02-16, 14:21
Medlem
Zkeks avatar
Danmark har väll också ett ganska öppet öldrickande på jobbet. Många företag har ju egen bar på jobbet och det var ju en väldig debatt för några år sen när dom sänkte mängden alkohol du fick dricka under arbetstid tror jag.
Citera
2014-02-16, 14:28
Medlem
SpeedingBullets avatar
Ok och ok vet jag inte riktigt men i Thailand verkar de vara rätt öppet. Åtminstone lunch dricker flesta några öl
Citera
2014-02-16, 14:43
Bannlyst
Japan kanske? Om man får sova på jobbet där och när det beteendet anses som något bra förvånar det mig inte om man även får dricka på jobbet. Sedan tror jag att det är ganska okej att dricka på jobbet i Kina och i Östeuropa.
Citera
2014-02-16, 14:48
Medlem
morkfromorks avatar
En kompis jobbade på ett varv i ryssland, där var det inte många nyktra
Citera
2014-02-16, 15:23
Medlem
anonym.hedonists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av morkfromork
Ryssarna vet hur man gör jobbet trevligt .
Citera
2014-02-16, 16:06
Medlem
I sverige som resemontör, holy
Citera
2014-02-16, 16:08
Medlem
gato12s avatar
Citat:

De ryska piloterna på aeroflot var ju kända för att vara packade på jobbet. Fanns ju nån dokumentär som hette "vi flyger om Gud (och vodkan) vill".
Citera
2014-02-16, 16:23
Bannlyst
Saudi Arabien
Citera
2014-02-16, 16:49
Medlem
takeitchills avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Applejacks
Sedan tror jag att det är ganska okej att dricka på jobbet i Kina och i Östeuropa.

I Kina är det inte ovanligt att över affärsluncher supa sig as-kalas. Fast då handlar det väl oftare att man tar ut kunder eller i andra situationer när man gör affärer.

Sedan i många jobbannonser i Kina så finns det krav på att man ska tåla mycket alkohol då mycket affärer i Kina sker över middagar och banketter där mycket alkohol ska förtäras.
Citera
2014-02-16, 17:32
Medlem
Fernets avatar
Citat:

Dom skickar hem dig om du kommer nykter.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in