2014-02-15, 21:50
Medlem
Hej. En utbildning jag just nu betalar för kan göras gratis om jag byter till ett danskt universitet. De är då på danska och jag undrar hur jobbigt det blir att lära sig? Jag har en sommar , dvs tre månader men sen börjar plugget direkt. Kommer jag vara lost eller kan det funka?

Norska skulle jag ju lätt klara men har mindre erfarenhet av danska och danskar.
Citera
2014-02-15, 21:53
Medlem
Stardoxs avatar
Inte värt det om du ända skall jobba i Sverige.
Även om det verkar enkelt är det en hel del ord, fraser och idiomen som bara är för svåra och gör utbildningen jobbig och frustrerande.

Men om du kan Norska hyfsat, blir det troligen inga större problem.
Citera
2014-02-15, 21:53
Medlem
olasvenssons avatar
Norska och danska stavas i princip likadant
Citera
2014-02-15, 21:59
Medlem
Har du lätt för norska samt är bra på svenska bör du under dessa 3 månader lära dig att prata vardagsdanska utan allt för mycket hinder, flytta till Danmark direkt så du får in flytet i språket.

Det är intressant vilket universitet du ska läsa på och om det finns mycket utländska studenter där och isåfall om lärarna och universitetet anpassat studierna efter detta.

Köp din danska studielitteratur men använd också svensk litteratur där hemma - är det något du inte förstår under lektion så kan du läsa ikapp dig på svenska och jämföra i böckerna.

Om du vill klara det så klarar du det säkert, danska är inte rocket science.
Citera
2014-02-15, 22:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av olasvensson
Norska och danska stavas i princip likadant

Det är bara att ha lite gröt i käften & sen är det bara att börja snacka, vilket också kallas för grötstöt.
Senast redigerad av danskskalle87 2014-02-15 kl. 22:12.
Citera
2014-02-15, 22:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stardox
Inte värt det om du ända skall jobba i Sverige.
Även om det verkar enkelt är det en hel del ord, fraser och idiomen som bara är för svåra och gör utbildningen jobbig och frustrerande.

Men om du kan Norska hyfsat, blir det troligen inga större problem.

Jag vet ej om jag vill jobba i Sverige, antagligen inte. Hmm studierna tar redan väldigt mycket tid även om de är på ett språk jag behärskar, jag tänker bara att det vore segt att byta för att se att det var mycket svårare än man trodde. Bytet skulle annars spara mig ett helt år och en del cash för en master.
Citera
2014-02-15, 23:50
Medlem
Stardoxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GillarGodis
Jag vet ej om jag vill jobba i Sverige, antagligen inte. Hmm studierna tar redan väldigt mycket tid även om de är på ett språk jag behärskar, jag tänker bara att det vore segt att byta för att se att det var mycket svårare än man trodde. Bytet skulle annars spara mig ett helt år och en del cash för en master.

Men byt och lid lite! Du får priset i resten av livet, med de förmånerna hade jag accepterat det.
Kan du inte prova några dagar där?
Citera
2014-02-16, 21:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stardox
Men byt och lid lite! Du får priset i resten av livet, med de förmånerna hade jag accepterat det.
Kan du inte prova några dagar där?

Jag får väl börja med att ansöka egentligen, det kanske är svårare än jag tror att komma in.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in