• 1
  • 2
2014-02-17, 08:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
Afghanernas främsta kulturella drag är nog deras frihetälskan och motstånd mot utländsk ockupation.

Redan Alexander den Store fick lära sig det när han tågade genom Afganistan på väg till Indien.

Han tog som bekant en annan väg hem.

Dessutom har de senaste stormakterna misslyckats med sin ockupation av landet. Varken Sovjet eller USA har haft det enkelt där.
Citera
2014-02-17, 08:34
Bannlyst
Läs: En bokhandlare i Kabul

Efterbliven skitkultur.
Citera
2014-02-17, 19:56
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av normandie01
Dessutom har de senaste stormakterna misslyckats med sin ockupation av landet. Varken Sovjet eller USA har haft det enkelt där.

Britterna fick också rejält med stryk av afghanerna i det första anglo-afghanska kriget. När general Elphinstone retirerade från Kabul 1842 var det 1 (en) britt av 16 500 som nådde fram till Jalalabad. En reträtt som får den lätta brigadens anfall under Krimkriget att framstå som en relativt framgångsrik operation.

Det finns för övrigt en berömd tavla som skildrar när den ende överlevande från den brittiska expeditionskåren rider in i Jalalabad:

http://en.wikipedia.org/wiki/Remnants_of_an_Army
Senast redigerad av Regulus 2014-02-17 kl. 19:59.
Citera
2014-08-23, 00:54
Medlem
Är det någon som fortfarande undrar över livet i Afghanistan skulle jag kunna svara på en del frågor. Jobbade volontärt i Kabul 2011 med ungdomar, samt spenderade 4 veckor med journalists uppdrag för VICE, och rörde mig i stort sett fritt i Kabul i nästan två månader.
Citera
2014-08-23, 01:13
Medlem
Hegernatarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
Afghanernas främsta kulturella drag är nog deras frihetälskan och motstånd mot utländsk ockupation.

Redan Alexander den Store fick lära sig det när han tågade genom Afganistan på väg till Indien.

Han tog som bekant en annan väg hem.
Nix. Satrapen Baktrien (nuvarande Afghanistan) säkrades av Alexander den Store och förblev under grekiskt styre i två århundraden innan det erövrades av skyterna. Alexander valde en annan väg tillbaka för att han vill bestraffa sin armé som vägrade marschera vidare med honom i Indien och även för att han ville se ifall det stämde att floden Indus hade sitt utlopp i Indiska Oceanen (samt ifall världens ände låg vid detta utlopp)

Efter Alexanders död bröt sig Baktrien ur det Seleukidiska väldet, men förblev under en grekisk dynasti. Baktien erövrade även under den grekiska dynastin ett omfattande område i Indien som sedan blev ett eget rike när den baktriska halvan av riket erövrades av skyterna. Det riket bestod i ytterliggare åttio år och kallas av historiker för det Indo-Grekiska Riket, även detta rike föll till skyterna.
Senast redigerad av Hegernataren 2014-08-23 kl. 01:19.
Citera
2014-08-24, 21:11
Medlem
Lord Ralphs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xipsor
Afghanistan har ingen kultur eller historia. Och om de har det ska de skämmas över den.

Totalt skitsnack. Afghanistan hade kulturer när delar Sverige var täckt av is.
Vad man nu tycker om dessa kulturer är en annan sak.
Sluta sprid skitsnack din lågpanna.
Citera
2014-08-24, 21:33
Medlem
glimmandes avatar
Afganistan och Pakistan ska tydligen ha varit rätt så trevliga länder fram till typ mitten av sjuttiotalet. De var inga muslimska fanatiker utan hade vanliga barer som serverade alkohol och en ganska liberal muslimsk kultur. Sedan gick det åt helvete pga Sovjetinvasionen och USAs finansiering av motståndet.

Historiskt så är pashtun-afganer det hårdaste folket på jorden ungefär. De är berömda för att aldrig ge sig och ifrån Afganistan så har muslimska ledare historiskt byggt upp arméer av pashtuner som sedan invaderat och erövrat vad som idag är Indien. Utöver detta så har de aldrig egentligen blivit besegrade av invaderande imperier. Imperierna tar över men förlorar ständigt resurser och män ända tills de tröttnar och lämnar pashtunerna åt sig själva igen.

Pratat med en pakistanier om tribal territories i Pakistan och varför de accepteras. Enligt honom så är det ok därför att pashtunerna där är stridspittar som sticker till Kashmir och krigar och rent allmänt helt enkelt behövs för konflikten med Indien. Detta ger dem väldigt mycket intern frihet i Pakistan så länge de stannar inom sina egna områden. Utanför tribal territories så gäller självklart pakistansk lag. Det har tydligen alltid varit så och Pakistan accepterar helt enkelt att hela gränsen till Afganistan liksom är en självstyrande protostat av sammanlänkade pashtunklaner.

Jag tycker om de pashtuner jag träffat. Det är ett väldigt hederligt och sunt folk på många sätt och vis. Synd bara att deras hemländer är sådana rövhål idag.
Citera
2014-08-24, 21:53
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hegernataren
Nix. Satrapen Baktrien (nuvarande Afghanistan) säkrades av Alexander den Store och förblev under grekiskt styre i två århundraden innan det erövrades av skyterna. Alexander valde en annan väg tillbaka för att han vill bestraffa sin armé som vägrade marschera vidare med honom i Indien och även för att han ville se ifall det stämde att floden Indus hade sitt utlopp i Indiska Oceanen (samt ifall världens ände låg vid detta utlopp)

Det var den "officiella" versionen ja, men redan på den tiden fanns den krigspropaganda som vi nu kan beskåda i Ukrainakonflikten. Jag misstänker att Alexanders beslut att ta en annan väg hem påverkades av de strapatser han upplevt på vägen dit genom nuvarande Afghanistan, som ju tog mer än ett år längre än han ursprungligen planerat.

Citat:
Ursprungligen postat av Hegernataren
Efter Alexanders död bröt sig Baktrien ur det Seleukidiska väldet, men förblev under en grekisk dynasti. Baktien erövrade även under den grekiska dynastin ett omfattande område i Indien som sedan blev ett eget rike när den baktriska halvan av riket erövrades av skyterna. Det riket bestod i ytterliggare åttio år och kallas av historiker för det Indo-Grekiska Riket, även detta rike föll till skyterna.

Det baktriska riket var dock samma folk som tidigare, låt vara med en grekisk aristokrati. Så dess militära framgångar var inte bara grekernas förtjänst.
Citera
2014-08-24, 22:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jayboy
Är det någon som fortfarande undrar över livet i Afghanistan skulle jag kunna svara på en del frågor. Jobbade volontärt i Kabul 2011 med ungdomar, samt spenderade 4 veckor med journalists uppdrag för VICE, och rörde mig i stort sett fritt i Kabul i nästan två månader.

Hur fan vågade du det? Kunde lätt ha slutat som filmstjärna med en kniv mot strupen som den där Foley om du träffat fel folk. Skulle aldrig sätta min fot där ens om någon erbjöd mig ett miljonbelopp. Det är beundransvärt på ett sätt men också korkat.
Citera
2025-08-13, 22:03
Medlem
SaboMuggades avatar
Bumpar tråden.
Någon som har någon har någon bok att rekommendera?

Jag undrar hur man ser på ärlighet,socialt kapital,hedersord osv i Afghanistan?
Jag har en del afghaner på jobbet och jag har aldrig tidigare stött på ett folk där dubbelspel och lögner tas så lättvindigt.och där skamm inför arbetskamrater inte existerar.
Men jag kanske har haft att göra med fel afghaner.
Citera
2025-08-14, 16:51
Medlem
Briasccas avatar
Vi flyttar denna till ett bättre forum där kultur diskuteras.

Mod B.

Politik: utrikes --> Socialantropologi, etnologi och sociologi
/Moderator
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in