Citat:
Ursprungligen postat av
scaryfoot
Jag tror att om man haft förhållanden så är det lättare att vara positiv. Då har man fått kvitto på att man är tillräcklig. Tror det är lättare att tänka att man kan träffa nån, eftersom man gjort det tidigare. Att man fått negativa kommentarer av motsatta könet om ens kropp känns nog inte lika stort, sätter sig nog inte i huvudet på samma sätt.
Nog är det så att många saker blir lite lättare när man, så att säga, blir varm i kläderna. Det har du helt rätt i.
Men det är inte meningen att man skall basera sin självkänsla på vilka "recensioner" man får av andra. Varken komplimanger eller nedsättande kommentarer. För då bestäms vårat värde av vilket humör våran omgivning är på.
Och om man inte har en känsla av eget värde, så blir det väldigt lätt att se varje tidigare relation som ett misslyckande. Och då är man snart igång och nedvärderar sig själv igen, lik förbannat.
Sen är det liksom ingen större tröst när man börjar inse att man kanske kan både charma och tillfredsställa en kvinna i det korta perspektivet, när det ändå alltid blir en maktkamp så fort man inte vill göra exakt som hon vill. En maktkamp, som man dessutom alltid förlorar i det långa loppet.
Mitt föslag är att du tar en lång paus från relationsstressen, och bygger upp känslan av styrka och värde i dig själv istället. För om du blir bra vän med dig själv först, och gillar att vara i ditt eget sällskap, så blir det mycket lättare att vara bekväm i andras sällskap också. Och då kommer folk att vilja vara med dig, utan att du behöver göra dig till och känna dig otillräcklig hela tiden.
Det spelar nog ingen större roll hur du går tillväga för att bygga upp dig själv, bara du hittar ett sätt som passar dig och som du verkligen brinner för. För du bör räkna med att det kan komma att ta åratal, eller ännu längre.
För mig så har det tagit mer än fem år, och vem vet om jag kommer att nå hela vägen fram. Men det har ändå varit värt det. För även om jag skulle bli solo för resten av livet, så slipper jag vara i ständig konflikt med mig själv. Och jag märker det idag på på min omgivning också. Jag bemöter människor bättre när jag mår bättre med mig själv, och då blir jag mycket bättre bemött också.