• 4
  • 5
2015-09-22, 19:49
Medlem
Fredde104s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moltas666
Du överskattar polisens intresse för att stå och skrapa färg.
skulle mer än gärna göra det jobbet själv, hade man fått tillgng att söka så hade jag med glädje letat upp idioten själv och belönat honom med ett litet hembesök
Citera
2015-09-22, 20:01
Medlem
zepofans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fredde104
skulle mer än gärna göra det jobbet själv, hade man fått tillgng att söka så hade jag med glädje letat upp idioten själv och belönat honom med ett litet hembesök
Vad är det som hindrar dig att söka själv? Polisen har knappast fullständiga register över olika färger och färgkoder från olika bilmodeller, så ni har nog ungefär samma förutsättningar att hitta rätt.
Citera
2015-09-22, 20:19
Medlem
Fredde104s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zepofan
Vad är det som hindrar dig att söka själv? Polisen har knappast fullständiga register över olika färger och färgkoder från olika bilmodeller, så ni har nog ungefär samma förutsättningar att hitta rätt.
Hahah, ja om du kan fixa en databas över samtliga färger på samtliga bilar registrerade i sverige och i trafik får du gärna göra det, jag behöver även ha utrustningen så jag kan få fram färgkoden.

Du verkar ju vara dum på riktigt
Citera
2015-09-22, 21:09
Medlem
Moltas666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fredde104

Vad jag menar är att polisen lägger inte ner något arbete på något som sannolikt inte kommer att betraktas som brottsligt.

Att du ur ett rent försäkringsbolagsperspektiv gärna vill hitta den som körde på dig är ju helt klart.
Citera
2020-03-12, 16:38
Medlem
Isnatts avatar
Råkade köra in i en bil idag när jag skulle parker i ett parkeringshus.
Kom så jag skulle svänga 90 grader mellan en stolpe och en parkerad bil varpå min sida skrapade mot den parkerade bilen innan jag backade ut och bytte plats. Körde skitsakta.
En kärring som såg vad som hände gestikulerade som om hon var med i 'Gäster med gester' över att jag tog i den andra bilen med min bil.
Blev lite vita märken på min bil som jag kunde få bort med hushållspapper och vatten, inga bucklor. Den andra bilen var en typisk citybil så den hade helt bucklig kofångare bak så kunde inte se om jag gjort nån skada men det tror jag inte, ev nån färgrepa.
Ringde polisen när jag kom hem och sa vad som hänt.
Polisen frågade om det blev några skador, nåt som lossnade eller glas som gick sönder.
-Nej, sa jag.
-Äh, då behöver du inte anmäla det här, det kommer aldrig bli nåt!
-Inte?
-Nej!
-Ok, men OM hon hör av sig och påstår att jag orsakat nåt, vad händer då?
-Ok, vi kan skriva in dig så har vi det gjort i alla fall, vad har du för regnr och var och när hände det?
Jag sa mitt nr och plats och han sa 'sådär, nu finns det i alla fall om personen hör av sig, så du behöver inte oroa dig!'
Polisen frågade inte om regnr på den andra bilen eller liknande.

Känns skönt att anmäla det som skett, oavsett om om den andra bilägaren kommer kontakta polisen eller ej. Fanns dessutom vittne i form av kärringen och det finns kameror i det där garaget också.
Hade aldrig velat riskera körkortet (prövotid) för en sån här skitsak.
Citera
2020-03-12, 20:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Isnatt
Råkade köra in i en bil idag när jag skulle parker i ett parkeringshus.
Kom så jag skulle svänga 90 grader mellan en stolpe och en parkerad bil varpå min sida skrapade mot den parkerade bilen innan jag backade ut och bytte plats. Körde skitsakta.
En kärring som såg vad som hände gestikulerade som om hon var med i 'Gäster med gester' över att jag tog i den andra bilen med min bil.
Blev lite vita märken på min bil som jag kunde få bort med hushållspapper och vatten, inga bucklor. Den andra bilen var en typisk citybil så den hade helt bucklig kofångare bak så kunde inte se om jag gjort nån skada men det tror jag inte, ev nån färgrepa.
Ringde polisen när jag kom hem och sa vad som hänt.
Polisen frågade om det blev några skador, nåt som lossnade eller glas som gick sönder.
-Nej, sa jag.
-Äh, då behöver du inte anmäla det här, det kommer aldrig bli nåt!
-Inte?
-Nej!
-Ok, men OM hon hör av sig och påstår att jag orsakat nåt, vad händer då?
-Ok, vi kan skriva in dig så har vi det gjort i alla fall, vad har du för regnr och var och när hände det?
Jag sa mitt nr och plats och han sa 'sådär, nu finns det i alla fall om personen hör av sig, så du behöver inte oroa dig!'
Polisen frågade inte om regnr på den andra bilen eller liknande.

Känns skönt att anmäla det som skett, oavsett om om den andra bilägaren kommer kontakta polisen eller ej. Fanns dessutom vittne i form av kärringen och det finns kameror i det där garaget också.
Hade aldrig velat riskera körkortet (prövotid) för en sån här skitsak.
Du känns som en person som aldrig hade anmält den här skadan om du inte blivit påkommen av vittnen eller kameror. Kör man in i ett annat fordon så stannar man väl för helvete kvar på platsen och meddelar sig direkt till den andre fordonsägaren. Kan man inte stå och vänta så lämnar man en lapp eller tar reda på fordonsägarens telefonnummer. Att nu som du gör gå omvägen via polisen kan väl förvisso vara bra som komplement om lappen skulle komma bort, men att enbart göra så skapar stort merjobb för den andra fordonsägaren och risken är dessutom att polisen i sin administrativa inkompetens inte lyckas koppla ihop dig och den andra fordonsägaren.

Därutöver är jag alltid ytterst skeptisk till folk som skapar parkeringsskador på andra fordon och själva ska bedöma allvarlighetsgraden. Jag blev själv påbackad i sidan av en kvinna som smet från platsen för några år sedan. Fick som tur var tag i henne pga vittnen. Hon menade på att det bara var en liten touch och att det inte var några synliga skador. I verkligheten var hela passagerardörren intryckt med fula repor över sidan.
Citera
2020-03-12, 21:42
Medlem
Har råkat ut för detta 2 gånger. Båda gångerna med nya bilar som haft andra format än den föregående.

Första gången skulle jag backa in i en parkeringsruta. I rutan mitt emot hade en annan bil också backat in. Det ska klonk och jag insåg att jag hade tabbat mig. Som tur var visade det sig att min dragkrok hade tagit i den andra bilens dragkrok utan några skador. Rullade fram två decimeter och nöjde mig så.

Andra gången skulle jag fickparkera. Märkte inget speciellt. Gick i in i affären och gjorde mitt, när jag kom ut stod en snubbe vid min bil och väntade. Tydligen hade jag touchat hans stötfångare men inte mer än att min nummerskylt hade blivit aningen intryckt. Inga som helst skador. Vi skildes som "vänner".

Hade jag orsakat en skada skulle jag självfallet stå för mina handlingar.
Citera
2020-03-14, 12:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrBean96
Har råkat ut för detta 2 gånger. Båda gångerna med nya bilar som haft andra format än den föregående.

Första gången skulle jag backa in i en parkeringsruta. I rutan mitt emot hade en annan bil också backat in. Det ska klonk och jag insåg att jag hade tabbat mig. Som tur var visade det sig att min dragkrok hade tagit i den andra bilens dragkrok utan några skador. Rullade fram två decimeter och nöjde mig så.

Andra gången skulle jag fickparkera. Märkte inget speciellt. Gick i in i affären och gjorde mitt, när jag kom ut stod en snubbe vid min bil och väntade. Tydligen hade jag touchat hans stötfångare men inte mer än att min nummerskylt hade blivit aningen intryckt. Inga som helst skador. Vi skildes som "vänner".

Hade jag orsakat en skada skulle jag självfallet stå för mina handlingar.
Ni som orsakar parkeringsskador saknar som sagt ofta det omdöme som krävs för att på egen hand bedöma om det blev några skador. Ni har också dålig koll på er omgivning då ni uppenbarligen inte ens märker av alla de gånger ni kör in i andra fordon. Var mer observanta, ta ert ansvar och kontakta alltid den andra fordonsägaren vid dylika händelser.
Citera
2020-03-15, 00:59
Medlem
Är man osäker när man ska parkera, fickparkera, backar in.

Stanna, kliv ur bilfan, kolla, oops en meter kvar, eller ooops en decimeter kvar....

Better to be safe than sorry....fan när jag blir osäker på parkera avståndet...stannar, kliver ur bilen, kollar bilens arsle, fortsätter...skiter om jag har en publik... vill verkligen inte backa i nåns bil....har inga backsensorer eller backkamera....vill inte ha "klonk" ljudet...råkat köra in i nån....

Kör oldschool.

Kollar en gång för mycket än en gång för lite.

Och ja, tight är det ibland och det går .

Har själv fått dragkroken på min framskylt...bucklig jaja ill live...
Citera
2020-03-15, 07:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eldgrisen
Är man osäker när man ska parkera, fickparkera, backar in.

Stanna, kliv ur bilfan, kolla, oops en meter kvar, eller ooops en decimeter kvar....

Better to be safe than sorry....fan när jag blir osäker på parkera avståndet...stannar, kliver ur bilen, kollar bilens arsle, fortsätter...skiter om jag har en publik... vill verkligen inte backa i nåns bil....har inga backsensorer eller backkamera....vill inte ha "klonk" ljudet...råkat köra in i nån....

Kör oldschool.

Kollar en gång för mycket än en gång för lite.

Och ja, tight är det ibland och det går .

Har själv fått dragkroken på min framskylt...bucklig jaja ill live...
Helt rätt. Var mer observant, titta en extra gång eller hitta annan parkering med mer fri yta. Tyvärr verkar det istället som om många blundar och kör på känn.
Citera
  • 4
  • 5

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in