2014-02-14, 08:38
Medlem
Undrar om det är någon som varit med om ett liknande fall eller om någon har juridisk koll inom följande.
Bor i en BRF i Stockholm där det utförts nyligen ett stambyte och en hyreshöjning om ca 10% skedde efter stambytet.
Problemet som jag ser det är, att i min lägenhet valde man att Inte, utföra ett stambyte då stammarna tydligen byttes under 80-talet.
Trots detta tvingas jag vara med och betala för stambytet.
Är detta korrekt eller kan man på något sätt hävda att man bör uteslutas från en sådan höjning då inget stambyte gjorts i min lägenhet?

Tack på förhand!
Citera
2014-02-14, 09:05
Medlem
TheHmms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av black_jackal
Undrar om det är någon som varit med om ett liknande fall eller om någon har juridisk koll inom följande.
Bor i en BRF i Stockholm där det utförts nyligen ett stambyte och en hyreshöjning om ca 10% skedde efter stambytet.
Problemet som jag ser det är, att i min lägenhet valde man att Inte, utföra ett stambyte då stammarna tydligen byttes under 80-talet.
Trots detta tvingas jag vara med och betala för stambytet.
Är detta korrekt eller kan man på något sätt hävda att man bör uteslutas från en sådan höjning då inget stambyte gjorts i min lägenhet?

Tack på förhand!

Du kan kräva det, absolut... sen om de bryr sig...

Ta kontakt med en jurist.
Citera
2014-02-14, 09:21
Medlem
Lodbrokers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av black_jackal
....Trots detta tvingas jag vara med och betala för stambytet.

Tack på förhand!
Det är inte en hyra, utan en avgift till en ekonomisk förening som du är delägare i. Stiger föreningens kostnader, t.ex. för ett lånefinansierat stambyte i (delar av) föreningens fastigheter, får du betala enligt andelstalet. Nästan alltid med en procentuell höjning av avgiften. Vare sig just du har fått nya rör eller inte.
Citera
2014-02-14, 10:19
Medlem
turess avatar
I en Brf är du delägare i föreningen med en andel som motsvara ytan på din lägenhet. Du äger inte din lägenhet.

Fö så är stambyten för gemensamma rör i fastigheten inte enbart din lägenhet.

Vill du inte dela kostnader, köp ett hus :-)
Citera
2014-02-14, 10:33
Medlem
Glappkontakts avatar
Lär bli svårt att komma undan den höjningen. Du bor ju i ett kooperativ där alla delar på kostnaderna.
Dock är det väldigt konstigt att dom inte gjorde stambyte i alla lägenheter.
Citera
2014-02-17, 11:45
Medlem
Tack så mycket för alla svar!
Det var det jag misstänkte, med tanke på att precis som ni säger, man är andelsägare bara och då får stå för föreningens höjda kostnader.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in