Flashback bygger pepparkakshus!
2014-02-14, 00:49
Bannlyst
Min släkting levde alltså i Stortyskland. Jag har hittat storslagna dokument när jag har städat hos h*n etc. Jag vill så gärna fråga h*n om kriget etc.. men jag har inte vågat för att jag inte vet vad som har hänt h*n etc. Jag har frågat lite.
Hur ska jag lägga fram det?
Det finns ett speciellt papper som jag tycker h*n borde rama in, istället så ligger det i en låda.
Senast redigerad av Isterband1 2014-02-14 kl. 00:56.
Citera
2014-02-14, 01:00
Medlem
NovaOculuss avatar
Vad är det speciella pappret?
Citera
2014-02-14, 03:22
Medlem
twoeggss avatar
Vad står det på detta papper du tycker h*n borde rama in?
Citera
2014-02-14, 04:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Isterband1
Min släkting levde alltså i Stortyskland. Jag har hittat storslagna dokument när jag har städat hos h*n etc. Jag vill så gärna fråga h*n om kriget etc.. men jag har inte vågat för att jag inte vet vad som har hänt h*n etc. Jag har frågat lite.
Hur ska jag lägga fram det?
Det finns ett speciellt papper som jag tycker h*n borde rama in, istället så ligger det i en låda.

Jag skulle helt enkelt bara fråga, utan några omsvep. Men med ett nyfiket och ej skuldbeläggande tonfall.
Säg att du är nyfiken och gärna vill höra om det "såhär mellan fyra ögon och när PK-Stasi inte lyssnar" och att vederbörande ej behöver vara rädd för något fördömande då du som sagt bara är ute efter kunskap oavsett vilken sida den kommer ifrån. Svårare än så behöver det inte vara. Passa på att fråga nu medan du har chansen, med tanke på att vederbörande ändock är till åren, du kommer bara ångra dig annars.
Citera
2014-02-15, 20:57
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av NovaOculus
Vad är det speciella pappret?

Citat:
Ursprungligen postat av twoeggs
Vad står det på detta papper du tycker h*n borde rama in?

Ett ''diplom'' för utmärkt frontinsats i slutskedet av kriget. Det är dock för civila insatser som gjorde att många tyska soldater överlevde. Insatsen ägde rum på en plats i Tyskland där en av de blodigaste striderna under slutskedet av kriget ägde rum.
Citera
2014-02-15, 21:01
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Genderbender
Jag skulle helt enkelt bara fråga, utan några omsvep. Men med ett nyfiket och ej skuldbeläggande tonfall.
Säg att du är nyfiken och gärna vill höra om det "såhär mellan fyra ögon och när PK-Stasi inte lyssnar" och att vederbörande ej behöver vara rädd för något fördömande då du som sagt bara är ute efter kunskap oavsett vilken sida den kommer ifrån. Svårare än så behöver det inte vara. Passa på att fråga nu medan du har chansen, med tanke på att vederbörande ändock är till åren, du kommer bara ångra dig annars.

Något fördömande från min sida är det ingen frågan om, beundran snarare.
Får ta och styra upp en konversation om detta nästa gång. Som du säger så lär jag nog ångra mig bittert annars..
Citera
2014-02-15, 21:04
Medlem
Herkulesbigs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Isterband1
Ett ''diplom'' för utmärkt frontinsats i slutskedet av kriget. Det är dock för civila insatser som gjorde att många tyska soldater överlevde. Insatsen ägde rum på en plats i Tyskland där en av de blodigaste striderna under slutskedet av kriget ägde rum.

Tycker du ska visa intresse för dina tyska rötter innan det är försent. Jag hade min morfar i tysk tjänst (fångvakt) jag har fått ångra länge att ja ginte frågade ut han mer , eller tvingade han. Eftersom han inte ville inte prata om det. Kanske för han skämdes för han hade gjort? Så för tusan fråga ut han och spela in det, det är jätteviktigt historiskt dokument/ historia

Gör det nu! annars ångrar du det , när det är försent....
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in