Flashback bygger pepparkakshus!
2005-08-01, 15:17
Medlem
Japp, ja vill ha lammkotlett till middag imorgon, tänkte ha pilaffris till, nån som sitter på ett bra recept?, skall den marineras t ex ?

/freddan
Citera
2005-08-01, 15:20
Medlem
Mockens avatar
Pensla dem med en marinad bestående av olivolja, pressad vitlök, citron och rosmarin. Det blir görgott.
Citera
2005-08-01, 15:24
Medlem
Mysonoxens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mocken
Pensla dem med en marinad bestående av olivolja, pressad vitlök, citron och rosmarin. Det blir görgott.

Ungefär som jag brukar tillaga den.

Örtkryddor som rosmarin och lamm är "a marriage made in heaven"

Drick en god Bordeaux, helst från Pauillac till!
Citera
2005-08-01, 21:06
Medlem
Ok..blir å gå ner till köttaffären imorrn då, tack
Citera
2005-08-01, 23:18
Medlem
OliTs avatar
Mynta rekommenderas annars till lamm, vissa trivs inte med kombinationen lamm och rosmarin.
Citera
2005-08-01, 23:55
Medlem
Mysonoxens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OliT
Mynta rekommenderas annars till lamm, vissa trivs inte med kombinationen lamm och rosmarin.

Är det engelsmän du syftar på?

Lamm och mynta har jag ofta stött på under resor i Storbritannien. Inte illa alls faktiskt!
Citera
2005-08-02, 00:17
Medlem
OliTs avatar
Nja, bara rent generellt, Lamm och rosmarin kan ha förmågan att bli lite bittert, eller snarare beskt. Om man ogillar lamm när man en gång ätit lamm med rosmarin kan det vara en god idé att testa lamm och mynta.
Citera
2005-08-02, 12:00
Bannlyst
Annars kan man göra en "dry rub" bestående av fänkålsfrön, korianderfrön och svartpepparkorn som man krossar, masserar in kotletterna med och sedan låter vila några timmar i kylen.

Man kan också göra en "wet rub" med smaker från Mellanöstern:

hackad gul lök
några finhackade vitlöksklyftor
svartpeppar
kryddnejlikor
muskot
vinäger
olivolja
saft från en citron
salt

Ta ungefär hälften så mycket krossade kryddnejlikor och muskot som svartpeppar, annars blir de smakerna för starka. Blanda allt och se till att kotletterna är täckta av marinaden och låt dem ligga i kylen i en timme eller två.
Citera
2005-08-04, 02:40
Bannlyst
Nå, hur tillagade du dina lammkotletter?
Citera
2005-08-04, 10:50
Medlem
Ja nu gjorde jag inte kanske inte världens avancerade middag, men det blev jäkligt gött:

3 lammkottler marinerades i olivolja, pressad vitlök, rosmarinkvistar och lite sambal olek i en 4 timmar. masserade kotletterna några ggr oxå för bästa resultat.

Rotfruktskompott: Fänkål, morötter, palsternacka, lök och vitlök. Kryddade me timjan, rosmarin och s o p.

Detta serverades med pilaffris, ja drack svart vinbärsdryck till, skulle ju såklart haft rödvin, men det tar ja nästa gång . Jag känner att ja e redo att ta nästa steg å testa ditt TinyTims recept . Tack igen för tipsen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in