Citat:
Ursprungligen postat av
Lurven
ZnS funkar säkert, liksom andra lysämnen av typen som kan laddas upp med ljus.
Problemet är bara att ska du bygga själv så att du bestrålar lysämnet så måste du hantera okapslade radioaktiva preparat. Alfa- och betastrålande väljs ofta då det är lätt att skärma, gamma är värre.
Jag råder dig att vara klok och köra säkert, även om det är omåttligt spännande med radioaktiva saker.
När detta är sagt, radioaktiva material av rang är inte lätt att få tag i av självklara grunder. Brandvarnare är en källa till Am, ca 10 ug. Uranmalm ( pechblände) kan man finna vid en del gruvor, den innehåller uran och alla andra ämnen i nedbrytningsserien. De rör som jag tipsat om tidigare innehåller tritium som är en gas. Strålningskällor för test-och kalibreringsändamål finns men de är hårt regulerade och licensbelagda.
Det beror helt på ämne, isotop och mängd. Sverige har faktiskt en ganska liberal lagstiftning vad gäller innehav av såväl radioaktiva som giftiga ämnen. Jag citerar ett mail från SSM:
"
” 4 § Var och en får, efter en anmälan till Strålsäkerhetsmyndigheten, förvärva, inneha, hantera, bearbeta, transportera eller på annat sätt ta befattning med eller till Sverige föra in
1. anrikat uran eller förening vari sådant uran ingår som innehåller högst 15 gram av isotopen uran 235,
2. högst 15 gram av isotopen uran 233 i ren form eller ingående i förening,
3. högst 15 gram plutonium i ren form eller ingående i förening,
4. högst 5 kilogram naturligt eller utarmat uran i ren form eller ingående i förening, eller
5. högst 5 kilogram torium i ren form eller ingående i förening.
Vid samtidigt innehav enligt första stycket 1-3 får den sammanlagda vikten av innehavet inte överstiga 15 gram. Förordning (2008:456).”
Naturligt (ej anrikat) uran, torium och plutonium får man alltså ha (efter anmälan till SSM, se SSMFS 2008:3 för detaljer) i små mängder. SSM:s föreskrift SSMFS 2008:3 reglerar även annat man behöver uppfylla vid kärnämnesinnehav, bland annat måste man underkasta sig eventuella inspektioner, anmäla kontaktperson mm.
SSMFS 2008:12 reglerar det fysiska skydd som krävs vid kärnämnesinnehav.
Tillkommande till detta finns EU-lagstiftning (kommissionens förordning 302/2005) som behandlar hur kärnämnesinnehav ska rapporteras."
Nu frågade jag endast om just de ämnen och isotoper som togs upp i mailet, men även andra strålkällor, tex sådana som man använder i gymnasieskolor, får man inneha i små mängder. En lustig sak är dock att det är olagligt att ta isär en brandvarnare och plocka ut americiumet därifrån, något som jag själv dock struntar totalt i...