2014-02-13, 21:46
Medlem
Jonin66s avatar
Såg för några år sedan en hemsida utav en svensk som hade byggt en “Nuclear cell phone charger“. Kan desvärre inte hitta den längre...

Förenklat förklarat hade han skrapat ihop lite radioaktiva ämnen från gamla brandvarnare och svetsstavar (?), inte säker på det sista, och sedan omringat dessa med någon form av lysstavar eller extraderade vätskan dessa innehöll som gav ifrån sig ett svagt men klart synligt ljus.
Efter det omringade han hela paketet med solceller som han tog utifrån typ femtom miniräknare och kopplat ihop. Han fick ut nästan 4 VOLT.

Min fråga nu är vad kan detta material som lyses upp utav radioktivitet vara?

SVAR UPPSKATTAS ENORMT eftersom jag tänker bygga en och sedan posta ritningarna här på Flashback
Citera
2014-02-13, 21:53
Medlem
skunkjobbs avatar
Detta har diskuterats så sent som senaste veckorna men jag minns inte i vilken tråd. Sök så finns det.
Citera
2014-02-14, 00:57
Medlem
Jonin66s avatar
Kan tyvärr inte hitta någon tråd om det :/
Senast redigerad av Jonin66 2014-02-14 kl. 01:49.
Citera
2014-02-14, 05:35
Medlem
Sadomans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jonin66
Såg för några år sedan en hemsida utav en svensk som hade byggt en “Nuclear cell phone charger“. Kan desvärre inte hitta den längre...

Förenklat förklarat hade han skrapat ihop lite radioaktiva ämnen från gamla brandvarnare och svetsstavar (?), inte säker på det sista, och sedan omringat dessa med någon form av lysstavar eller extraderade vätskan dessa innehöll som gav ifrån sig ett svagt men klart synligt ljus.
Efter det omringade han hela paketet med solceller som han tog utifrån typ femtom miniräknare och kopplat ihop. Han fick ut nästan 4 VOLT.

Min fråga nu är vad kan detta material som lyses upp utav radioktivitet vara?

SVAR UPPSKATTAS ENORMT eftersom jag tänker bygga en och sedan posta ritningarna här på Flashback

Läs om radioluminescense. Det lysande ämnet kan ha varit en zinksulfid. Det lyser av alfa och betastrålning. Och beroende på hur zinksulfiden dopas så kan man få olika färger. Silverdopat lyser grönt. Med koppar får man blågrönt ljus och med koppar/magnesium får man guloranget ljus. Lysstavarna du beskriver låter dock mer som tritiumstavar. I brandvarnare finns det americium som är en alfastrålare. Samlar man ihop tillräckligt med americium för att få så mycket ljus att du får 4 volt så kanske det kan innebära strålningsvarning. Lite galet experiment...
Citera
2014-02-14, 07:13
Medlem
Jonin66s avatar
Tack för ett bra och informativt svar!!

Kommer tritiumet lysas upp av radioaktivitet?

Dem är ju självlysande och lyser väl max ett halvt dygn har jag för mig efter det att man bryter dem? Idén bakom laddaren är att få en väldigt lång “brinntid“ på tritiumet tack vare radioaktiviteten
om det nu visas vara rätt material, flera år minst, om inte för evigt (nästan)

Och riskerna angående detta projekt kan väl uteslutas om man tänker så här; det radioaktiva americumet i brandvarnare har nog någon gång under sin livstid packats/hanterats i stora mängder av lagerarbetare som bokstavligen omringats av radioaktiva brandvarnare. Kan inte om säkerhetsprotokollen för dess konstruktion men är gaaanska säker på att lagerarbetarna och säljarna inte hade skyddsuttrustning på sig fastän dem hanterade farliga brandvarnare i hundratals eller tusentals.
Senast redigerad av Jonin66 2014-02-14 kl. 08:07.
Citera
2014-02-14, 10:28
Medlem
Citat:

http://antus.org/core.html
Råder dig att köra på färdig lösning för radioaktivt preparat -> lysämne.
ex. http://www.glow.co.uk/nite-glow-rings.html De är säkra och du kan koncentrera dig på det elektriska. Radioaktiva preparat är det klokt att inte mippla med, de är måhända svaga, men får man de i kroppen kan det på sikt sluta med cancer. Bara se på radonproblemet i en del hus.
Citera
2014-02-14, 12:23
Medlem
Sadomans avatar
Citat:
Tack för ett bra och informativt svar!!

Kommer tritiumet lysas upp av radioaktivitet?

Dem är ju självlysande och lyser väl max ett halvt dygn har jag för mig efter det att man bryter dem? Idén bakom laddaren är att få en väldigt lång “brinntid“ på tritiumet tack vare radioaktiviteten
om det nu visas vara rätt material, flera år minst, om inte för evigt (nästan)

Tritiumet i tritiumstavar är bara en beta strålare. Det är inte det som lyser. Det är det fosforecerande ämnet som ger det synliga ljuset. I lysstavar är det en kemisk reaktion som ger ljuset via kemiluminiscens. Där kan du starta reaktionen själv. I tritiumstavar är det en kärnreaktion som ger ljuset så det går inte att sätta på och stänga av genom att bryta en behållare. Så det är två olika saker. Tritium har en halveringstid på 12.33 år...

Citat:
Och riskerna angående detta projekt kan väl uteslutas om man tänker så här; det radioaktiva americumet i brandvarnare har nog någon gång under sin livstid packats/hanterats i stora mängder av lagerarbetare som bokstavligen omringats av radioaktiva brandvarnare. Kan inte om säkerhetsprotokollen för dess konstruktion men är gaaanska säker på att lagerarbetarna och säljarna inte hade skyddsuttrustning på sig fastän dem hanterade farliga brandvarnare i hundratals eller tusentals.

Håller man sitt avstånd så är man nog ganska säker. Alfa och betastrålar färdas inte så långt.
Citera
2014-02-15, 00:36
Medlem
Jonin66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lurven
http://antus.org/core.html
Råder dig att köra på färdig lösning för radioaktivt preparat -> lysämne.
ex. http://www.glow.co.uk/nite-glow-rings.html De är säkra och du kan koncentrera dig på det elektriska. Radioaktiva preparat är det klokt att inte mippla med, de är måhända svaga, men får man de i kroppen kan det på sikt sluta med cancer. Bara se på radonproblemet i en del hus.

Tack för den! Skulle säkert se fränt ut med dem där lysstavarna. Dels relativt enkel konstruktion, idén var att försöka få allt att funka utan färdiga lyskällor

Om någon har en idé om hur att gå till väga feel free 2 share
Det måste väl finnas NÅT material som lyser när det exponeras utav radioaktivitet. Inkludera gärna tankar om vilka radioaktiva material?

Annars får det väl bli 10 års lysstavarna.
Citera
2014-02-15, 09:54
Medlem
Citat:
Det måste väl finnas NÅT material som lyser när det exponeras utav radioaktivitet. Inkludera gärna tankar om vilka radioaktiva material?

ZnS funkar säkert, liksom andra lysämnen av typen som kan laddas upp med ljus.
Problemet är bara att ska du bygga själv så att du bestrålar lysämnet så måste du hantera okapslade radioaktiva preparat. Alfa- och betastrålande väljs ofta då det är lätt att skärma, gamma är värre.
Jag råder dig att vara klok och köra säkert, även om det är omåttligt spännande med radioaktiva saker.
När detta är sagt, radioaktiva material av rang är inte lätt att få tag i av självklara grunder. Brandvarnare är en källa till Am, ca 10 ug. Uranmalm ( pechblände) kan man finna vid en del gruvor, den innehåller uran och alla andra ämnen i nedbrytningsserien. De rör som jag tipsat om tidigare innehåller tritium som är en gas. Strålningskällor för test-och kalibreringsändamål finns men de är hårt regulerade och licensbelagda.
Citera
2014-02-16, 04:29
Medlem
bjornebarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lurven
ZnS funkar säkert, liksom andra lysämnen av typen som kan laddas upp med ljus.
Problemet är bara att ska du bygga själv så att du bestrålar lysämnet så måste du hantera okapslade radioaktiva preparat. Alfa- och betastrålande väljs ofta då det är lätt att skärma, gamma är värre.
Jag råder dig att vara klok och köra säkert, även om det är omåttligt spännande med radioaktiva saker.
När detta är sagt, radioaktiva material av rang är inte lätt att få tag i av självklara grunder. Brandvarnare är en källa till Am, ca 10 ug. Uranmalm ( pechblände) kan man finna vid en del gruvor, den innehåller uran och alla andra ämnen i nedbrytningsserien. De rör som jag tipsat om tidigare innehåller tritium som är en gas. Strålningskällor för test-och kalibreringsändamål finns men de är hårt regulerade och licensbelagda.

Det beror helt på ämne, isotop och mängd. Sverige har faktiskt en ganska liberal lagstiftning vad gäller innehav av såväl radioaktiva som giftiga ämnen. Jag citerar ett mail från SSM:
"
” 4 § Var och en får, efter en anmälan till Strålsäkerhetsmyndigheten, förvärva, inneha, hantera, bearbeta, transportera eller på annat sätt ta befattning med eller till Sverige föra in
1. anrikat uran eller förening vari sådant uran ingår som innehåller högst 15 gram av isotopen uran 235,
2. högst 15 gram av isotopen uran 233 i ren form eller ingående i förening,
3. högst 15 gram plutonium i ren form eller ingående i förening,
4. högst 5 kilogram naturligt eller utarmat uran i ren form eller ingående i förening, eller
5. högst 5 kilogram torium i ren form eller ingående i förening.
Vid samtidigt innehav enligt första stycket 1-3 får den sammanlagda vikten av innehavet inte överstiga 15 gram. Förordning (2008:456).”

Naturligt (ej anrikat) uran, torium och plutonium får man alltså ha (efter anmälan till SSM, se SSMFS 2008:3 för detaljer) i små mängder. SSM:s föreskrift SSMFS 2008:3 reglerar även annat man behöver uppfylla vid kärnämnesinnehav, bland annat måste man underkasta sig eventuella inspektioner, anmäla kontaktperson mm.

SSMFS 2008:12 reglerar det fysiska skydd som krävs vid kärnämnesinnehav.

Tillkommande till detta finns EU-lagstiftning (kommissionens förordning 302/2005) som behandlar hur kärnämnesinnehav ska rapporteras."

Nu frågade jag endast om just de ämnen och isotoper som togs upp i mailet, men även andra strålkällor, tex sådana som man använder i gymnasieskolor, får man inneha i små mängder. En lustig sak är dock att det är olagligt att ta isär en brandvarnare och plocka ut americiumet därifrån, något som jag själv dock struntar totalt i...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in