Jobbig sitts ända jag kan säga att om ni älskar varrandra såhär mycket som du säger och verkar så är systembolaget inget alternativ. Måste ni dricka gå till en dyr krog drick lite mellan öl eller byt till 3,5or så dämpar det suget. Eller så kapitulerar ni och får campral som tarbort alkoholsuget och börjar med antabus som gör att ni inte kan dricka mera. så låter ni det gå ett halvår och så slutar ni med allt utom campral och så ser ni hur det funkar. Helvettes sits jag vet men detta är råden jag kan ge er. Lycka till!
Men du, det är ju gammalt det där om att man måste sluta dricka helt om man är alkoholist! Det kom ju fram förra året att det inte alls stämmer för alla, många kan faktiskt efter behandling coh stor försiktighet komma tillbaka till ett normalt drickande.
Om du hade varit nykter de dagarna hade du sett att det stod i alla tidningar nån gång i höstas tror jag det var.
.
Detta brukar koka ned till en fråga om semantik. Det finns grovt två grupper: alkoholister som är kemiskt beroende och personer med högriskbruk som inte är beroende. Om en person får diagnosen alkoholberoende och kan efter behandling leva som normalkonsument så var diagnosen alkoholberoende fel. Det är just behovet av ett kvarstående nyktert leverne som är den kemiskt beroendes kardinalsymtom.
Detta brukar koka ned till en fråga om semantik. Det finns grovt två grupper: alkoholister som är kemiskt beroende och personer med högriskbruk som inte är beroende. Om en person får diagnosen alkoholberoende och kan efter behandling leva som normalkonsument så var diagnosen alkoholberoende fel. Det är just behovet av ett kvarstående nyktert leverne som är den kemiskt beroendes kardinalsymtom.
"Det handlar inte om patienter med ett svårt alkoholberoende."
"ungefär 50 procent kan uppnå ett kontrollerat drickande"
Det skulle kunna förklaras med att det du skriver. Att vissa inte är alkoholberoende i egentlig mening, utan dricker en massa ändå (av vana eller för att dämpa ångest?)
"Det handlar inte om patienter med ett svårt alkoholberoende."
"ungefär 50 procent kan uppnå ett kontrollerat drickande"
Det skulle kunna förklaras med att det du skriver. Att vissa inte är alkoholberoende i egentlig mening, utan dricker en massa ändå (av vana eller för att dämpa ångest?)
Precis min mening. Har sett många i behandling som jag är övertygad om att dom inte var alkoholister/narkomaner, dock hade dom ett riskbruk/missbruk och hade blivit skickade på behandling av jobbet eller socialen.
Jag anser att personer med fullutveckad alkoholism/kemiskt beroende (mig själv inklusive) måste leva i total avhållsamhet från alkohol och andra droger. De andra(vissa iallafall) med riskbruk kan säkert komma ner på en "normal" brukarnivå med hjälp av olika behandlingar.
Nu tycker jag att vi slutar låna tråden av TS för att diskutera detta!
Senast redigerad av Moparornocar 2014-02-17 kl. 22:15.
Jag anser att personer med fullutveckad alkoholism/kemiskt beroende (mig själv inklusive) måste leva i total avhållsamhet från alkohol och andra droger. De andra(vissa iallafall) med riskbruk kan säkert komma ner på en "normal" brukarnivå med hjälp av olika behandlingar.