2014-02-13, 18:55
Medlem
cookizs avatar
Tänkte kolla jag har nyligen bytt jobb och fick en fråga av min far om jag fått Skriftligt intyg från gamla jobbet. Jag funderade lite på det och sa att jag inte har det från mina senaste arbeten och inte fått en fråga om skriftliga referenser från någon intervjuv alls.
Min fråga, använder folk fortfarnade skriftliga referenser? Dem jag hört använda det är folk utan arbets erfarenhet som skriver ett själv och ljuger om tidigare arbeten. Jag har endast lämnat telefon nr till mina referenser som kunnat tänka sig vara referens åt mig. Är jag speciell eller använda inte skriftliga referenser?
Citera
2014-02-13, 19:03
Medlem
Alla arbeten jag har sökt, har arbetsgivaren velat ha referenser/tjänstgöringsintyg ifrån tidigare arbeten, så de kan dubbelkolla med vad man sagt och själva få ett utlåtande ifrån en annan part.
Citera
2014-02-13, 19:13
Medlem
John-Pauls avatar
Använder och använder, har du haft en anställning ska du som regel ha ett skriftligt intyg att du varit anställd. Där ska sådant som när anställningen började, slutade och vad arbetsuppgifterna bestod av m.m framgå.
Om du sedan har nytta av det eller inte framöver kan du inte bedöma när du slutar och har inte med saken att göra, det är den tidigare arbetsgivarens uppgift att ge ett sådant om det är seriöst, och ofta utan att du ska behöva be om det. Att du har rätt till det är självklart.
Det är lika självklart som att man har rätt till ett kvitto när man köper något, om nu säljaren är seriös vill säga.
Det styrker din historia precis som ett kvitto styrker ditt köp av en vara.
Citera
2014-02-13, 19:51
Medlem
AgentHemligs avatar
Be om ett tjänstgöringsbetyg.

Detta skall vara skriver med en speciell kod och man läser mycket mellan raderna.

"X utförde sitt arbete på ett bra sätt" är ok.
"X utfördes samtliga av sina arbetsuppgifter på ett mycket förtjänstfullt sätt och till vår största belåtenhet" är vad man vill att det ska stå.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in