• 1
  • 2
2014-02-17, 20:44
Medlem
Efter en enkel kalkyl, vid försäljning på 1,2 MSEK kommer du frigöra 461 tkr i kapital efter skatt.
Din intäkt på 1500 kr/mån = 18 tkr per år.
18 tkr på 461 tkr (BUNDET KAPITAL) ger dig en avkastning på 3,9% om året.
Om du är nöjd med det så hade jag inte sålt, men spontant så är dina pengar extremt låsta för den låga avkastningen det ger. Att satsa på börsen eller andra investeringar känns mer rätt i dagsläget!

Enklast är att göra en kalkyl på vad du är villig att göra, jag hade frigjort mitt kapital och satsat på lite olika fonder alternativt aktier!
Citera
2014-02-18, 00:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av saso
får man hyra ut en bostadsrätt mer än 1 år?

Varje bostadsrättförening har sina "regler" Pratar man med dem går de säkert med på detta, beroende av skäl...
Själv hyrde jag ut min i fyra år, för studier.
Citera
2014-02-18, 18:41
Medlem
Verbeeks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ballesteros
Nej det kostar ju ingenting förutom slitage. Det är ju en kostnad som måste vägas in. Det är en anledning till att jag funderar på att köpa en ny som inte är i toppskick och hyra ut den. Känns säkrare.

Det kostar risk samt att du binder upp kapital. 1,2milj och att anta att du kan få 5% på det uppbundna kapitalet så blir det 60kkr per år. Nu vet jag inte vad du har för övriga besparingar men jag säger sälj och sen kan du sprida riskerna bättre istället för att satsa allt i en bostad. Visst kanske bostadsmarknaden fortsätter gå upp men om du vill ha investeringar i fastigheter köp aktier i Wallenstam,Castelleum, Hufvudstaden för en del sen andra aktier och sen lite på sparkontot.
Citera
2014-02-18, 20:18
Medlem
Regina.Spektors avatar
I ditt läge hade jag sålt lägenheten och investerat pengarna i dels fonder och dels aktier. Nu tänker jag också att du ägnar tanke åt var du lägger pengarna så att du någorlunda tror på branscherna du investerar i.
Citera
2014-02-23, 12:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Verbeek
Det kostar risk samt att du binder upp kapital. 1,2milj och att anta att du kan få 5% på det uppbundna kapitalet så blir det 60kkr per år. Nu vet jag inte vad du har för övriga besparingar men jag säger sälj och sen kan du sprida riskerna bättre istället för att satsa allt i en bostad. Visst kanske bostadsmarknaden fortsätter gå upp men om du vill ha investeringar i fastigheter köp aktier i Wallenstam,Castelleum, Hufvudstaden för en del sen andra aktier och sen lite på sparkontot.

Hmm. Ja, fast fastigheter känns väl lite som en riskaffär i dagsläget? Får politikerna tummen ur så lär det ju börja byggas ganska mycket inom kort. Det borde väl inte vara bra för fastighetspriserna? Jag har ca 640kkr i lån så ca 500kkr kommer jag nog få ut efter mäklararvode och vinstskatt.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in