Flashback bygger pepparkakshus!
2014-02-13, 17:28
Medlem
Folk blir triggad av ordet " Gud " och börjar genast tänka på sin "religion" och då är det nära till hans att tänka på " Heliga Böcker " och genast ska människor hävda sin egen tro och uppfattning.

I stället för att försöka förstå att Universum är oändligt.
Citera
2014-02-13, 21:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av neutronizer
Nej, du är din egen skapare, Universum är sin egen skapare.

Precis det jag menar, inget kan skapa sig själv, universum skapades sig inte själv. Idiot!!!
Citera
2014-02-13, 22:06
Medlem
neutronizers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nejtillalkohol
Precis det jag menar, inget kan skapa sig själv, universum skapades sig inte själv. Idiot!!!

Klart du kan, du skapar dig själv hela tiden. Nu när du skrev detta inlägg skapa du dig själv lite granna. Du är ju Universum, idiot.
Citera
2014-02-13, 22:58
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Nejtillalkohol
Nej jag hänvisar dig till världen. Kolla på naturen, himeln. Tror du att en explosion utan en skapare av denna explosion skapat allt det vi ser och inte ser.

Ni ateister kan inte förklara uppkomsten. Ni tror att allt bara fanns där. Ingen logik alls.

Allt har en skapare!!!! Fatta det!!!!!!!!
Nej,Vem sa att vi är " Ateister "? Försök inte placera folk i ett fack eller sätta en etikett på dem.
Du verkar ha en inre konflikt med dig själv då du har ett behov av att försöka påtvinga din tro på någon annan.
Så om något inte låter logiskt, Betyder det att det inte kan fungera? Du vet logik är bara en del av vår hjärna, Och vår hjärna uppfattar inte allt precis som det är, Det är därför optiska illusioner förbluffar oss människor.
Citera
2014-02-14, 00:31
Medlem
Theangleaxes avatar
Vad sägs om "Gud är överallt i ditt huvud"?
Citera
2014-02-14, 02:54
Medlem
Tycker det är mycket intuitivt lättare att föreställa sig universum som ett stort medvetande. Vi kan ju själva föreställa oss det vi skapar med våra tankar/upplevelser. Universum skulle kunna skapa sig själv om det var medvetet. Det hade då alltid funnits också, eller snarare har det varken början eller slut, eftersom dessa bara är koncept vi lägger på verkligheten.

Gud är ett problematiskt ord, men om alla kan skapa en definition som vi enas om spelar det ju ingen roll om vi använder olika ord om de ändå refererar till samma beskrivning.

Definition av X: X är det medvetande som allt i grund och botten består av. Det har varken början eller slut och skapade sig självt.

X är den referent som vi kan referera till med orden: Gud, Universum, Världsalltet och det spelar ingen roll om vi beskriver referenten matematiskt eller i ord, vi kommer ändå inte att nå dess kärna eller förstå dess sanna natur utan att själva uppleva X. Men när man blir en del av alltet kanske man slukas upp av det. Då är alla diskussioner meningslösa, för man har själv upplevt det. Det måste nog upplevas för att det ska bli slut på tvivlen och diskussionerna
Citera
2014-02-14, 04:31
Medlem
Benjamin93swes avatar
Låt oss vara nogranna med vad vi egentligen menar när vi säger "gud" med tanke på att det finns ett antal miljoner "gudar" att plocka mellan. Det låter som TS syftar på en mer nyandlig bild av gud, än den abrahamitiska guden.

Annars är det lätt att denna diskussion går över i en massa metafysiskt svammel och löst begrundade axiom. Vilket iofs är ofrånkomligt på detta ämne.
Citera
2014-02-14, 10:43
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Theangleaxe
Vad sägs om "Gud är överallt i ditt huvud"?
http://www.youtube.com/watch?v=fcPWU59Luoc
Citera
2014-02-14, 12:50
Medlem
Theangleaxes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Softista
http://www.youtube.com/watch?v=fcPWU59Luoc

Den videon säger absolut ingenting. Men du har förmodligen rätt ändå.
Citera
2014-02-15, 03:36
Medlem
ChristerNs avatar
Citat:
Modern vetenskap har totalt bevisat att existens endast är en Energi, Universum, " Du " " Jag ", Precis allt
De Abrahamitiska religionerna och dess följare har samtidigt en tendens till att skrika ur sig att " Gud finns överallt "

Vare sig man säger att allt är en Energi eller att Gud finns överallt, Talar vi om samma verklighet eller en annan verklighet? Gud finns överallt, Allt är en energi.?

Jag bara gör ett tillägg.
I "Min världsbild" av Albert Einstein, så nämner han religion. Han nämner Panteistisk.
Einstein var ateist. Men använder ordet religion.
Min tolkning: Naturlagarna finns överallt. Naturlagarna är "Gud" som styr allt.

OBS: Ytterst viktigt att förstå begreppen och hur Einstein använde dem.

Christer
Citera
2014-02-15, 19:50
Medlem
Bigzys avatar
Citat:
Modern vetenskap har totalt bevisat att existens endast är en Energi, Universum, " Du " " Jag ", Precis allt
De Abrahamitiska religionerna och dess följare har samtidigt en tendens till att skrika ur sig att " Gud finns överallt "

Vare sig man säger att allt är en Energi eller att Gud finns överallt, Talar vi om samma verklighet eller en annan verklighet? Gud finns överallt, Allt är en energi.?

Modern vetenskap kommer aldrig kunna bevisa detta, eftersom den i sig själv består av samma sak.

För att förklara på ett annat sätt:
Res till framtiden -> kom tillbaka -> lev i nutiden. Hur är det möjligt?

Därav anledningen att man aldrig skulle kunna förklara gud, även ifall man träffade eller har träffat honom.
Träffar du gud eller ser energin kommer du inte kunna förklara för dig själv, och ännu mindre för någon annan.

Men vetenskapen återskapar energin och förklarar den?
Ja då kommer vi tillbaka till framtid -> tillbaka -> nutiden.

Hur skulle vetenskapen kunna bryta ner tiden/energin?
Citera
2014-02-15, 20:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ChristerN
Jag bara gör ett tillägg.
I "Min världsbild" av Albert Einstein, så nämner han religion. Han nämner Panteistisk.
Einstein var ateist. Men använder ordet religion.
Min tolkning: Naturlagarna finns överallt. Naturlagarna är "Gud" som styr allt.

OBS: Ytterst viktigt att förstå begreppen och hur Einstein använde dem.
Christer

http://www.virtualjerusalem.com/culture.php?Itemid=11970

Läs citat nr. 3
Senast redigerad av irit 2014-02-15 kl. 20:39.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in