2014-02-12, 22:04
Medlem
pickledonions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Orkarintebetyg1
Nu kommer jag inte göra det.. brukar inte dela glas med folk annars men nu är jag extra försiktig.

Om nu hiv är så svårt att få så kan man ju undra varför så många dör.

För det första kan vi konstatera att influensa dödar fler varje år i Sverige än vad HIV/AIDS gör. Att då säga att "många dör" är lite överdrivet. Globalt ser det naturligtvis lite annorlunda ut och HIV dödar jättemånga.

Källa på ~73 dödsfall/år av HIV i Sverige Källa på 300-600 dödsfall/år av influensa i Sverige

Så många dör eftersom sjukdomen varken går att vaccinera bort eller bota.

Läg till att idioter som har osäkert sex och utsätter sig för risker.

Ser man på det ur ett globalt perspektiv får vi ytterligare problem när religiösa företrädare gör mycket för att förhindra användandet av preventivmedel. Dessutom är det få länder som kan erbjuda sina HIV-sjuka bromsmediciner, vilket gör HIV till en förhållandevis dödlig sjukdom, som du själv konstanterar.

Jag saknar fortfarande den där länken som beskriver hur enkelt det är att få HIV...
Citera
2014-02-12, 22:07
Medlem
MrEchozs avatar
Citat:
Min kompis hade förra veckan sex med en tjej som påstod att hon hade legat med runt 50st de senaste åren, hon pratar inte Svenska och är hemmahörande i USA. Huruvida hon talar sanning är det ingen som riktigt vet, förutom hon själv.

Nu i början av veckan blev kompisen sjuk. Jag sa till honom att det kan vara hiv, då blev han arg och nu pratar han inte längre med mig. Han kallade mig för en "psykopatisk hypokondriker",det är inte mig emot (veckan ut) då jag inte vill bli smittad.. Men så småningom blir han frisk och jag undrar om risken är stor att han har hiv eller om jag kan ta tillbaks min diagnos.

Om han har Hiv vet jag inte om jag vågar umgås med honom. Jag vet att att det inte är särskilt PK att vara rädd att umgås med hivsmittade men det lyssnar jag inte på då jag inte vill dö.

Hehe.. Du verkar inte va den vassaste kniven i lådan Mao ... Han blir " förkyld" och du - Du har hiv!
... Hur skulle det kännas själv om du blev sjuk och någon av dina vänner sa att du har hiv? Inte så kul lr? Säg bara att du är.......som du är, och att du menade det väl ...prata med honom och säg att du har troligen fel. Tänk om du har hiv nu och får veta det, och att ingen vill närma sig dig när du har " kommit ut" hur skulle det kännas? Du är ju trots allt en människa även om du har hiv..den enda skillnaden är att dina riktiga vänner kommer att vara mer försiktig..
Citera
2014-02-12, 22:21
Moderator
tobess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pickledonion
För det första kan vi konstatera att influensa dödar fler varje år i Sverige än vad HIV/AIDS gör. Att då säga att "många dör" är lite överdrivet. Globalt ser det naturligtvis lite annorlunda ut och HIV dödar jättemånga.

Källa på ~73 dödsfall/år av HIV i Sverige Källa på 300-600 dödsfall/år av influensa i Sverige

Så många dör eftersom sjukdomen varken går att vaccinera bort eller bota.

Läg till att idioter som har osäkert sex och utsätter sig för risker.

Ser man på det ur ett globalt perspektiv får vi ytterligare problem när religiösa företrädare gör mycket för att förhindra användandet av preventivmedel. Dessutom är det få länder som kan erbjuda sina HIV-sjuka bromsmediciner, vilket gör HIV till en förhållandevis dödlig sjukdom, som du själv konstanterar.

Jag saknar fortfarande den där länken som beskriver hur enkelt det är att få HIV...

Kan ju också vara värt att nämna att man numera som HIV positiv i stort sett har samma livslängd som en icke-infekterad.

(http://www.dailymail.co.uk/health/article-2525956/People-HIV-positive-live-long-general-population-treatment.html , finns många fler artiklar i ämnet om man googlar lite)

Nu gäller detta ju tyvärr inte alla, men i västvärlden kan man nog lugnt säga att det fortfarande är lite väl stigmatiserat.

Angående TS fråga så är det med 99% säkerhet bara vanlig influensa. Det går inte ens att testa för HIV efter bara en vecka.
Citera
2014-02-12, 22:22
Medlem
fajvans avatar
Citat:
Sluta trolla min tråd.
Alla har inte legat med 50st de senaste åren, därför skiljer sig risken åt dramatiskt mellan människor.

Du måste leva ett ganska tung liv som hypokondriker med tanke på att du även sitter på en del cancersorter efter att ha läst dina andra trådar.. rekommenderat är att läsa på om sjukdomen innan du börjar fantisera, vet du vad risken för HIV att överföras är om du har vaginalt sex? .... <1%

Förutsatt att någon av personerna har HIV.. vilket du inte vet om personen har här verkar det som.
Citera
2014-02-12, 22:26
Bannlyst
Citat:
Sluta trolla min tråd.
Alla har inte legat med 50st de senaste åren, därför skiljer sig risken åt dramatiskt mellan människor.

Hade jag haft en så korkad vän som dig TS så hade jag fan lurat han att jag hade hiv bara för att slippa honom. du kan inte ha många iq i skallen du.
Citera
2014-02-12, 22:33
Medlem
MrZebras avatar
Du känner alltså till primärinfektionen men inte hur HIV smittar?
Citera
2014-02-12, 22:33
Medlem
Läs
http://www.hiv-sverige.se/om-hiv/hivtest/hivtest-enda-sattet-att-fa-veta/

"Ibland kan hiv orsaka symtom inom några dagar upp till två veckor efter att viruset blivit överfört. Typiskt är feber, halsont och hudutslag. Detta kallas en primärinfektion."

Så slå inte bort TS oro.
Citera
2014-02-12, 22:37
Medlem
Citat:
Sluta trolla min tråd.

Från ett troll till det andra dårå, typ, eller?

Sen fattar jag inte vitsen med din TS, det var ju ingen fråga, eller vill du att vi ska diskutera okunskaper? Spä på om okunskaperna kanske?

Jag trollade inte utan "svarade" i samma anda som din TS innehöll. Gots problems w that?
Citera
2014-02-12, 22:50
Medlem
Stiftpennas avatar
Citat:
Min kompis hade förra veckan sex med en tjej som påstod att hon hade legat med runt 50st de senaste åren, hon pratar inte Svenska och är hemmahörande i USA. Huruvida hon talar sanning är det ingen som riktigt vet, förutom hon själv.

Nu i början av veckan blev kompisen sjuk. Jag sa till honom att det kan vara hiv, då blev han arg och nu pratar han inte längre med mig. Han kallade mig för en "psykopatisk hypokondriker",det är inte mig emot (veckan ut) då jag inte vill bli smittad.. Men så småningom blir han frisk och jag undrar om risken är stor att han har hiv eller om jag kan ta tillbaks min diagnos.

Om han har Hiv vet jag inte om jag vågar umgås med honom. Jag vet att att det inte är särskilt PK att vara rädd att umgås med hivsmittade men det lyssnar jag inte på då jag inte vill dö.
Ovan:
Troligtvis årets dummaste trådstart som precis blivit korad. Herrejävlar.
Citera
2014-02-12, 22:58
Medlem
MrZebras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LBeria
Läs
http://www.hiv-sverige.se/om-hiv/hivtest/hivtest-enda-sattet-att-fa-veta/

"Ibland kan hiv orsaka symtom inom några dagar upp till två veckor efter att viruset blivit överfört. Typiskt är feber, halsont och hudutslag. Detta kallas en primärinfektion."

Så slå inte bort TS oro.

Driver du? Han är rädd för att umgås med sin kompis för att han är orolig över att bli smittad. TS, om du ens är seriös, läs på lite innan du skriver en tråd på flashback!
Citera
2014-02-12, 23:07
Medlem
munspruts avatar
Akta dig det är mest bögar som får hiv din polare kan vara en stjärtgosse
Citera
2014-02-12, 23:11
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av munsprut
Akta dig det är mest bögar som får hiv din polare kan vara en stjärtgosse

Vad jag vet så är han hetero. Men man behöver inte vara lagd åt ett visst håll för att idka mer riskfyllda former av sex.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in