Citat:
Ursprungligen postat av
egon2b
Det finns en etablerad uppmaning där: Du skall icke dräpa! Den som avstår från dråp avstår automatiskt från mord.
Användningen av »du« kan visserligen av konservativa upplevas som en anglicism. Även »en« kan stämplas som anglicism. Engelska drottningen har sagt:
One is not amused.
I motsvarande läge säger en svensk kung och en svensk kronprinsessa »man«.
Hur én än vänder sig så har én rumpan bak.
Ber om ursäkt för det här men måste få det sagt i tråden nu när du tar upp detta med engelska "one".
En sak jag kom till att tänka på är det här med Heideggers das Man. Det kom direkt för mig eftersom jag har läst alldeles för mycket filosofi på kammaren. I engelska översättningar översätts det alltid med "one" och "as one does" men alltid med mycket krångliga förklaringar om att en sådan översättning inte rakt av kan göras. De måste förklara det med en massa andra ord utan att aldrig riktigt fånga innebörden. Då tänker jag likadant med svenskans "en" och "man". "En" pekar mot en själv, "man" pekar ut mot något generellt, en slags massa utan namn och utan det specifika. På svenska säger man om detta Heideggers "das Man" i översättningar "så som man gör" inte "så som en gör". För det är något väldigt speciellt med "man" till skillnad mot "en" som då går förlorat. Det Heidegger försöker säga är att "en själv" blir på något sätt förlorat i "så som man gör", alltså i das Man. Skulle man sagt "så som en gör" hade denna skillnad suddats ut. Det hade implicerat att man inte alls är vilse i detta med att man följer med i att göra allt på samma sätta som alla andra gör. Das Man är ingen i särskildhet. Det är det han vill säga, om "man gör så som man gör" är man ingen i särskildhet. Men "en" inkluderar ju någon särskild. Precis på samma sätt som när du rättar mig på detta med "Du skall icke dräpa!" som pekar ut varje individ. "Man" pekar inte ut varje individ.
Så det är sådant här jag satt och tänkte på också. Jag kan inte så mycket om språkriktighet men tänkte just på denna sak utan att plita ner det. Alla dessa förändringar har alltså allvarliga konsekvenser.