2014-02-12, 12:57
Medlem
palimaliss avatar
Tydligen måste man vara mantalsskriven i Sverige i minst ett år för att söka.

Hur Räknas ett år?
1 januari tom 31 december?
Eller 1 januari tom 1 januari? ( enligt mig blir det ett år och en dag!)
Citera
2014-02-12, 13:18
Medlem
Codens avatar
Nej det finns ingen generell regel att du måste varit skriven i Sverige i ett år för att få svenskt personnummer.

Det som behövs är väl att du har någon form av uppehållstillstånd gissar jag då min fru fick personnummer från skatteverket ungefär en vecka efter att hon hade flyttat till Sverige och hon såklart hade registrerat sig på det lokala skattekontoret.
Citera
2014-02-12, 14:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av palimalis

Hur Räknas ett år?

Såvitt jag förstått migrationsverkets och skatteverkets information:

Det enda som krävs är ett uppehållstillstånd som gäller mer än 12 månader.
Då har du en rättighet att folkbokföra och få personnummer.

Detta har alltså inget med medborgarskap att göra.
Är personen folkbokförd genom denna regel så finns också en möjlighet för t.ex. SFI etc.

Jag har kinesiska vänner som enbart har arbetstillstånd här 2år. De hade inga problem att folkbokföra sig, få personnummer och öppna bankkonto. Samt starta företag. Samt gå på SFI.
Citera
2014-02-12, 18:16
Medlem
Citat:

Hur Räknas ett år?

Det som gäller är 3 § folkbokföringslagen. I paragrafen som avhandlar rekvisit för flyttning till Sverige. För att bli folkbokförd (och få persnr) krävs att man skall anses ha sin regelmässiga dygnsvila inom landet under ett års tid, och ha tillstånd för det, alltså uppehållstillstånd eller uppehållsrätt. De som inte uppfyller kraven och ändock behöver komma med i register får istället samordningsnummer enligt 18a§ samma lag.
Citera
2014-02-12, 18:53
Medlem
palimaliss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mitre
Det som gäller är 3 § folkbokföringslagen. I paragrafen som avhandlar rekvisit för flyttning till Sverige. För att bli folkbokförd (och få persnr) krävs att man skall anses ha sin regelmässiga dygnsvila inom landet under ett års tid, och ha tillstånd för det, alltså uppehållstillstånd eller uppehållsrätt. De som inte uppfyller kraven och ändock behöver komma med i register får istället samordningsnummer enligt 18a§ samma lag.

Precis. Under ett års tid.
1 jan tom 31 dec är det ett år? Om man har UT för just denna period?

Och visst handlar det om SFI.
Citera
2014-02-12, 19:08
Medlem
Citat:
Precis. Under ett års tid.
1 jan tom 31 dec är det ett år? Om man har UT för just denna period?

Och visst handlar det om SFI.

Citat:
man skall anses ha sin regelmässiga dygnsvila inom landet under ett års tid

Det står inte "man skall anses ha haft "
Jag frågar eftersom mina vänner fick sin folkbokföring med personnummer och SFI långt före ett år förflutit.
Jag kan dock inte säga om de fick godkänt för det av misstag.
UT för 12 månader och bokad flygbiljett torde rimligen kunna tydas som att "man skall anses ha sin". Meningen i lagen antyder ett pågående. Inte ett förflutet.
Regelmässigt betyder också i huvudsak. Vilket ger att det är tillåtet att också hälsa på i hemlandet eller göra andra resor.

År räknas normalt som kalenderår. 1/1 kl 00:00 till 31/12 kl 23:59
Citera
2014-02-12, 19:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AfSvinhufvud
Det står inte "man skall anses ha haft "
Jag frågar eftersom mina vänner fick sin folkbokföring med personnummer och SFI långt före ett år förflutit.
Jag kan dock inte säga om de fick godkänt för det av misstag.
UT för 12 månader och bokad flygbiljett torde rimligen kunna tydas som att "man skall anses ha sin". Meningen i lagen antyder ett pågående. Inte ett förflutet.
Regelmässigt betyder också i huvudsak. Vilket ger att det är tillåtet att också hälsa på i hemlandet eller göra andra resor.

År räknas normalt som kalenderår. 1/1 kl 00:00 till 31/12 kl 23:59

Man får personnummer samma dag som Skatteverket beslutar om att en person skall invandras i folkbokföringen, ihop med sitt personnummer får man också alla andra delar som vi svenskar har, en adress, uppgifter om civilstånd, medborgarskap osv. Det innebär att om någon skulle komma hit idag med uppehållstillstånd i två år pga studier så skulle den alltså bli folkbokförd vid dags datum och få personnummer samma dag, detta eftersom skv kan anta att personen kommer ha sin regelmässiga dygnsvila (=bosatt) inom landet under minst ett års tid
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in