• 2
  • 3
2014-02-24, 09:03
Medlem
Fantomsmaertas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Felz
Det enda jag fått chans att jobba som var säljare. Jag klarade inte av det. Vad bör jag göra istället?

Far man fraga varfor du inte klarade det?
Varfor far du inte aktivitetsersattning fran FK om du har 0% arbetsformaga? Har soc forklarat varfor de inte kan sta for hyran pa din lagenhet?
Citera
2014-02-24, 12:03
Medlem
låter sjukt skumt.
Om du är tillräckligt "frisk" för att söka "andra sätt än att jobba" så borde du ju rimligen kunna jobba.

om du inte kan jobba så för du ersättning från FK eller soc. om inte så kan du jobba.
Citera
2014-02-24, 15:39
Medlem
Felzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fantomsmaerta
Varfor far du inte aktivitetsersattning fran FK om du har 0% arbetsformaga? Har soc forklarat varfor de inte kan sta for hyran pa din lagenhet?

Starka ångestattacker, för stor press, aggressiv chef som hoppades på för mycket. Ett krav var t.ex. att tjäna 30.000+ den första månaden, d.v.s. avsluta stora affärer som jag inte hade en chans på. Ringde runt till förskolerektorer och stod inte ut med att vara en "pain in the ass" mot en stor mängd människor och inte ens tjäna någonting på det själv. (Blev för övrigt ganska motiverad till att jobba på den här arbetsplatsen för att jag underskattade ansträngningen och 30k/månad var en ganska lockande morot. Men, men, det gick som sagt inte så bra som jag hade hoppats.)

Alla andra arbetsplatser nekade min ansökning efter intervjuerna.

Nej, socialen undviker gärna frågan så bra dem kan känns det som. Jag har dock hittat info själv och det verkar tyvärr stämma att den enda möjligheten till bostadsbidrag är om jag själv står på kontraktet (inte i andrahand), vilket hyresvärden ej skulle godkänna. :/

Ska kolla upp det där om aktivitetsersättning från försäkringskassan! Jag antar att det är på grund av att Sverige anser att jag klarar mig på 3000-4000 i månaden vilket jag får från försörjningsstödet. (Inte för att klaga lite OT, men det känns ju inte som något annat än repeterade försök att få ut mig på arbetsmarknaden i deras takt och inte min egen.)

Citat:
Ursprungligen postat av niko08
låter sjukt skumt.
Om du är tillräckligt "frisk" för att söka "andra sätt än att jobba" så borde du ju rimligen kunna jobba.

om du inte kan jobba så för du ersättning från FK eller soc. om inte så kan du jobba.

En stor anledning till att jag tvingat mig själv till att söka jobb är för att slippa klagomål från myndigheter, föräldrar och andra som står mig nära. Jag känner mig ej kapabel (varken nu eller sedan dem senaste 20-30 jobbintervjuerna) till att sköta ett jobb, men tacka fan för det har jag försökt mitt bästa.

Hur resonerar du angående att jag borde kunna jobba för att jag söker efter andra sätt att tjäna pengar på?

Jag får, som jag skrev i det originella inlägget om jag inte minns fel, att jag får försörjningsstöd från socialen. Jag ska kolla upp möjligheterna till ekonomiskt stöd från försäkringskassan mer noggrant.

Tack till er båda för tipset om FK.
Citera
2014-02-24, 16:27
Medlem
Felzs avatar
Citat:

"På tal om trollen"... Citerar ett nyligen mottaget mail från min socialsekreterare:

Citera
2014-02-24, 18:55
Medlem
Fantomsmaertas avatar
Citat:
"På tal om trollen"... Citerar ett nyligen mottaget mail från min socialsekreterare:

Citat:
Den person som inte kan styrka att personen tidigare betalat någon hyresdel hemma beviljas generellt inte ekonomiskt bistånd till en hyresdel."

Man skulle ju kunna havda att du inte bor "hemma" eftersom din foralder inte bor dar. MEn forsok anda fa forstahandskontrakt pa lagenheten.
Senast redigerad av Fantomsmaerta 2014-02-24 kl. 19:25.
Citera
2014-02-25, 01:48
Medlem
Felzs avatar
Citat:
Man skulle ju kunna havda att du inte bor "hemma" eftersom din foralder inte bor dar. MEn forsok anda fa forstahandskontrakt pa lagenheten.

Skulle inte det innebära väldigt stora problem om hyresvärden fick reda på det? Typ att pappa skulle bli av med kontraktet. Jag är ju dock skriven på den adressen jag bor på.

Förstahandskontrakt är typ omöjligt. Både för det med hyresvärdens nekande utan fast inkomst, samt att pappa har sagt att han "aldrig kommer att släppa lägenheten om han inte byter den mot något annat".
Citera
2014-02-25, 09:19
Medlem
Fantomsmaertas avatar
Citat:
Skulle inte det innebära väldigt stora problem om hyresvärden fick reda på det? Typ att pappa skulle bli av med kontraktet. Jag är ju dock skriven på den adressen jag bor på.

Förstahandskontrakt är typ omöjligt. Både för det med hyresvärdens nekande utan fast inkomst, samt att pappa har sagt att han "aldrig kommer att släppa lägenheten om han inte byter den mot något annat".

Du kan inte fa forstahandskontrakt utan att hyresvarden accepterar det. Kanske ar det battre for dig att hyra nagon annanstans , da kan du dessutom se till att fa nagot billigare.
Citera
2014-02-25, 15:58
Medlem
Felzs avatar
Citat:
Du kan inte fa forstahandskontrakt utan att hyresvarden accepterar det. Kanske ar det battre for dig att hyra nagon annanstans , da kan du dessutom se till att fa nagot billigare.

I Sverige är tyvärr huvudstaden det enda stället jag klarar av att bo på. Bodde på annan ort i runt 8 år och det är i stort sett det som har fått mig att hamna i situationen jag är i idag. Antonymen till urbanisering, om du förstår vad jag menar. Känns irrelevant att gå inte på mer detaljer angående vad det var som fick mig att må så, men faktumet är lika verkligt för det.

Min poäng är hur som helst att den här lägenheten kan min far stå på och jag/vi kan betala i andrahand till honom. P.g.a. bostadsbrist i staden så kan det bli väldigt svårt att hitta något annat, men jag är nöjd så länge det är inom tunnelbanesystemets gränser.
Citera
2014-02-25, 16:58
Medlem
Om siffrorna i grundinlägget stämmer så borde du väl klara dig på försörjningsstödet?

Hyra 7000
Mat och annat 3000
Totalt 10000.

Du får uåi. 4000, hon 4000 och hennes farfar bidrar med 2000.

Du skriver att du har noll arbetsförmåga, vad innebär det egentligen? Har du någon fysisk skada? Jobba annars svart med att samla burkar, fråga om snöskottning/gräsklippning i villaområdena.

Men även utan detta klarar ni er, även o. Det inte blir fett. Hur stor är lägenheten? Ni kanske kan hyra ut ett rum i andra hand?
Citera
2014-02-25, 18:40
Medlem
Felzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NisseD
Om siffrorna i grundinlägget stämmer så borde du väl klara dig på försörjningsstödet?

Hyra 7000
Mat och annat 3000
Totalt 10000.

Du får uåi. 4000, hon 4000 och hennes farfar bidrar med 2000.

Du skriver att du har noll arbetsförmåga, vad innebär det egentligen? Har du någon fysisk skada? Jobba annars svart med att samla burkar, fråga om snöskottning/gräsklippning i villaområdena.

Men även utan detta klarar ni er, även o. Det inte blir fett. Hur stor är lägenheten? Ni kanske kan hyra ut ett rum i andra hand?

Jag får ut max 4000 i månaden. Min flickvän får ingenting. Hon har ännu inte kontaktat sin farfar.

Jag har ingen fysisk skada. Jag har skrivit en del anledningar tidigare i tråden. Hur specifikt vill du veta? Jag ogillar att whine:a på internet, men om du finner det nödvändigt så visst.

Det är en etta på 24 kvadrat om jag inte minns fel. Det är ganska "öppna rum" och det enda avskiljda rummet är sovrummet. Jag bor centralt i Stockholm (kan flytta till en mindre central, billigare plats vid möjlighet men ingen finns för tillfället) så gräsklippning kan bli svårt. Snön har dessutom smält nu. :/
Citera
2014-03-01, 12:58
Medlem
Felzs avatar
Problemet kvarstår inte längre, då min flickvän aldrig verkade förstå att jag skötte absolut allting i hemmet, bortsett från matlagning då och då och även försökte försörja oss båda till 100%.

Jag stod ut med detta, men blev självklart påverkad av hennes beteende. Nu finns hon hur som helst inte i mitt liv längre - oavsett allt kämpande. Jag antar att hon inte var redo att vara självförsörjande helt enkelt, eller så var jag inte redo att vara självförsörjande för två personer utan att bli utsliten.

Inte så djävla konstigt att jag inte klarar av att söka arbete, skulle jag själv vilja påstå...
Citera
2014-03-02, 14:29
Medlem
Fantomsmaertas avatar
Citat:
Problemet kvarstår inte längre, då min flickvän aldrig verkade förstå att jag skötte absolut allting i hemmet, bortsett från matlagning då och då och även försökte försörja oss båda till 100%.

Jag stod ut med detta, men blev självklart påverkad av hennes beteende. Nu finns hon hur som helst inte i mitt liv längre - oavsett allt kämpande. Jag antar att hon inte var redo att vara självförsörjande helt enkelt, eller så var jag inte redo att vara självförsörjande för två personer utan att bli utsliten.

Inte så djävla konstigt att jag inte klarar av att söka arbete, skulle jag själv vilja påstå...

Trakigt att hora. Att hon inte var redo att vara sjalvforsorjande skriver du ju i ditt forsta inlagg. Men det jag fortfarande inte fatt klart for mig ar pa vilket satt du inte klarar att jobba, alls, med nagon typ av jobb? Om vi tar ett riktigt enkelt jobb som kundtjanst dar man svarar i telefon och hjalper folk. Vad ar det som gor att du inte klarar att jobba med det?
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in