2014-02-11, 19:21
Medlem
laktosintollerants avatar
Kollat runt lite men inte hittat något vettigt svar på min fråga. Jag och en vän har tagit tramadol tillsammans, jag känner oftast av effekten redan efter en halvtimme medan det verkar ta flera timmar för min vän att känna av. Just nu är jag ganska kickad och hen känner ingenting alls. Kan man göra på något sätt så att man känner av snabbare?

mvh
2014-02-11, 19:23
Medlem
efmis avatar
http://www.erowid.org/pharms/tramadol/tramadol_effects.shtml

Där har du väl någorlunda riktmärken. Finns annat intressant att läsa också om du är intresserad.
2014-02-11, 19:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av efmi
http://www.erowid.org/pharms/tramadol/tramadol_effects.shtml

Där har du väl någorlunda riktmärken. Finns annat intressant att läsa också om du är intresserad.

Står ju 15 mins onset? Antar att det är tills man ska känna av effekten. Det tar flera timmar för min kompis att känna av? Du vet inte om några tricks för att det ska kicka in lite fortare?
2014-02-11, 19:35
Medlem
Vid oralt bruk går det fortare ju mindre mat man har i magen. Brukar alltid gå fortast om jag tar det på morgonen på tom mage, det kan dock ge illamående för vissa. Grape boostar ruset men onseten påverkas inte. Brukar räkna med ungefär 45-60min vid oralt bruk innan man känner hyfsad effekt och 90-120min tills man är runt peak. Tar det aldrig när jag har ätit 0-3h innan, känns som man får sämre effekt då.
2014-02-11, 19:38
Medlem
Kollat så det inte är depot tabletter om det tar sån jävla tid för din polare? pulverisera tabletterna och bomba isåfall.
2014-02-11, 19:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av freakydyky
Kollat så det inte är depot tabletter om det tar sån jävla tid för din polare? pulverisera tabletterna och bomba isåfall.

Nej det är inte depå, tack för svaret ändå!!
2014-02-11, 19:45
Medlem
Förresten med Garpe menar du grape frukt? dum fråga kanske
2014-02-12, 00:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av laktosintollerant
Förresten med Garpe menar du grape frukt? dum fråga kanske

Yes Grapefrukt. Antingen riktigt grapejuice eller om du pressar ut det själv ur frukterna. Brukar sippa det från 20-30min innan intag och en stund efter man har svalt trammet. Brukar använda det när toleransen skenat iväg lite Finns massvis med info om du googlar men när man skall ta det går isär lite, de flesta säger ungefär 30min innan man intar tramadolen.
2014-02-12, 02:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av freakydyky
Yes Grapefrukt. Antingen riktigt grapejuice eller om du pressar ut det själv ur frukterna. Brukar sippa det från 20-30min innan intag och en stund efter man har svalt trammet. Brukar använda det när toleransen skenat iväg lite Finns massvis med info om du googlar men när man skall ta det går isär lite, de flesta säger ungefär 30min innan man intar tramadolen.

Ok tack!! Eftersom jag redan startat en tråd här tänker jag fråga ytterligare en fråga!

Jag går på en ganska låg dos SNRI men har inte tagit mitt piller idag eftersom jag proppat i mig 600 mg tramadol. Är väldigt trött just nu och hade gärna velat sova men är rädd för Serotonergt Syndrom. Uppfyller ingen av symtomen-kraven förutom förvirring, speciellt när jag blundar lite blir jag verkligen hel snurrig när jag vaknar. Undrar om det är säkert att försöka sova eller om jag bör hålla mig vaken ett tag? Känner mig kraftigt påverkad fortfarande, ingen tolerans.
2014-02-16, 16:54
Medlem
Du får räkna med ca 2h för att tramadolen ska uppnå full effekt, jag tycker personligen att man kan tillämpa samma tidsram för både depot och krossat. Tramadol har en lång påslagstid bara, har för mig att jag läste nånstans att även om du injicerar intramuskulärt så tar det ca 30 min för full effekt.

Vad gäller grapefrukt så anser jag inte att du får någon direkt extraskjuts i ruset, däremot så hämmar grapefrukt utsöndringen av ett speciellt enzym som bryter ner tramadolen, du är alltså påverkad längre tid än vanligt. Det skall dock poängteras att det är HEL grapefrukt som gäller och inte grapejuice eftersom det verksamma ämnet sitter i fruktköttet.
2015-01-06, 20:23
Medlem
Googlade runt om just detta. Har tagit tram förut men just denna gång. . Har tagit totalt 400mg under dagen. Sista jag tog var vid 4 och NU vid 20.00 känner jag som mest. Hur är detta möjligt? Var kapslar. .ää
2015-01-06, 20:50
Bannlyst
Beror helt på tar du i tablettform så tar det lite längre tid om du skulle ta med kapslar. Och även vad för stort tram det är. Är det svenska brukar det gå rätt snabbt, tram från andra länder brukar ta lite längre tid för mig iallafall.
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in