• 1
  • 2
2014-03-19, 11:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flach98
Hänger inte med alls... Finns det inget enklare sätt?

Du får instruktioner på lågskolenivå, som du inte förstår, och du skall lämna in arbete på högskolan, vilken framtid går Sverige då emot?
Citera
2014-03-19, 18:55
Medlem
ganglere2s avatar
Citat:
Hänger inte med alls... Finns det inget enklare sätt?

Det var lättfattligt beskrivet tyckte jag.
Ha allt på usb är betydligt enklare än cd.
Citera
2014-03-24, 15:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ganglere2
Det var lättfattligt beskrivet tyckte jag.
Ha allt på usb är betydligt enklare än cd.

Men finns det ingen kod eller nått som man kan skriva i så att man får en normal dator eller vad är felet med den?? Varför blev den sån ens?
Citera
2014-03-24, 16:15
Medlem
ganglere2s avatar
Citat:
Men finns det ingen kod eller nått som man kan skriva i så att man får en normal dator eller vad är felet med den?? Varför blev den sån ens?

Nej, det är inte så lätt.
Skulle tro att det har att göra med att den har tappats i golvet även om bekymren inte började exakt då.
Citera
2014-03-24, 16:25
Medlem
Citat:
Nej, det är inte så lätt.
Skulle tro att det har att göra med att den har tappats i golvet även om bekymren inte började exakt då.

Yes jag tappade den i golvet rätt hårt nån vecka före den blev så här.. Men är datorn sönder i vilket fall?
Citera
2014-03-24, 18:33
Medlem
ganglere2s avatar
Citat:
Yes jag tappade den i golvet rätt hårt nån vecka före den blev så här.. Men är datorn sönder i vilket fall?

Misstänker det. Hårddisken iaf.
Citera
2014-03-26, 18:41
Medlem
brotucks avatar
Har ett liknade problem

Går inte att boota längre. Efter inloggningsskärmen blir allt svart och inget händer. Ev en muspekare eller cursorn. Stängde av datorn med knappen igår - thats it. Windowspartitionen funkar.

Tycker som TS att det verkar onödigt krångligt att skaffa cd eller sticka. Borde ju gå att reparera paketen på nått sätt.

Har gått in i GRUB och försökt, men utan framgång.

Nån som vet hur man reparerar Ubuntu?
Citera
2014-03-27, 06:00
Medlem
Citat:
Misstänker det. Hårddisken iaf.

Okej..
Citera
2014-03-27, 09:12
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brotuck
Har ett liknade problem

Går inte att boota längre. Efter inloggningsskärmen blir allt svart och inget händer. Ev en muspekare eller cursorn. Stängde av datorn med knappen igår - thats it. Windowspartitionen funkar.

Tycker som TS att det verkar onödigt krångligt att skaffa cd eller sticka. Borde ju gå att reparera paketen på nått sätt.

Har gått in i GRUB och försökt, men utan framgång.

Nån som vet hur man reparerar Ubuntu?

Detta fel är typiskt för när man har bad blocks på hårddisken, eller om datorn låst sig under skrivning och kvaddat filsystemet.

Enklaste sättet att fixa detta är som det står i tidigare inlägg att skaffa en bootbar cd/dvd eller usb-sticka med en live-linux på (spelar inte så stor roll vilken) och använda t.ex. Gparted för att reparera de filsystem som finns på hårddisken.
Citera
2014-03-29, 19:33
Medlem
brotucks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Megaforce
Detta fel är typiskt för när man har bad blocks på hårddisken, eller om datorn låst sig under skrivning och kvaddat filsystemet.

Enklaste sättet att fixa detta är som det står i tidigare inlägg att skaffa en bootbar cd/dvd eller usb-sticka med en live-linux på (spelar inte så stor roll vilken) och använda t.ex. Gparted för att reparera de filsystem som finns på hårddisken.

så först usb sticka med nån ubuntuvariant - det har jag. en gammal easy peasy grej
sen ska jag alltså ladda ner ett program som heter Gparted inifrån usb-stickan.

men HUR gör jag sen då? hur vet jag vad som ska fixas?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in