Detta är skrivet av ett av offren
Citat:
Posted on November 29, 2017
I förrgår fick jag ett samtal från polisen. Max ska släppas ut ur fängelset inom kort. Minns ni honom? Han som misshandlade, våldtog och ofredade hur många kvinnor som helst hösten 2013. Han som i media kallades “nya Hagamannen”. En eftermiddag i oktober följde han efter mig in i min port och försökte våldta mig men han var för hög och kunde inte hålla fast mig så han staplade bara ut igen medan jag stod fastfrusen kvar i min trappuppgång i vad som kändes som en evighet. I anmälan uppgav jag signalementen: Vit, blond man, ca 1,75 cm lång, normalbyggd, svart dunjacka med kursiv text på ryggen, mörka byxor. Inte särskilt sannolikt att den killen åker fast. Ser ju ut som i princip alla snubbar i hela Sverige. Månaderna efter överfallet var jag så jäkla rädd hela tiden. Jag vågade inte gå ensam till och från jobbet. Jag vågade inte gå där det var folktomt för då är man lätt byte. Jag vågade inte vara där det var för mycket folk (typ en perrong under rusningstid eller en vanlig gata vid 17-tiden) för då kunde jag inte hålla koll på alla. Varje gång jag såg en svart dunjacka högg det till i mig, vilket var typ 173 gånger om dagen.
Ett par månader senare, i februari, får jag ett samtal där de berättar att de häktat en man som passar in på mina signalement och att om jag vill så kan jag komma in och peka ut honom, vilket jag självklart gör. Jag hade ju en glasklar bild av hans vidriga ansikte i mitt minne. När jag bläddrar igenom pärmen med svartvita bilder på vita, blonda, 20-25-åriga män ser alla i princip likadana ut. HUR kan det vara så svårt att peka ut någon som man ser så tydligt i sitt minne?! Jag valde ut två bilder på män och polisen frågade vad det var som gjorde att jag valt just dem; Mandelformade ögon och smalt och odefinierat käkparti. Några dagar senare blir jag återigen kontaktad av polisen, jag hade pekat ut rätt person och nu skulle polisen följa med hem till mig och jag skulle visa exakt vad som hänt och var. De fotade allt. Nån månad gick och sen var det rättegång. Max satt mitt emot mig under rättegången och med ett flin över sina läppar satt han och nekade till allt. Påstod att han inte kom ihåg nånting. Det var hans go-to genom hela processen. Han dömdes till 5 år och 6 månader.
Det var inte första gången Max dömdes för våldtäkt. I juli 2012 dömdes han till 2 års fängelse för våldtäkt och tre fall av sexköp. I augusti 2013 släpptes han villkorligt och bara ett par månader senare började han förgripa sig på kvinnor igen. Han var alltså fri i inte mer än nån månad innan han började våldta igen!
I måndags när polisen ringde mig så berättade de att Målsägande 1 under rättegången gör en dokumentär som tar upp Max är att uppmärksamma att han snart går fri igen och hon vill komma i kontakt med oss som också utsattes för honom. Jag blev till en början ställd och rädd. Det är inget jag gärna påminns om liksom. Men det behöver uppmärksammas. Han ska inte tro att han är lika anonym nu som sist och att han kan bete sig på samma sätt igen. Han har ögonen på sig nu och han ska fan inte få skada någon igen. Imorgon ringer jag T. Det hon utsattes för kunde lika gärna ha hänt mig eller vilken annan tjej som helst. Och vi måste hjälpa varandra.
Citat:
Ursprungligen postat av
Dn08
Någon som kan länka FUP? Tidigare länkar är ogiltiga
Har inte FUP men dom, du får gärna maila tingsrätten med målnummer och ladda upp FUP här!
NYKÖPINGS TINGSRÄTT
DOM
Mål nr: B 1020-12R2
2012-05-30
1. Våldtäkt
2. Köp av sexuell tjänst
3. Stöld
Påföljd: Fängelse 2 år
STOCKHOLMS TINGSRÄTT
DOM
Mål nr: B 19298-133
2014-05-22