2014-02-11, 05:18
Medlem
spygirls avatar
hej!

jag undrar hur gör ni vitsås? sån som passar till lasagne och vanlig pasta (tillägg ost alt skinka)
jag blir less på mig själv på sistone för jag lyckas alltid göra helt fel och det smakar bara mjöl, bara att skicka ner i wc och spola

mvh hungrig människa!
Citera
2014-02-11, 05:43
Medlem
EDIT: missa vad du ville göra... Men du kan använda typ samma skit, men addera riven ost när det fortfarande står på plattan.

Mayo
grädde
Creme fresh (sour cream)
finhackad lök
finhackat syrliogt äpple
en liten skvätt senap
ynka pepparrot
vitpeppar
svartpeppar
salt
lite citron/lime
ynka balsamvinäger
rör om flitigt

Är jag beng så experimenterar jag alltid i köket. Man tar vad man hittar, lukta och "känn" om det blir gott eller inte. =)
Något sånt brukar jag göra. Blanda på känn så att inga smaker tar över. Smakar förträffligt. Låt stå i kylen innan servering.
Citera
2014-02-11, 06:47
Medlem
M0ngots avatar
Smält 50g smör och rör i 1dl mjöl. Sen häller du i 8-10dl mjölk under omrörning. Salt peppar. Vill du ha stuvning tar du bara 1,5dl mjöl.
Citera
2014-02-11, 06:58
Medlem
Sen måste alltid en sås med mjöl koka/sjuda några minuter så mjölsmaken försvinner. Denna såsen får man var extra försiktig med för det är väl en av kokkonstens mest lättbrända såser. Det riktiga namnet på denna såsen är bechamelsås, det kan underlätta lite googlesökningar.

Lycka till
Senast redigerad av felody 2014-02-11 kl. 07:01.
Citera
2014-02-11, 07:20
Bannlyst
Marco Pierre White har faktiskt en film som tar upp just detta ämne.

http://www.youtube.com/watch?v=MblXGeJjb6s

OffT: Hans "reklamfilmer" för knorr är faktiskt riktigt trevliga!
Senast redigerad av frukostvin 2014-02-11 kl. 07:28.
Citera
2014-02-11, 08:00
Medlem
christerys avatar
Har den (såsen) varit för kort tid i pannan så smakar det mjöl. 3-5 minuter har jag för mig den ska sjuda innan den karaktären försvinner. Men jag vet inte för jag tar inte tid, jag smakar av.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in