2014-02-11, 01:28
Medlem
Jag har passerat 30 men är ännu inte lastgammal. Bor i huvudstaden och lever ett stabilt och ordnat liv här, men har tröttnat lite på utvecklingen i Stockholm.

Bostadsbubblan bara blir större och större, och det enda som det satsas på är shoppingcenter över allt. Politikerna vill inte ha "vanligt folk" i Stockholm, bara en massa kontor, restauranger och höginkomsttagare utan barn som genererar skatteintäkter men inte kostar så mycket. Stan blir bara mer och mer segregerad. De sunkigare områdena allt sunkigare, och de lite finare allt snobbigare hela tiden.

Detta samtidigt som Stockholm faktiskt inte är någon världsmetropol. Efter nio på kvällen är det f×n helt dött i hela city. Några förortsungdomar som är ute och väsnas och skränar lite en vardagskväll kanske man stöter på. Lite taxibilar och nån polisbil.. Men inte mycket mer.. Trevlig stad på sommaren dock!

Nu är frågan: Hur är Göteborg? Jag har faktiskt inte varit där så mycket i vuxen ålder, annat än korta besök. Det har aldrig regnat, men alltid legat tunga tjocka moln över staden, oavsett årstid. Alltid mulet! Stan upplever jag som ganska mörk jämfört med Stockholm. Mycket mörkt tegel. Jag misstänker naturligtvis också att de genomkorrupta politikerna är lika odugliga där som här, och att utvecklingen påminner om den i Stockholm.

De jag känner till som bor där säger dock att det är trevligt och att de trivs bra?

Jag är i behov av en nystart och har börjat leka med tanken på att flytta dit. Jag känner ingen sådär nära som bor där, men jag "känner till" några i stan lite ytligt som jag i alla fall skulle höra av mig till och ta en fika med. Jag är inte särskilt rädd för att träffa nya människor heller, och ett fast jobb skulle jag nog utan problem kunna fixa efter lite letande. Att ta flyget till Bromma när man ska hälsa på morsan kostar inte alltför mycket heller om man bokar i tid.

Frågor:

Hur är Göteborg att bo i?

Är det värt att flytta dit?

Bra och trevliga (behöver inte vara snobbiga) områden att köpa lägenhet i?
Senast redigerad av LynxRufus 2014-02-11 kl. 01:34.
Citera
2014-02-11, 01:37
Bannlyst
Jag älskar att bo i Göteborg, jag har bott på många olika platser i världen, bla Stockholm, men jag trivs faktiskt bäst i Göteborg. Det är en liten stad och det tar ett tag att vänja sig vid det när man varit bosatt på andra platser, men det har sin charm och sina fördelar. Det är mycket nederbörd och vind hela året, men de sommardagar som det är riktigt fint är staden riktigt trevlig.

Håller inte riktigt med dig om att det är mörkare i Gbg, kan nog vara så på sina platser men annars upplever jag staden som ganska öppen och fin. Politikerna är genomkorrupta även här, "Göteborgsandan".

De flesta platser är bra i staden så länge du undviker Hisingen och förorterna. Många gillar Majorna, själv trivs jag bäst i Vasastaden och Lorensberg. Johanneberg är också helt ok, men lite längre avstånd.
Senast redigerad av Adalante 2014-02-11 kl. 01:41.
Citera
2014-02-11, 01:56
Medlem
Strodes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LynxRufus
Jag har passerat 30 men är ännu inte lastgammal. Bor i huvudstaden och lever ett stabilt och ordnat liv här, men har tröttnat lite på utvecklingen i Stockholm.

Bostadsbubblan bara blir större och större, och det enda som det satsas på är shoppingcenter över allt. Politikerna vill inte ha "vanligt folk" i Stockholm, bara en massa kontor, restauranger och höginkomsttagare utan barn som genererar skatteintäkter men inte kostar så mycket. Stan blir bara mer och mer segregerad. De sunkigare områdena allt sunkigare, och de lite finare allt snobbigare hela tiden.

Detta samtidigt som Stockholm faktiskt inte är någon världsmetropol. Efter nio på kvällen är det f×n helt dött i hela city. Några förortsungdomar som är ute och väsnas och skränar lite en vardagskväll kanske man stöter på. Lite taxibilar och nån polisbil.. Men inte mycket mer.. Trevlig stad på sommaren dock!

Nu är frågan: Hur är Göteborg? Jag har faktiskt inte varit där så mycket i vuxen ålder, annat än korta besök. Det har aldrig regnat, men alltid legat tunga tjocka moln över staden, oavsett årstid. Alltid mulet! Stan upplever jag som ganska mörk jämfört med Stockholm. Mycket mörkt tegel. Jag misstänker naturligtvis också att de genomkorrupta politikerna är lika odugliga där som här, och att utvecklingen påminner om den i Stockholm.

De jag känner till som bor där säger dock att det är trevligt och att de trivs bra?

Jag är i behov av en nystart och har börjat leka med tanken på att flytta dit. Jag känner ingen sådär nära som bor där, men jag "känner till" några i stan lite ytligt som jag i alla fall skulle höra av mig till och ta en fika med. Jag är inte särskilt rädd för att träffa nya människor heller, och ett fast jobb skulle jag nog utan problem kunna fixa efter lite letande. Att ta flyget till Bromma när man ska hälsa på morsan kostar inte alltför mycket heller om man bokar i tid.

Frågor:

Hur är Göteborg att bo i?

Är det värt att flytta dit?

Bra och trevliga (behöver inte vara snobbiga) områden att köpa lägenhet i?

Göteborg är gött, inte lika mycket stress som jag upplever när jag är i Sthlm.

Bra områden; Lunden, Långedrag, Centrum, Majorna, Almedal.
Citera
2014-02-11, 01:58
Medlem
Jag har överlag trivts väldigt bra i Göteborg, bra stadskännsla, bra kommunikationer med resten av landet och resten av Europa.

Kungshöjd är ett bra alternativ om man letar bostadsrätt för tillfället, med tanke på ombyggnationerna nednför otterhällan så bör det vara relativt billigt och en lite större chans att göra ett bra köp.
Citera
2014-02-11, 02:02
Medlem
gato12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LynxRufus

Den här beskrivningen hade ju lika gärna kunnat gälla Göteborg.

Och det är ju inte direkt något enormt utbud av lägenheter där heller.
Citera
2014-02-11, 02:05
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av gato12
Den här beskrivningen hade ju lika gärna kunnat gälla Göteborg.

Och det är ju inte direkt något enormt utbud av lägenheter där heller.

Håller inte helt med om det, tycker det är bra mycket ödsligare i centrala Sthlm på kvällarna än vad det är i Gbg.
Citera
2014-02-11, 02:07
Medlem
gato12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Adalante
Håller inte helt med om det, tycker det är bra mycket ödsligare i centrala Sthlm på kvällarna än vad det är i Gbg.

Befinner man sig mitt i City, typ Hamngatan, så visst är det dött. Men Söder lever ju om så gott som dygnet runt.
Citera
2014-02-11, 02:07
Medlem
flytta till oslo bor här sen några år tillbaks trivs riktigt bra här finns gott om lägenheter o jobb mycket svenskar för den delen med så det känns ungefär som man bor i en svensk stad efter ett tag umgås bara med svenskar några norrbaggar men inte så många
Citera
2014-02-11, 02:10
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av gato12
Befinner man sig mitt i City, typ Hamngatan, så visst är det dött. Men Söder lever ju om så gott som dygnet runt.

Det har du rätt i, tänkte just City.
Citera
2014-02-11, 02:12
Medlem
gato12s avatar
Citat:
Det har du rätt i, tänkte just City.

City i Stockholm är ju tyvärr mest kontor och affärer som stänger kvällstid.

Kanske en och annan vilsen knarkare på Sergels torg...
Citera
2014-02-11, 07:24
Medlem
Bergsjön är vackert med natur och puls men andas av harmoni.
Alternativt Angered men Bergsjön och Kortedala är finast till humant pris.
Citera
2014-02-11, 07:47
Medlem
lillaliss avatar
Citat:
De flesta platser är bra i staden så länge du undviker Hisingen och förorterna.
så extremt onödigt tillägg.

Göteborgs finaste områden ligger på Hisingen. Jag har nyligen flyttat från Eriksberg och rekommenderar starkt att bosätta sig på Lindholmen, i Sannegården, Eriksberg och Bräcke.

En kvart med bussen raka vägen in till centrum. Bra bussförbindelser vart du än vill ta dig.

Bor numera i Tolered. Jättefint och lugnt. Hisingsparken och Slättadamm rätt utanför dörren.

Har även bott i Majorna. Jättefint men ack så otryggt!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in