2014-02-10, 21:03
Medlem
Hej,

Se rubrik.

Jag har begått bokföringsbrott då jag utan att ha godtagbara skäl har underlåtit att bokföra affärshändelser samt underlåtit att inkomma med skattedeklaration och årsredovisning i ett svenskt aktiebolag jag har drivit. Bolaget omsatte ca 1 miljon under 2012.

Jag är bosatt utomlands inom EU/EES och har inte för avsikt att återvända till Sverige någonsin eller åtminstonde de närmsta 10 åren. Behöver jag vara orolig för att bli utlämnad till Sverige eller räcker det med att hålla sig därifrån i mitt fall?
Citera
2014-02-10, 21:18
Medlem
miikoss avatar
Om ni åtalas i Sverige och kan få mer än 12 månader fängelse i Sverige, så kommer en Europeisk arresteringsorder att gälla i samtliga EU länder.

Sedan så finns även Schengens informationssystem, där man kan efterlysas inom Schengen.

Så helt säkert är det nog inte.

Gällande preskriptionstiderna så är har är det nog 5 år för skatteskuld (avbryts vid varje delgivning), och upp mot 10 år för bokföringsbrott (beroende om det är ringa eller grov).
Senast redigerad av miikos 2014-02-10 kl. 21:23.
Citera
2014-02-10, 23:43
Medlem
UncleBerts avatar
Med andra ord, styr kosan mot Asien. Där degar väll de flesta under sin preskibationstid.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in