2005-07-31, 20:10
Moderator
tobess avatar
Ja, varifrån kommer det uttrycket från första början egentligen..

Hade hört att någon vietnames hade sagt det någon gång när han var förbannad, men sedan kom jag till insikt om att många andra hade sett/hört samma uttryck från andra håll..

Så vet någon varifrån uttrycket kommer från första början? Är det från någon film eller något skämt eller är det någon felsägning som har spridit sig eller hur ligger det till?
Citera
2005-07-31, 20:13
Medlem
Gudruns avatar
Ingen aning. Det finns massor med sådana uttryck

"Jag ska släppa vädret ur dina däck"

"Du promenerar på mina nerver"

Citera
2005-07-31, 20:40
Medlem
phreakdentas avatar
Jag vet var du parkerar dina tofflor!
Citera
2005-07-31, 20:41
Medlem
Not_mes avatar
Vi säger det alltid med invandrarbrytning... "Eeeeyy, jag vet var din brevlåda bor". I samma mening som "eeey... Ringduva!"

Inte menat som förolämpning på något sätt för jag säger det med brytning, men det låter mycket roligare. Jag tror därför att det kommer ifrån någon som gjort sig rolig över nåt hot någon gång...
Citera
2005-07-31, 20:42
Medlem
Lost dreamers avatar
Var det inte typ Hassan eller liknande, eller var det nån ståuppare kanske som myntade detta?
Har för mig det...
Citera
2005-07-31, 20:45
Awaiting Email Confirmation
McFrosts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lost dreamer
Var det inte typ Hassan eller liknande, eller var det nån ståuppare kanske som myntade detta?
Har för mig det...

Jag har för mig att det har hängt med sedan åtminstone 80-talet, så det var nog inte Hassan i så fall. Även om de möjligtvis har sagt det.
Citera
2005-07-31, 20:57
Medlem
joppes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tobes

Hade hört att någon vietnames hade sagt det någon gång när han var förbannad, men sedan kom jag till insikt om att många andra hade sett/hört samma uttryck från andra håll..

Så vet någon varifrån uttrycket kommer från första början? Är det från någon film eller något skämt eller är det någon felsägning som har spridit sig eller hur ligger det till?

Det finns en del uttryck i den klassen. Frågan är hur många som är sanna och hur många som är rent påhitt.

Har själv hört en pizzabagare (turk) fråga mig "Ska du äta här eller i påsen". Vet inte om fler har hört den på andra håll.
Citera
2005-07-31, 21:01
Medlem
Aquabots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lost dreamer
Har för mig det...

Har för mig att det var någon invandrarkomiker som hade det där skämtet i sitt gig, kan ha varit Özz Nujen?
Citera
2005-07-31, 21:12
Medlem
sagolandets avatar
"Jag vet var din postlåda bor!" - var det inte; jag vet var din hus bor?..
Citera
2005-07-31, 21:13
Medlem
Lost dreamers avatar
Inte var det Lasse lindroth iaf?
Jag har glömt, men visste det förut..lite irriterande..
Citera
2005-07-31, 21:15
Moderator
Ruskigbusss avatar
Men, ursprungshotet är väl "Jag vet var du bor" ("I know where you are living" ) som jag gissar kommer ur nån gangster-film?

Vilket iofs verkar komma från Biblen Uppenbarelseboken 2:13
http://bible.oremus.org/browser.cgi?passage=Revelation+2
Citera
2005-07-31, 21:26
Medlem
BassInYoFaces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tobes

Vet tyvärr inte.

Lite OT: Några roliga felsägningar jag tänkte dela med mig av som jag hört "live".

"Snälla kan du säg mig en sjung?."

"Sluta annars jag ringa Svenska Bokstäver!"

"Försvann härifrån din jävla svart!"
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in