2005-07-31, 19:05
Bannlyst
Vem anser du vara sveriges bästa retoriker?
Själv anser jag att Göran Persson ligger relativt högt upp på den listan.
Citera
2005-07-31, 19:12
Medlem
Russinkungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jaken

Kan du motivera?
Citera
2005-08-02, 02:24
Bannlyst
Den enda intressanta med tråden är att det av rubriken inte framgår om det rör sig om flera retoriker eller en enda (retoriker heter detsamma i singularis som pluralis). Det är intressant.

Dock är det understått att det är en, eftersom att jaken endast nominerar en.
Citera
2005-08-02, 06:35
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av jaken

Jo då - oavsett vad man tycker om GP så nog är han en god retoriker.
Citera
2005-08-02, 09:41
Medlem
jaha jovissts avatar
Lars Ohly, det måste ju till en talekonst som kan befalla gudar för att hålla den genomruttna kommunistiska skutan flytande.
Citera
2005-08-02, 10:58
Medlem
Ethanols avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jaha jovisst
Lars Ohly, det måste ju till en talekonst som kan befalla gudar för att hålla den genomruttna kommunistiska skutan flytande.

Jo, jag måste nog hålla med om det. Vridna åsikter, men han lägger fram dem på ett bra sätt.
Citera
2005-08-02, 14:24
Medlem
Bruce Waynes avatar
Persson är en skicklig retoriker genom att han är snabb i repliken, artikulerar rätt tydligt och lyckas förmedla sitt budskap så att man lfaktiskt yssnar. Sen kan man ju ha åsikter om vad karln säger.. och han har sin rätt buffliga "karisma" emot sig ibland..

Carl Bildt är skicklig retoriker, även om det gör lite ont i hjärtat att erkänna det.. hehe
Citera
2005-08-16, 16:43
Medlem
Företagarsvinets avatar
Ingen klår Jonas Hallberg. Han hade dominerat som politiker.
Citera
2005-08-17, 15:08
Bannlyst
Gudryn schyman är jävligt hyffsad också.. det kanske är så att vänsterpolitiker har ett lättare utgångsläge?
Citera
2005-08-17, 18:39
Medlem
beos avatar
Håller inte med om Göran Persson - han är otroligt överskattad. Hans ansats till pathos får mig att vilja kräkas - våga bara långsamt ta av de där jävla glasögonen med huvudet på sned en gång till - och hans logos kommer ju från såsseriet, så därmed nog. Ethos från HSB ... nja, bufflighet, hyckleri och förmynderi i samma doktor; jag betackar mig.

Gudrun Schyman är däremot inte så illa, såg henne sno showen från Fredrik Reinfeldt (som sade en hel radda vettiga saker) i något pratprogram om alkoholpolitik rätt nyligen. Elegant och utan att ifrågasätta FR lyckades hon flytta fokus till sina egna perspektiv.

Jan Guillou är en annan som kan tala för sig.
Citera
2005-08-17, 20:04
Medlem
Fat bastards avatar
Nej, Göran Perssons retoriska förmågor tycker jag inte är så värst.
Det känns mest konstlat och instruerat, som om han nyss gått grundkurs 1 i retorik.
Lite för övertydligt, lite för långa konstpauser, lite för tydliga visuella signaler (glasögonhanteringen i synnerhet).

En duktig talare däremot är Ernst Brunner tycker jag.
Rikt och mustigt språk, kvicktänkt och intelligent, en behaglig röst och dialekt dessutom, vilket är minst lika viktigt som de tidigare nämnda skälen.
Citera
2005-08-17, 22:59
Medlem
sassafrass avatar
Göran Persson? Visst talar han med viss pondus, men duktig retoriker?

Däremot tycker jag Bildt är en hyfsad retoriker, han verkar dessutom ha humor (tycka vad man vill om hans politik).
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in