2014-02-10, 16:15
Medlem
Jag funderar på att göra en svensk hemsida som har ungefär samma texter som en engelsk hemsida som jag "kopierar". Frågan är, hur mycket måste jag "ändra" en engelsk text när jag skriver om den till svenska för att slippa riskera att dömmas för upphovsrättsbrott? Jag inser att det är mer än några ord per mening, men var skulle ni villa sätta gränsen? Om jag ändrar en del meningar, flyttar om lite, flyttar något stycke här och där, så borde det väl vara hyfsat lugnt eller? Det blir ju svårt att hävda att jag har "kopierat" texten då snarare än bara "inspirerats av den", eller hur?

PS: Jag har använt både google och flashbacks sökfunktion utan att hitta svar på frågan.
Citera
2014-02-11, 08:38
Medlem
Bump.
Citera
2014-02-11, 09:45
Medlem
ApolloGrekens avatar
Du har svårt att få bra svar eftersom du är så luddig när du beskriver problemet. Om det är ett företag som driver sajten är det inte upphovsrätten (skydd av konstnärliga och litterära verk) som är det största problemet. Beroende på vad du gör kan det vara varumärkesintrång, renommesnyltning eller något sådant.
Citera
2014-02-11, 15:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ApolloGreken
Du har svårt att få bra svar eftersom du är så luddig när du beskriver problemet. Om det är ett företag som driver sajten är det inte upphovsrätten (skydd av konstnärliga och litterära verk) som är det största problemet. Beroende på vad du gör kan det vara varumärkesintrång, renommesnyltning eller något sådant.
I mitt fall är det nog ingen risk att det blir problem med varumärkesintrång. Jag ska inte utnyttja något som har med ett varumärke att göra.

Om jag tar ett tydligare exempel som i princip stämmer överens med det jag vill göra. Säg att jag tar en artikel från engelska wikipedia om t ex "höjdhoppning". Hur mycket måste jag då ändra den när jag översätter den för att slippa problem med upphovsrätt?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in