2005-07-31, 18:34
Medlem
Thoss avatar
Brukar ofta hitta utgången mat i kylskåpet och eftersom det känns lite slöseri att slänga vill jag i största möjliga utsträckning äta upp allting. Men nu till den stora frågan. Vad kan man äta?

Ett par tre dagar brukar gå bra med det mesta, men vad bör man akta sig extra med? Vad kan man äta utan efterföljande åkommor? Och när bör man slänga det mesta?

Fyll gärna på med fler frågor.

Börjar själv och frågar hurvida det går bra och använda ägg till pannkakor som gick ut för tio dagar sen och som stått i kylskåp hela tiden?
Citera
2005-07-31, 18:59
Medlem
Mr_Crowleys avatar
Jag har tre enkla steg jag följer när jag är tveksam. Först gör jag en grundlig okulärbesiktning, ser allt okej ut så sticker jag fram näsan och luktar. Faller även det testet väl och jag fortfarande är tveksam, så smakar jag på en liten bit. Smakar det som det ska så är det bara att börja mumsa i sig maten.

Det värsta som kan hända är ju bara att man får spendera en kväll på holken.
Citera
2005-07-31, 20:10
Medlem
Not_mes avatar
Knäck ett av äggen i ett glas och lukta på det. Luktar det okej så går det bra. Luktar det inte fullt okej så släng det och knalla ner till affären alternativt gå ut till hönorna och plocka några nya.
Börjar själv och frågar hurvida det går bra och använda ägg till pannkakor som gick ut för tio dagar sen och som stått i kylskåp hela tiden?[/quote]
Citera
2005-07-31, 20:41
Medlem
Truxas avatar
Det mesta som är oöppnat kan man äta. Undantaget mjölk, som ju blir skitäcklig 2-4 dagar efter sistatatum. Ägg som har varit i kylskåpet hela tiden, kan ju hålla sig osannolikt länge.

Konserver däremot kan väl vara flera år gamla, bara dom inte är skadade och buckliga. Käkade ärtsoppa häromdagen som var ett år för gammal.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in