Citat:
Ursprungligen postat av
HannaWagenius
18000 är en rimlig ingångslön för ett jobb med 3 mån utbildning. Att jämföras med Mcdonalds eller personlig assistent etc.
Securitasvakten vid regementets grindar tjänar säkert 30% mer. När till och med logementets städare tjänar flera tusenlappar mer än de som ska försvara landet med sina liv som insats, då är något sjukt.
18.000 kan vara rätt lön under GMU, och kanske för meniga som bara har jobbat ett eller två år. Men för nyckelpersonal, duktiga chefer och mycket rutinerade meniga/sjömän så är 18.000 ett jävla skämt.
Snabbare löneökning och en del andra förmåner som t.ex. extra högskolepoäng eller bonusar efter x antal år kan vara nyttiga för att få personal att stanna längre, tror jag. Samtidigt är jag inte riktigt säker på att
alla som idag är fast anställda verkligen behöver vara det. Förr i tiden hade vi ju till och med värnpliktiga i stridsvagnar och som befäl över mindre båtar, så visst skulle man kunna ha värnpliktiga som t.ex. infanterister och pansarskyttar idag. Dessa är fast anställda enbart för att vi ska ha en snabbinsatsstyrka som vi kan skicka till Långbortistan utan att först behöva locka folk till att söka frivilligt först. Värnpliktiga är ju inte skyldiga att vakta sandhögar i bortre Asien.
Däremot tror jag inte på
allmän värnplikt där så gott som alla killar får utbildning. Det skulle bli för dyrt och vi behöver inte så mycket kanonmat. Låt alla mönstra, och välj ut de bästa som är positivt inställda till att tjänstgöra. Och betala dem! Inte 73 kr/dag, utan åtminstone lika mycket som logementsstädaren. Kalla dessutom in dem på 3-4 repövningar de första 10-15 åren, så har vi en bra beredskap.
GSS/T, som får typ en månads utbildning efter GMU, är en helt vansinnig idé. Ersätt dem med värnpliktiga, som får en rejäl grundutbildning.