2014-02-10, 13:34
Medlem
Jag tycker verkligen inte det är konstigt att folk inte stannar mer än några år.. Det är likadant i andra yrken med samma lönenivå och avsaknad av karriärvägar.

Folk vill ju hinna bygga en karriär och bilda familj m.m. Det gör man inte med den lönen och alla kan inte utbilda sig till officer.
Citera
2014-02-10, 14:16
Medlem
Att bli basse är ju motsvarigheten till att jobba på Donken eller Maxx ju. Ruttna arbetsvilkor och sisådär lön (så länge man inte måste riskera livet utomlands) för folk som inte har det välfyllt innanför pannbenet.

Amerikanska armén lever ju lite på att det finns folk som är så fattiga och utan framtidsutsikter att de helt enkelt måste vara kvar i armén eller så betalar amerikanska armén deras collegeutbildning i utbyte mot att man tjänstgör ett par år.

Sverige har fattigt folk men inte lika illa som i USA och dessutom verkar karriärvägarna och möjligheten till en utbildning minimal i svenska armén. T.o.m officersutbildningen är ingen högt smällande merit i Sverige (även om det finns en och annan idiot som tror det)

Att nu gå tillbaka till värnplikt är inte det heller möjligt. Det finns ingen tilltro till försvaret längre.
Jag hade själv totalvägrat att göra värnplikt idag. I princip så är det ungefär ett-årigt straff för folk som är fysiskt i form och har nåt innanför pannbenet. Det är inte okej där en majoritet av de som mönstrar slipper värnplikt helt. Att vädja till fosterlandskärlek och pliktkänsla ter sig bara bantalt och pinsamt i dagens samhälle.

Så det ser inte direkt jätteljust för svenska försvaret när det gäller personalen precis.
Citera
2014-02-10, 15:17
Medlem
Bittersteels avatar
Att vi har så låga löner för våra soldater är nog också en biverkan.
Citera
2014-02-10, 16:31
Bannlyst
felpost
Senast redigerad av HannaWagenius 2014-02-10 kl. 16:45.
Citera
2014-02-10, 16:38
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Bittersteel
Att vi har så låga löner för våra soldater är nog också en biverkan.

18000 är en rimlig ingångslön för ett jobb med 3 mån utbildning. Att jämföras med Mcdonalds eller personlig assistent etc.
Citera
2014-02-10, 17:12
Medlem
wohoftws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HannaWagenius
18000 är en rimlig ingångslön för ett jobb med 3 mån utbildning. Att jämföras med Mcdonalds eller personlig assistent etc.

Jag jobbar som GSS/K idag och jag vill bara tillägga vissa punkter.

Att jobba i Försvarsmakten är inget vanligt jobb. Jag skulle snarare kalla det en livsstil. Man jobbar oregelbundet, och ibland är man i skogen under någon vecka. Det är inte helt lätt att ha en familj (vilket vissa på min pluton som har detta har slutat pga tidsbrist med familjen). Jag upplever även det som att vissa har problem att hålla flickvänner nöjda.

Sen ligger regementena ofta i småstäder. Vilket bara i sig gör att folk till viss del ledsnar och hellre vill bo någonstans där det finns mer saker att göra än att träna och jobba (och på helgerna supa skallen av sig). Vill du pendla så blir ju dagarna väldigt långa imellanåt.

Dessutom så vet ju alla som har någon erfarenhet från firman att den kan vara helt efterbliven ibland. Detta är något som du som soldat kan störa dig på i det långa loppet. Bristen på pengar gör det inte roligare.
Citera
2014-02-10, 17:30
Medlem
Citat:

Jaha? Vad spelar det för roll?
Lönen är ju fortfarande en anledning varför folk inte stannar länge, precis som det är en anledning varför folk inte stannar på Donken i sex år.

Sen så tjänar ju t.ex de flesta hantverkare mer än våra soldater, utan någon som helst eftergymnasial utbildning.
Citera
2014-02-10, 18:26
Medlem
LågOchLångsams avatar
Citat:

Absolut, men det är fan ingen rimlig nivå för någon med flera års erfarenhet. Har jobbat med soldater med fyra/fem års erfarenhet från området som hade 19000kr/mån. Lönenivåerna måste öka snabbare än de gör idag.
Citera
2014-02-10, 18:52
Medlem
Pre 1914s avatar
Men tror ni verkligen att allt blir frid och fröjd om lönen tex. ökar med 3000kr/mån för varje tjänsteår? Jag tror det inte. Det behövs större förändringar.
Citera
2014-02-10, 19:13
Medlem
Darkwing Ducks avatar
Citat:
Securitasvakten vid regementets grindar tjänar säkert 30% mer. När till och med logementets städare tjänar flera tusenlappar mer än de som ska försvara landet med sina liv som insats, då är något sjukt.

18.000 kan vara rätt lön under GMU, och kanske för meniga som bara har jobbat ett eller två år. Men för nyckelpersonal, duktiga chefer och mycket rutinerade meniga/sjömän så är 18.000 ett jävla skämt.

Snabbare löneökning och en del andra förmåner som t.ex. extra högskolepoäng eller bonusar efter x antal år kan vara nyttiga för att få personal att stanna längre, tror jag. Samtidigt är jag inte riktigt säker på att alla som idag är fast anställda verkligen behöver vara det. Förr i tiden hade vi ju till och med värnpliktiga i stridsvagnar och som befäl över mindre båtar, så visst skulle man kunna ha värnpliktiga som t.ex. infanterister och pansarskyttar idag. Dessa är fast anställda enbart för att vi ska ha en snabbinsatsstyrka som vi kan skicka till Långbortistan utan att först behöva locka folk till att söka frivilligt först. Värnpliktiga är ju inte skyldiga att vakta sandhögar i bortre Asien.

Däremot tror jag inte på allmän värnplikt där så gott som alla killar får utbildning. Det skulle bli för dyrt och vi behöver inte så mycket kanonmat. Låt alla mönstra, och välj ut de bästa som är positivt inställda till att tjänstgöra. Och betala dem! Inte 73 kr/dag, utan åtminstone lika mycket som logementsstädaren. Kalla dessutom in dem på 3-4 repövningar de första 10-15 åren, så har vi en bra beredskap.

GSS/T, som får typ en månads utbildning efter GMU, är en helt vansinnig idé. Ersätt dem med värnpliktiga, som får en rejäl grundutbildning.
Senast redigerad av Darkwing Duck 2014-02-10 kl. 19:27.
Citera
2014-02-10, 19:17
Medlem
REALINs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pre 1914
Men tror ni verkligen att allt blir frid och fröjd om lönen tex. ökar med 3000kr/mån för varje tjänsteår? Jag tror det inte. Det behövs större förändringar.

3000kr mer för varje tjänsteår är en väldigt stor löneökning och skulle behålla många. Men självklart inte den enda lösningen. Krävs bra verksamhet, övningar mm. Helst någon utlandsmission 1-2 gånger på 6 år.
Citera
2014-02-10, 19:20
Medlem
REALINs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Darkwing Duck
Securitasvakten vid regementets grindar tjänar säkert 30% mer. När till och med logementets städare tjänar flera tusenlappar mer än de som ska försvara landet med sina liv som insats, då är något sjukt.

18.000 kan vara rätt lön under GMU, och kanske för meniga som bara har jobbat ett eller två år. Men för nyckelpersonal, duktiga chefer och mycket rutinerade meniga/sjömän så är 18.000 ett jävla skämt.

Snabbare löneökning och en del andra förmåner som t.ex. extra högskolepoäng eller bonusar efter x antal år kan vara nyttiga för att få personal att stanna längre, tror jag. Samtidigt är jag inte riktigt säker på att alla som idag är fast anställda verkligen behöver vara det. Förr i tiden hade vi ju till och med värnpliktiga i stridsvagnar och som befäl över mindre båtar, så visst skulle man kunna ha värnpliktiga som t.ex. infanterister och pansarskyttar idag. Dessa är fast anställda enbart för att vi ska ha en snabbinsatsstyrka som vi kan skicka till Långbortistan utan att först behöva locka folk till att söka frivilligt först. Värnpliktiga är ju inte skyldiga att vakta sandhögar i Afghanistan.

Däremot tror jag inte på allmän värnplikt där så gott som alla killar får utbildning. Det skulle bli för dyrt och vi behöver inte så mycket kanonmat. Låt alla mönstra, och välj ut de bästa som är positivt inställda till att tjänstgöra. Och betala dem! Inte 73 kr/dag, utan åtminstone lika mycket som logementsstädaren. Kalla dessutom in dem på 3-4 repövningar de första 10-15 åren, så har vi en bra beredskap.

GSS/T, som får typ en månads utbildning efter GMU, är en helt vansinnig idé. Ersätt dem med värnpliktiga, som får en rejäl grundutbildning.

18 000 i månaden är en rimlig ingångslön och borde vara så under 6 månaders provanställning / befattningsutbildning. När man är klar med det och har visat sig duglig så borde lönen höjas till typ 22 000 i månaden. Utöver detta krävs självklart bra med övningar på kompani, bataljon och brigadnivå regelbundet i den ordningen.

GSS/T får lika lång befattningsutbildning som GSS/K.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in