• 3
  • 4
2016-02-12, 02:10
Medlem
Smulhamsterns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Magban
Att vara dumsnål kan du läsa om i princip varje tråd på Flashback som handlar om att spara pengar... "Öh, är 40år, tjänar 50.000kr netto och sparar 45.000kr varje månad. Bor billigt, har en betald bostadsrätt (1:a på 23kvadrat) med 1500kr i avgift, äter nudlar dagligen och unnar mig inga nöjen.". Det är enligt mig att vara dumsnål...

Sparar man 10-20% av sin månadsinkomst ska man känna sig nöjd vid normal inkomst... Att sänka standard avseende mat och boende i dessa fall verkar hyfsat hjärnlöst om man inte sparar till något specifikt.
Njaeeee, väldigt snålt beteende kanske, men dumsnålt är för mig mer en fråga om snålhet som slår tillbaka 100 gånger om. Till exempel att man skiter i att byta olja på bilen för att spara 500 kronor och sedan får betala ett motorbyte för 50 000 istället.

Gällande din andra punkt, så visst, jämfört med gemene man så är ett sparande på 10-20% riktigt bra. Men nu vill man kanske lägga ribban lite högre än att bara vara en bit över genomsnittet, så då får man ta i lite mer.

Tycker det säger rätt så mycket om människors personlighet när de inte kan tänka sig ett liv där de inte spenderar nästan varenda krona varje månad. Vad är det som är hjärnlöst med att uppskatta det man redan har? Vad är det man jagar när man måste slänga pengar runt omkring sig för att känna sig lycklig och levande?
Citera
2017-04-03, 20:45
Medlem
BarryHeros avatar
Typ exempel på dumsnålt beteende nedan. Har inte riktigt fattat ordet förrän nu.

Hade en tysk kollega när jag jobbade på Irland och var anställd som konsult. Han är utan tvivel den snålaste människan jag träffat. Det är relativt komplicerat att skattadeklarera på Irland, så jag anställde en revisor för att göra det jobbet åt mig.

Min tyske kollega ville inte betala någon revisor för att deklarera åt honom, utan valde istället att göra det själv.

Det slutade med att han åkte på en skattesmäll medan jag betalade betydligt mindre än vad han gjorde i skatt. Jag betalade gärna de 800 euro det kostade för att 1) slippa hålla på med deklarationen själv, och 2) för att det förmodligen lönar sig i det långa loppet att låta en revisor som känner till kryphål och så vidare lösa det.

Typisk dumsnålhet. Tysken var för snål för att anställa en revisor men behövde betala mer i slutändan än jag gjorde inklusive revisoravgiften.
Citera
2017-04-03, 21:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Magban
Att vara dumsnål kan du läsa om i princip varje tråd på Flashback som handlar om att spara pengar... "Öh, är 40år, tjänar 50.000kr netto och sparar 45.000kr varje månad. Bor billigt, har en betald bostadsrätt (1:a på 23kvadrat) med 1500kr i avgift, äter nudlar dagligen och unnar mig inga nöjen.". Det är enligt mig att vara dumsnål...

Sparar man 10-20% av sin månadsinkomst ska man känna sig nöjd vid normal inkomst... Att sänka standard avseende mat och boende i dessa fall verkar hyfsat hjärnlöst om man inte sparar till något specifikt.

Det du beskriver är ju definitionen av smartsnål
Citera
2017-04-04, 20:00
Medlem
Jag kör rätt mycket i jobbet. Köpte ofta cola och kaffe på bensinmackar. Flera gånger per dag. Sedan köpte jag en kylbag på biltema och mineralvatten på Lidl. Tar med mig termos när jag vill ha kaffe. Låter tråkigt men jag lade nog ut minst en femtiolapp per dag. Nu sträcker jag bara ut armen så får jag en kall dricka. Kostnad tre spänn per flaska istället för 15-25.
Citera
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in