2014-03-27, 14:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dindummer
Visa bilderna och bild på dina rivmärken.

Kommer inte åt dom för tillfället tyvärr, dom ligger på en dator som har virus och grejor
Citera
2014-03-27, 14:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Tänk att det finns så många som säger sig ha bevis för alla möjliga former av spökerier och liknande, du har tagit bilder minsann.... Men ändå så har det ännu inte framkommit ett enda kontrollerbart och hållbart bevis för att spöken etc existerar, utan det enda vi har är påståenden från folk (som dig) som inte säger mer än vilken sagobok som helst...

Varför visar du inte oss bilderna? Varför inte försöka med dessa bevisa för världen att spöken verkligen finns? Det finns ju en massa pengar ära och berömmelse i det om du lyckas.

Att det sen kan finnas platser där vi kan tycka oss uppleva saker är inte detsamma som att spöken existerar. Därför att vi medvetet eller omedvetet kan få för oss att tycka olika saker om olika platser jus bara på hur vi tycker de är, eller efter vad vi hört att det ska vara.

Påstås det att nån har dött i huset eller på platsen så huuuu, då blir det otäckt, i synnerhet om det är lite mörkt och skumt på platsen....

Men saken är ju den att då platser har funnits i tusentals år, och hus i en massa år de med, så har det nästan alltid hänt något, folk har dött, på nästan alla platser och i alla hus m.m. bara man letar länge nog bakåt i tiden.

Sen är vi ju väldigt duktiga på att trissa upp våra egna förväntningar, t ex om några killar ska gå ut en natt och in i ett gammalt öde hus för att man hört att det kanske spökar där. Då upplever man ju nästan garanterat en drös saker som man upplever som spoooky, fast det är bara den vanliga vinden eller liknande som sätter fart på vår fantasi. Det kan vara nog så spännande men inga bevis för att spöken finns.

Sen verkar det finnas nåt märkligt behov av att sprida gamla skrönor vidare, för vart man är i landet, eller för all del på jorden, så finns det garanterat alltid historier där om att det minsann hänt hemska saker på vissa platser i omgivningen och att det spökar där, så du bör inte ha några problem att hitta tips om sådana ställen då det räcker att du frågar några äldre kärringar och gubbar utanför närmsta butik om det....

För det första så visar jag inte bilderna pga att jag inte kan för tillfället pga att dom ligger på en dator med virus och skit på nu :P

Jaja, jag förstår vad du menar med att man kan trigga upp fantasin om man känner till en rustig historia som hänt i huset. Men känner inte till ngt sånt om det där huset, frågat mamma om det huset eftersom hon bott i byn hela sitt liv men hon känner inte till ngt speciellt hon heller. Vet mycket väl om det du skriver och att vår hjärna kan gå bärsärkar gång ibland men tror inte det är detta jag tittar på i detta fallet, ska lämna datorn till en IT snubbe men måste hitta cash först
Citera
2014-03-27, 21:08
Medlem
Grishnacs avatar
Jag har besökt ödehus, kyrkogårdar och andra skrämmande platser runt hela Sverige i snart 10 år. Många av dom rejält creepy men jag har ännu inte träffat på några spökerier, det gör mig lite besviken faktiskt - bara en gång har det hänt något mystiskt även om det inte alls behöver varit något övernaturligt, men annars nada.
Jag är annars ingen hårdnackad skeptiker men nog tror jag att dom flesta upplevelser är synvillor eller fullt naturliga ting som feltolkats - trots detta skulle jag tycka att det vore fantastiskt om nu spöken kunde bevisas, även om det bara vore för mig själv.

Men jag misstänker att jag får fortsätta att springa i ödekåkar innan det händer.
Citera
2014-04-13, 22:29
Medlem
Violertillmors avatar
Spökplatser som jag hört talas om i Gävle med omnejd

Det har funnits en Herrgård på övre Brynäs. Finns inget kvar endast grindstolparna. Ligger vid reningsverket, man viker av från Sältavägen och går ut mot halvön. Hörde när jag var barn att där ska det spöka.

Gävle museum, näst översta våningen.

Platsen där Axmar Herrgård stod, där ska det spöka rejält. Finns ett fint lusthus kvar att titta på i alla fall.

Sjömanskyrkan/Musikhuset

Gävle teater ska ha ett spöke som lär heta Gunnar. Fick höra det av en skådis som jobbat där. Gunnar brukar gå runt och skramla med premiär champagneglas på just premiärer. Gå genom dörrar som inte längre finns, tar på folk, ger kalla pustar och har sig på vanligt spökmanér.

Det är vad jag kommer på nu. Låna sällsamheter i Gästrikland, där kan det stå ev om spökhus/spökplatser o dyl.
Citera
2014-04-15, 09:36
Medlem
martenthes avatar
Tips till dig TS (och er andra såklart)

http://www.bokus.com/bok/9789197692205/gastrikt-land-spokhistorier-fran-gavle-gastrikland-och-norra-uppland/

den finns att läsa/låna på stadsbiblioteket (har själv läst den där).. i den finns många historier om platser här i Gävle osv..
Citera
2016-04-19, 22:37
Medlem
För en herrans massa år sedan så sov jag över i en kyrka utanför Gävle en gång.. Då spökade det lite grann, tror det spökar i en byn där på andra sidan också..
Kommer ihåg när jag bodde utanför Bollnäs så brukade jag och mina vänner pallra oss till ett övergivet mentalsjukhus i Norrfly. Jisses va skrajj man blev. Många roliga minnen därifrån Men det är renoverat nu?
Citera
2016-04-20, 17:45
Medlem
Vet inte om det stämmer, men det där scandichotellet vid Gävle Västra ska väl vara ett spökhotell.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in