2014-02-10, 01:03
Medlem
Hej!
Är inte helt säker om detta inlägg blev på rätt grupp men en då.

Söker spökhus eller hur man nu ska säga det.
Har sökt mycket på nätet runt om här men hittar inget som har varit så intressanta.
Har varit i Säter på gamla mentalsjukhuset som inte va så himla mycket och bli rädd för mer rädd att huset skulle gå i bitar har även varit utanför Falun vid någon avrättnings plats ut mot kyrkbyn.

Är en hel del platser man har varit på i Gävleborg och Dalarna men undrar nu om någon vet några eller kan ge tips?
Citera
2014-02-10, 01:08
Medlem
Hörde om ett hus när jag var liten, huset hade tydligen drivit folk till vansinne osv. Man rev huset tillslut och eldade upp allt byggmaterial, för att bli av med problemet.

Man ska inte besöka sådana ställen för man kanske får mer än vad man önskar sig:P
Senast redigerad av nilserikkk 2014-02-10 kl. 01:10.
Citera
2014-02-10, 01:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nilserikkk
Hörde om ett hus när jag var liten, huset hade tydligen drivit folk till vansinne osv. Man rev huset tillslut och eldade upp allt byggmaterial, för att bli av med problemet.

Man ska inte besöka sådana ställen för man kanske får mer än vad man önskar sig:P

Låter ju trevligt
Har tidigare bot i ett hus mitt ute i skogen med familjen som det hände konstiga saker i. Va 12 rum och kök där allt från lamper i taket åkte i golvet trots att skruven va kvar. Dörrar som låst upp sig framför näsan så är inte så rädd av mig. "Inget kaxigt"

Platsen dock ute vid kyrkbyn i Falun va lite obehaglig när vi va där. Blev helt plötsligt svin kallt och när vi lämna platsen så blev det mycket varmare.

Vart skulle detta hus ha varit? (Ort?)
Citera
2014-02-10, 01:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bengangbg
Låter ju trevligt
Har tidigare bot i ett hus mitt ute i skogen med familjen som det hände konstiga saker i. Va 12 rum och kök där allt från lamper i taket åkte i golvet trots att skruven va kvar. Dörrar som låst upp sig framför näsan så är inte så rädd av mig. "Inget kaxigt"

Platsen dock ute vid kyrkbyn i Falun va lite obehaglig när vi va där. Blev helt plötsligt svin kallt och när vi lämna platsen så blev det mycket varmare.

Vart skulle detta hus ha varit? (Ort?)

I Värmland någonstans. Fanns flera sådana hus där det spökade tydligen. Ett hus hade någon blivit mördad och begravd i, men spökerierna slutade när man hittade liket och tog bort det.

Har en polare vars föräldrahem i Dalarna var/är hemsökt.
Tunga steg på övervåningen och mystiska knackningar i väggarna. Dock av det snälla slaget. Inga klösmärken i ansiktet o sådant som gör att man vill flytta

Trillar lampor ned i golvet så gillar huset nog inte de som är där.

Besök Örebro slott. Där har det ju bränts både häxor och man har huserat ryska krigsfångar.
Mången oförrätter har förkommit där.
Citera
2014-02-10, 01:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nilserikkk
I Värmland någonstans. Fanns flera sådana hus där det spökade tydligen. Ett hus hade någon blivit mördad och begravd i, men spökerierna slutade när man hittade liket och tog bort det.

Har en polare vars föräldrahem i Dalarna var/är hemsökt.
Tunga steg på övervåningen och mystiska knackningar i väggarna. Dock av det snälla slaget. Inga klösmärken i ansiktet o sådant som gör att man vill flytta

Trillar lampor ned i golvet så gillar huset nog inte de som är där.

Besök Örebro slott. Där har det ju bränts både häxor och man har huserat ryska krigsfångar.
Mången oförrätter har förkommit där.

Örebro ligger en bra bit bort från där jag bor

Ok. Kan ju säga så här skulle aldrig vilja flytta tebaka. Efter vi flytta så har huset varit tomt.
Inte ens morsan och hennes nya sambo ville vara ensam i huset när vi va i skolan. I stallet så hörde man folk gick på loftet så hon gick upp och trodde det va någon där vissa sig inte vara så. Vissa gånger kom det höbalar ner kastande och då va alla i stallet och ingen på loftet detta va inget som va kul när man va 12 år dock

Vissa saker är dock intressanta och besöka
Citera
2014-02-10, 02:32
Medlem
Strychnos avatar
Du menar väl tomma hus och öde platser?
Det finns inga spöken, gudar, demoner eller vad än för trams
du får för dig att det finns.
Att det händer grejjer i gamla hus är för att det är
gamla hus som rör sig med väder och vind.
Citera
2014-02-10, 07:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bengangbg
Hej!
Är inte helt säker om detta inlägg blev på rätt grupp men en då.

Söker spökhus eller hur man nu ska säga det.
Har sökt mycket på nätet runt om här men hittar inget som har varit så intressanta.
Har varit i Säter på gamla mentalsjukhuset som inte va så himla mycket och bli rädd för mer rädd att huset skulle gå i bitar har även varit utanför Falun vid någon avrättnings plats ut mot kyrkbyn.

Är en hel del platser man har varit på i Gävleborg och Dalarna men undrar nu om någon vet några eller kan ge tips?

Inget officiellt ''spökhus'' direkt, men har ett litet övergivet hus precis där jag bor där jag och ett par kompisar gått runt på natten för skojs skull.
Angående bevis så har jag fått bild på ett ansikte i köks fönstret och ett ansikte på övervåningen ( knäppt samma dag med några minuters mellanrum ) och det i köks fönstret såg ut som en arg kvinna som kollade på mig och det på övervåningen såg mer liksom ''utforskande'' ut om man säger så. Och gick dit dagen efter vid samma tidpunkt och knäppte ett kort från samma vinkel på köksfönstret men fick inget ansikte som kollade på mig då.

Sist jag va där kom jag ut med 3 riv märken på höger under arm ( inget märke på tröjan ) och borde kommit ihåg om jag gick in i ngt som en spik eller nått och borde som sakt synts på tröjan och det hände rätt skumma grejor här hemma ett par veckor efter jag varit där, dock så hade morfar nyligen dött också så kan ha varit han också :P

Huset ligger en bit utanför Gävle, dock kan det va så att marken är privat ägd nu

Men har hört om ett stall utanför Gävle som folk ska va skraj för på natten, läste en tidningsartikel om det för ett tag sen, dock va det en gammal artikel ( dock inte varit dit själv än )

Men ja, jag vill också ha reda på så kallade spökhus i GÄVLEBORG trakten !
Senast redigerad av venoxy88 2014-02-10 kl. 07:33.
Citera
2014-02-24, 03:36
Medlem
CrownImperials avatar
Enligt en vän till mig, som har sommarstuga nära Nås finnmark, så ska det finnas ett hus i skogen som till och med vuxna män undviker under jakt och diverse andra skogsrelaterade aktiviteter. Vet inte mycket mer, men kan ta reda på information om det låter intressant.
Citera
2014-02-27, 23:13
Medlem
elliezs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CrownImperial
Enligt en vän till mig, som har sommarstuga nära Nås finnmark, så ska det finnas ett hus i skogen som till och med vuxna män undviker under jakt och diverse andra skogsrelaterade aktiviteter. Vet inte mycket mer, men kan ta reda på information om det låter intressant.

Jag vill veta mer!
Citera
2014-03-02, 00:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CrownImperial

ligger inte detta långt norr? eller är jag helt ute och cyklar?
Citera
2014-03-02, 07:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av venoxy88
Inget officiellt ''spökhus'' direkt, men har ett litet övergivet hus precis där jag bor där jag och ett par kompisar gått runt på natten för skojs skull.
Angående bevis så har jag fått bild på ett ansikte i köks fönstret och ett ansikte på övervåningen ( knäppt samma dag med några minuters mellanrum ) och det i köks fönstret såg ut som en arg kvinna som kollade på mig och det på övervåningen såg mer liksom ''utforskande'' ut om man säger så. Och gick dit dagen efter vid samma tidpunkt och knäppte ett kort från samma vinkel på köksfönstret men fick inget ansikte som kollade på mig då.

Sist jag va där kom jag ut med 3 riv märken på höger under arm ( inget märke på tröjan ) och borde kommit ihåg om jag gick in i ngt som en spik eller nått och borde som sakt synts på tröjan och det hände rätt skumma grejor här hemma ett par veckor efter jag varit där, dock så hade morfar nyligen dött också så kan ha varit han också :P

Huset ligger en bit utanför Gävle, dock kan det va så att marken är privat ägd nu

Men har hört om ett stall utanför Gävle som folk ska va skraj för på natten, läste en tidningsartikel om det för ett tag sen, dock va det en gammal artikel ( dock inte varit dit själv än )

Tänk att det finns så många som säger sig ha bevis för alla möjliga former av spökerier och liknande, du har tagit bilder minsann.... Men ändå så har det ännu inte framkommit ett enda kontrollerbart och hållbart bevis för att spöken etc existerar, utan det enda vi har är påståenden från folk (som dig) som inte säger mer än vilken sagobok som helst...

Varför visar du inte oss bilderna? Varför inte försöka med dessa bevisa för världen att spöken verkligen finns? Det finns ju en massa pengar ära och berömmelse i det om du lyckas.

Att det sen kan finnas platser där vi kan tycka oss uppleva saker är inte detsamma som att spöken existerar. Därför att vi medvetet eller omedvetet kan få för oss att tycka olika saker om olika platser jus bara på hur vi tycker de är, eller efter vad vi hört att det ska vara.

Påstås det att nån har dött i huset eller på platsen så huuuu, då blir det otäckt, i synnerhet om det är lite mörkt och skumt på platsen....

Men saken är ju den att då platser har funnits i tusentals år, och hus i en massa år de med, så har det nästan alltid hänt något, folk har dött, på nästan alla platser och i alla hus m.m. bara man letar länge nog bakåt i tiden.

Sen är vi ju väldigt duktiga på att trissa upp våra egna förväntningar, t ex om några killar ska gå ut en natt och in i ett gammalt öde hus för att man hört att det kanske spökar där. Då upplever man ju nästan garanterat en drös saker som man upplever som spoooky, fast det är bara den vanliga vinden eller liknande som sätter fart på vår fantasi. Det kan vara nog så spännande men inga bevis för att spöken finns.

Sen verkar det finnas nåt märkligt behov av att sprida gamla skrönor vidare, för vart man är i landet, eller för all del på jorden, så finns det garanterat alltid historier där om att det minsann hänt hemska saker på vissa platser i omgivningen och att det spökar där, så du bör inte ha några problem att hitta tips om sådana ställen då det räcker att du frågar några äldre kärringar och gubbar utanför närmsta butik om det....
Senast redigerad av Dr Tinnitus 2014-03-02 kl. 07:54.
Citera
2014-03-04, 01:03
Medlem
dindummers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av venoxy88

Visa bilderna och bild på dina rivmärken.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in