2014-02-09, 03:07
Medlem
johanjosefssons avatar
Filmer som brukar gå på nätterna på typ tv3 och svt brukar vara väldigt tysta och ha mörk belysning. Ibland hör man en väldigt väldigt låg musik i bakgrunden. Filmen går oftast i ett långsamt tempo där väldigt lite dialog förekommer. Och den dialog som faktiskt förekommer är väldigt tyst och i låg volym.

Brukar vara dramafilmer. Väldigt lite action, och mer mystik. Två exempel är Fight Club och The Machinist - Båda har väldigt mörk belysning, låg volym och stela ansiktsuttryck med smått melankolisk stämning. Även delar av The punisher stämmer in på detta.

Det jag söker är alltså inte bara "dramafilmer", utan hela kitet man har byggt upp filmen med: 1. Låg volym på musik och dialog 2. Mörk belysning 3. Personer som går långsamt och försiktigt genom hela filmen, som om tiden stod still 4. Melankolisk stämning och tysta, vemodiga, trötta, zombiliknande apatiska karaktärer.

Når jag ända fram?

Vill inte ha sarkastiska svar som "Du har väl skruvat ner volymen för lågt".

Det handlar om en speciell stil på filmen och jag vill veta vad denna typ av stil kallas.
Citera
2014-02-09, 03:15
Medlem
Solarprestiges avatar
film noir? neo noir?
Citera
2014-02-09, 03:52
Medlem
johanjosefssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Solarprestige
film noir? neo noir?

Så kan det vara! Är nog Neo Noir jag söker efter.

Tackar!
Citera
2014-02-09, 13:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av johanjosefsson
Filmer som brukar gå på nätterna på typ tv3 och svt brukar vara väldigt tysta och ha mörk belysning. Ibland hör man en väldigt väldigt låg musik i bakgrunden. Filmen går oftast i ett långsamt tempo där väldigt lite dialog förekommer. Och den dialog som faktiskt förekommer är väldigt tyst och i låg volym.

Brukar vara dramafilmer. Väldigt lite action, och mer mystik. Två exempel är Fight Club och The Machinist - Båda har väldigt mörk belysning, låg volym och stela ansiktsuttryck med smått melankolisk stämning. Även delar av The punisher stämmer in på detta.

Det jag söker är alltså inte bara "dramafilmer", utan hela kitet man har byggt upp filmen med: 1. Låg volym på musik och dialog 2. Mörk belysning 3. Personer som går långsamt och försiktigt genom hela filmen, som om tiden stod still 4. Melankolisk stämning och tysta, vemodiga, trötta, zombiliknande apatiska karaktärer.

Når jag ända fram?

Vill inte ha sarkastiska svar som "Du har väl skruvat ner volymen för lågt".

Det handlar om en speciell stil på filmen och jag vill veta vad denna typ av stil kallas.

Du söker filmen Melancholia. Det passar perfekt i din beskrivning och det är en riktigt besviken film. Mulholland Drive är en annan men också filmen Drive. Ett annat riktigt bra exempel är Only God Forgives. Långa, utdragna scener med stela ansiktsuttryck, bra men inte för hög musik, lite dialog och när den väl förekommer ofta bara korta snuttar och många tagningar där de går sakta.

Kan inte svara på vilken genre det är men du fick iaf några filmer.
Citera
2014-02-09, 18:53
Medlem
z0mgpl0xs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av johanjosefsson
Så kan det vara! Är nog Neo Noir jag söker efter.

Tackar!
Neo Noir lär uppfylla dina krav men du bör inte enbart kolla efter neo noir filmer. Det finns många andra typer av filmer som uppfyller dina krav, som tex Drive som nämnts.
Citera
2014-02-10, 20:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av z0mgpl0x
Neo Noir lär uppfylla dina krav men du bör inte enbart kolla efter neo noir filmer. Det finns många andra typer av filmer som uppfyller dina krav, som tex Drive som nämnts.

Neo Noir är trots allt ingen genre utan snarare en stil, och med tanke på Drive's utseende tror jag man kan klassa den som neo noir.
Citera
2014-02-10, 21:04
Medlem
z0mgpl0xs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PremierePoor
Neo Noir är trots allt ingen genre utan snarare en stil, och med tanke på Drive's utseende tror jag man kan klassa den som neo noir.
Okej, det visste jag inte. Men film-noir är väl å andra sidan en genre?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in