2014-02-08, 13:51
Medlem
Hejsan, nu har jag tröttnat på min mage. Det är så att vid 2 års ålder så fick jag diagnosen celiaki (gluten intolerans) har sedan dess skött min gluten iaf något sådär fram tills tonåren och från dess fram tills idag (jag blir 29 om en månad) så har jag misskött den totalt, har ätit som jag velat enda är att jag ätit mitt glutenbröd hela tiden men i övrigt ätit annat såsom pizza, kebab, hamburgare, soya, bakelser etc etc. Det kan vara nån gång i månaden jag blir dålig i magen men inte mycket mer. För 5 år sedan började min mage svullna upp, har sedan dess inte haft problem med magen heller fram tills för 2-3 veckor sedan. Nu får jag gå på toa flera gånger per dag oftast diarre men kan variera starkt mellan diarre och hård avföring. Har också under de senaste 2-3 veckorna börjat känna mig svag som om jag har brist på något, ser prickar ibland (ser ut som ljusstarka prickar som rör sig) har fått så förr med men det skulle tydligen vara ifall jag reser mig fört och dylikt. Sen kan jag också påpeka att jag under 5 senaste åren har varit cola beroende 1-2st 1,5-2L om dagen.

Har ni råd/fakta att dela med er utav gör gärna det. Vågar inte lägga upp bild på magen för känns skämmigt nog att sitta här och dela med sig av detta vårdslösa betende jag haft mot mig själv.
Citera
2014-02-08, 14:03
Medlem
http://postimg.org/image/dajjoyafh/

denna är på när jag uppblåst

http://postimg.org/image/9we31610z/

denna är på när jag drar in magen, såsom jag såg ut för 5 år sedan
Citera
2014-02-08, 15:16
Medlem
Hfuhruhurrs avatar
Ta dig i kragen och sköt dig bättre, finns gott om alternativ för en glutenfri diet idag.

http://celiaki.se/celiaki-intolerans...a-glutenfritt/
Citera
2014-02-08, 18:32
Medlem
E.W.s avatar
Jag tror att du redan vet vad du måste göra. Sköta din diet. Det är uppenbart. Har man misshandlat tarmslemhinnan som du kan det ta lång tid innan det blir bra.
Citera
2014-03-09, 20:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dampo
Hejsan, nu har jag tröttnat på min mage. Det är så att vid 2 års ålder så fick jag diagnosen celiaki (gluten intolerans) har sedan dess skött min gluten iaf något sådär fram tills tonåren och från dess fram tills idag (jag blir 29 om en månad) så har jag misskött den totalt, har ätit som jag velat enda är att jag ätit mitt glutenbröd hela tiden men i övrigt ätit annat såsom pizza, kebab, hamburgare, soya, bakelser etc etc. Det kan vara nån gång i månaden jag blir dålig i magen men inte mycket mer. För 5 år sedan började min mage svullna upp, har sedan dess inte haft problem med magen heller fram tills för 2-3 veckor sedan. Nu får jag gå på toa flera gånger per dag oftast diarre men kan variera starkt mellan diarre och hård avföring. Har också under de senaste 2-3 veckorna börjat känna mig svag som om jag har brist på något, ser prickar ibland (ser ut som ljusstarka prickar som rör sig) har fått så förr med men det skulle tydligen vara ifall jag reser mig fört och dylikt. Sen kan jag också påpeka att jag under 5 senaste åren har varit cola beroende 1-2st 1,5-2L om dagen.

Har ni råd/fakta att dela med er utav gör gärna det. Vågar inte lägga upp bild på magen för känns skämmigt nog att sitta här och dela med sig av detta vårdslösa betende jag haft mot mig själv.

Jag som du blev också diagnostiserad att jag hade celiaki när jag var barn. Jag skulle absolut råda dig att ta tag i en glutenfria dieten snarast, slarv leder till att din tarm skadas och upptaget av viktiga näringsämnen blir mycket sämre, vilket senare leder till bristsjukdomar. Även jag som följer dieten har problem med hård avföring och dylikt. Det kommer delvis på köpet när man är glutenintolerant, Detta eftersom det är näst intill omöjligt att inte få i sig fel saker ibland. Jag har fått på ordination av min läkare att ta laxrivia, klyx bl.a. när det behövts har det verkligen hjälpt mig, du borde uppsöka läkare och få detta utskrivet för att lindra besvären.

Att du känner dig svag och ser prickar är nog snarare blodsockernivåerna som spökar p.g.a det oerhört stora intaget av cola och dålig kost ovanpå det.
Citera
2014-03-09, 22:42
Medlem
Alplandskaps avatar
Citat:

Du har ätit pizza, kebab, hamburgare och bakelser utan att märka något? Tvivlar på din celiakidiagnos.

4 liter cola/dag. Inte så jävla speciellt. Mycket energi men noll näringsämnen. Byt ut colan mot energi som innehåller proteiner, fetter, vitaminer och mineraler istället.
Citera
2014-04-23, 18:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alplandskap
Du har ätit pizza, kebab, hamburgare och bakelser utan att märka något? Tvivlar på din celiakidiagnos.

4 liter cola/dag. Inte så jävla speciellt. Mycket energi men noll näringsämnen. Byt ut colan mot energi som innehåller proteiner, fetter, vitaminer och mineraler istället.

Jag har ceiliaki, testades när jag var 2 år gammal och för ett par år sedan ännu en gång.
Citera
2014-04-23, 18:54
Medlem
RoaldDahls avatar
Citat:

Har ni råd/fakta att dela med er utav gör gärna det.

Ätit glutenmat i 17 år trots glutenintolerans? Jag tror du haft mild variant då, eftersom jag skiter ned mig nästan samtidigt som jag får en vanlig liten brödsmula i magen.

Det som har varit har varit. Det är nu som gäller. Övergå till en naturligt glutenfri diet. Jag tror du inte har upptäckt att det finns god sådan mat också. Börja baka själv. 1,5-2l cola om dagen är ingen höjdare. Kommer ihåg att Livsmedelsverket testat att det finns motsvarande 17 sockerbitar i en 33 cl cola! 2 liter motsvarar alltså 17 x 6 = 102 sockerbitar. Eftersom rekommendationen är 2 sockerbitar per dag, så är det en hiskelig siffra... (Lite osäker, det kan ha varit 13 bitar per 33 cl-flaska, men iaf...)
Senast redigerad av RoaldDahl 2014-04-23 kl. 19:02.
Citera
2014-04-23, 20:34
Medlem
Dampo,

Celiaki är en lurig åkomma, problemet är att många slarvar som du gör efftersom det oftast inte visar sig i direkta symptom
vid födointag av gluten utan det är en långsam process som irreterar slemhinnan.

Intolleransen av gluten kan även skilja sig åt mellan individer så att vissa kan klara av en del medans andra måste utesluta gluten helt.

Åldern är även en faktor som spelar in gällande läkningen av slemhinnan/Tarmludden och med stigande ålder tar läkningen längre tid vilket resulterar i större känslighet
gentemot intolleranssen.

Du vet ju med säkerhet att du har Celiaki, på så vis har du alla möjligheter att göra något åt det.

Uppsväldheten du har noterat kan bero på glutenintolleranssen, men kan även vara ett symptom på sekundär laktosintolleran som infinner sig p.g.a skadan på tarmludden.

Ögon symptomen du nämnde (Tror) jag inte är sammankopplade med just celiaki, men det finns vissa blod och näringsbrister du borde kolla upp om du inte redan gjort det som
är vanligt förekommande vid celiaki som kan visa sig när tarmen inte absorberar näringsämnen som den ska.

Bl.a HB calcium Järn b12 folsyra albumin kan visa brister.

Tycker att du borde göra ett försök att utesluta gluten helt. Med tanke på din unga ålder samt att du endå har relativt lindriga besvär borde ett par månaders
avhållsamhet vara tillräckligt för att din mage återhämtar sig förutsatt att du fortsätter på samma bana.

Om du fortsätter att slarva som du gör är risken stor att du med tid samlar på dig följdsjukdommar som kan vara mer eller mindre allvarliga.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in