2014-02-07, 15:16
Medlem
Nu är det så att jag tänker köpa en begagnad mobil. Har en vän som jobbar som försäljare och han säger att det finns många bedragare där ute som säljer sina mobiler med kvitto men sedan spärrar dem mobilen.

Vad kan jag göra för att förhindra detta? Tydligen räcker det inte med att visa upp kvittot för operatören.
Citera
2014-02-07, 15:26
Medlem
Psychopatricks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IIngenvet
Nu är det så att jag tänker köpa en begagnad mobil. Har en vän som jobbar som försäljare och han säger att det finns många bedragare där ute som säljer sina mobiler med kvitto men sedan spärrar dem mobilen.

Vad kan jag göra för att förhindra detta? Tydligen räcker det inte med att visa upp kvittot för operatören.

Kvitto på inköp av telefonen.
Fullständigt köpekontrakt när du köper telefonen av säljaren (namn, personnummer, köpesumma, legitimering osv).
Kontrollera IMEI-nummer på telefonen och jämför med kvittot, det brukar kunna stå på kvittot också. Annars ska detta naturligtvis finnas med i köpekontraktet.
Citera
2014-02-07, 15:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Psychopatrick
Kvitto på inköp av telefonen.
Fullständigt köpekontrakt när du köper telefonen av säljaren (namn, personnummer, köpesumma, legitimering osv).
Kontrollera IMEI-nummer på telefonen och jämför med kvittot, det brukar kunna stå på kvittot också. Annars ska detta naturligtvis finnas med i köpekontraktet.

Men hur fungerar då detta köpekontrakt?
Ska jag skriva ut kontraktet hemma där personen skriver under, och krävs det vittnen?
Citera
2014-02-07, 15:57
Medlem
Psychopatricks avatar
Citat:
Men hur fungerar då detta köpekontrakt?
Ska jag skriva ut kontraktet hemma där personen skriver under, och krävs det vittnen?

På Blocket finns köpekontrakt man kan använda.

http://www.blocket.se/security/generellt_ver1.pdf

Ni fyller i alla uppgifter om belopp, varans namn, imei nummer osv osv.. Du kan ta med dig ett kontrakt och be säljaren skriva under att det är du som är ny ägare till denna produkt. Har du allt detta kan han inte spärra telefonen längre, gör han detta kan du stämma honom och har bra underlag. Tänk på att kontrollera legitimation också.-

Ingen bevittning krävs.
Senast redigerad av Psychopatrick 2014-02-07 kl. 16:05.
Citera
2014-02-07, 16:03
Medlem
Citat:
På Blocket finns köpekontrakt man kan använda.

http://www.blocket.se/security/generellt_ver1.pdf

Ni fyller i alla uppgifter om belopp, varans namn, imei nummer osv osv.. Du kan ta med dig ett kontrakt och be säljaren skriva under att det är du som är ny ägare till denna produkt. Har du allt detta kan han inte spärra telefonen längre, gör han detta kan du stämma honom och har bra underlag. Tänk på att kontrollera legitimation också.-

Ingen bevittning krävs.

Tack för all hjälp, man vill inte bli lurad på tusenlappar precis haha
Citera
2014-02-07, 16:05
Medlem
Psychopatricks avatar
Citat:

Absolut inte..

Egentligen ska man alltid använda ett köpekontrakt när man köper/säljer något privat, just för att slippa eventuella komplikationer. Köper du en bil t ex. är det ju extremt viktigt, annars kan säljaren (med köpeskillingen) lika gärna anmäla bilen stulen och du kan gott och väl åka dit för stöld och hälsa hem med pengarna för köpet. Naturligtvis går detta säkert att ta vidare i rättsprocess och beroende på vittnen/papper osv så kan man nog efter många om och men, dyra advokatkostnader klara sig helskinnad. Dock är detta ytterst onödigt om man kan bara skriva under ett enkelt papper.
Citera
2014-02-07, 16:05
Medlem
AgentHemligs avatar
Citat:

Skulle aldrig köpa en mobil beg.

Tyvärr är det så att många väntar ett par månader, ibland bara några dagar -

Sen ringer de och stöldspärrar den. Får pengar på försäkringen. De har ju kvittokopia etc.

Att du har allting spelar ingen roll, det är SKITBÖKIGT (Jag har själv råkat ut för det och läst om många andra som råkat ut för samma sak). Den del har som policy att inte släppa spärren alls. Det är hur knepigt som helst.

Och det är svårt att bevisa något - Personen du köpte den av kan ha haft falskleg (viket är supervanligt) osv osv . bla bla bla bla.
Citera
2014-02-07, 16:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AgentHemlig

Sen ringer de och stöldspärrar den. Får pengar på försäkringen. De har ju kvittokopia etc.

Att du har allting spelar ingen roll, det är SKITBÖKIGT (Jag har själv råkat ut för det och läst om många andra som råkat ut för samma sak). Den del har som policy att inte släppa spärren alls. Det är hur knepigt som helst.

Och det är svårt att bevisa något - Personen du köpte den av kan ha haft falskleg (viket är supervanligt) osv osv . bla bla bla bla.

Det är just det jag är rädd för, så tänker därför köpa en hyfsat dålig mobil för runt 1-1,5k.
Första gången och sista gången jag köper en mobil som är begagnad.
Citera
2014-02-07, 16:13
Medlem
Psychopatricks avatar
Citat:

Om säljaren skulle skriva under ett köpekontrakt, anmäla telefonen stulen OCH spärra IMEI så är han riktigt korkad. Han kan bli stämd av köparen OCH även bli åtalad för försäkringsbedrägeri om saker och ting uppenbarar sig. Det låter inte speciellt intelligent i mina öron.
Citera
2014-02-07, 17:02
Medlem
sebnies avatar
En viktig sak är att du ska ta leg på säljaren och kolla så NAMNET PÅ KVITTOT stämmer till punkt och pricka med legget.

Acceptera INTE bortförklaringar såsom "Det var min mamma som köpte den" eller "Jag har själv köpt den begagnad".

Annars kan kvittot + telefonen blivit stulen vid ett bostadsinbrott eller blivit stulen på annat sätt.

Om det inte står namn, kolla om telefonen köpts med kort. I så fall skall säljaren visa upp sitt kort (okej att hålla för de 12 första siffrorna) och så kollar du att 4 sista (XXXX) + giltighetsdatum matchar med ************XXXX på kvittot.
Sedan kollar du givetvis att leg matchar med kortets namn.

En annan grej du bör kolla: Kolla så inte telefonen köpts med abonnemang eller på avbetalning. I så fall: Be att få se originalavtalet med operatören, och KONTROLLERA NOGA att telefonen inte är såld med ägarrättsförbehåll.

Ägarrättsförbehåll betyder nämligen att telefonen inte får säljas alls förrens den är helt avbetalad. Med andra ord att den är operatörens egendom fram tills att skulden är helt avbetalad.

Sedan som slutkläm: Givetvis kan operatören IMEI-spärra en telefon såld på avbetalning om inte säljaren betalar sina fakturor till operatören, även om det inte är något ägarrättsförbehåll. Så egentligen, köp ingen telefon alls om inte HELA beloppet är betalat på ett och samma bräde!

En annan sak att se upp för, är att telefonen, om den köpts för "hela priset", KAN vara köpt med stulet kort och kortbolaget gör en chargeback. Därför bör du kolla att säljaren innehar det kort som telefonen köpts med, OCH att det matchar med legget.

Annars bör det vara relativt säkert att köpa begagnad mobil. Bästa är att köpa ur oöppnad låda, och du behåller originalkvittot. Om inte telefonens IMEI-nummer finns registrerat någonstans i nätet (under säljarens mobilnummer) så blir det svårt för säljaren att bevisa att han inte försöker okynnesspärra någon annans mobil.
Citera
2014-02-07, 21:00
Medlem
Nennenes avatar
Citat:

Kan bara instämma till 100%, skulle telefonföretaget misstänka någon fuffens spärrar dom din lur oavsett allt som har skrivits i tråden.
Citera
2014-02-07, 21:02
Medlem
Nennenes avatar
Citat:
Om säljaren skulle skriva under ett köpekontrakt, anmäla telefonen stulen OCH spärra IMEI så är han riktigt korkad. Han kan bli stämd av köparen OCH även bli åtalad för försäkringsbedrägeri om saker och ting uppenbarar sig. Det låter inte speciellt intelligent i mina öron.

Du kan inte stämma någon som inte har några pengar! Vill han verkligen köpa en begagnad telefon är det upp till att läsa av personen som säljer den. Sen gå igenom hela processen med kvitton osv osv osv.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in