2014-02-07, 15:04
Medlem
Hej,

Fick en ordningsbot i Stockholm för att jag kört på en väg endast tillåten för bussar, och jag var tvungen, hade inget alternativ då den alternativa vägen var stängd av någon anledning. Då kommer plötsligt en personbil bakom mig och det visar sig vara poliser som kommer i all fräckhet och ger mig en ordningsbot.

Jag förklarade att det andra vägen var stängd och det var i princip omöjligt att vända. Ingen idé.

Inte nog med detta - Medan de står o babblar ser jag en massa bilar köra på bussarnas väg utan att poliserna säger ett ord till dem.

Och väl hemma upptäcker jag att polisen skrivit fel gata på pappret jag fick skriva under. Alltså en gata som är långt bort ifrån den jag kort på.

1. Kan jag överklaga ordningsboten? Hur ska en överklagan se ut? Det ska till Stockholms tingsrätt.

2. Finns det chans att jag vinner fallet?

3. Vad kan jag annars ta mig till?
Citera
2014-02-07, 15:14
Medlem
Har du erkänt på plats. annars är det lite smålurigt att överklaga. Har du inte erkänt på plats så har du stor chans att ta dig ur situationen om du tar med boten som bevis samt bevisning från gatan boten avser som visar på att du få köra där. Annars brukar det vara gynnsamt vid överklagan med felskrivningar på boten.
Citera
2014-02-07, 15:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VolvoS80V8
Har du erkänt på plats. annars är det lite smålurigt att överklaga. Har du inte erkänt på plats så har du stor chans att ta dig ur situationen om du tar med boten som bevis samt bevisning från gatan boten avser som visar på att du få köra där. Annars brukar det vara gynnsamt vid överklagan med felskrivningar på boten.

Jag trodde att jag skulle få betala fler avgifter om jag inte skriver under. Därför skrev jag under. Sen förklarade jag för polisen och då svarar dom: "Varför sa du inte det från början??"
Citera
2014-02-07, 15:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mishaa
Jag trodde att jag skulle få betala fler avgifter om jag inte skriver under. Därför skrev jag under. Sen förklarade jag för polisen och då svarar dom: "Varför sa du inte det från början??"
Skriv aldrig under på plats. Kostar inget extra egentligen om man bortser från arbetsinkomsten man missar ev vid förhandling. Upptäcker man sådan tabbe på plats så skriver man inte under men man säger inget heller om tabben då detta är bra för att blir friad
Citera
2014-02-07, 16:04
Medlem
Frågan du ska ställa dig om det är värt att dra det till tinget.

Risken är att du hamnar i en databas likt Lexbase och folk som inte vet vad domen handlar om kommer misstänka det värsta då du förekommer i en dom, tänk pedofil eller våldtäktsman.

Jag vet inte hur många tusenlappar boten låg på men du bör ta ovanstående i beaktning med tanke på hur situationen rörande personlig integritet ser ut här i landet. Det är den bistra verkligheten.
Citera
2014-02-07, 16:32
Medlem
ormanoffs avatar
I och med att du signerat ordningsboten har den vunnit laga kraft. Av det du säger verkar det dock som att det skett fel vid utfärdandet (felangiven plats för överträdelsen). Du kan då begära undanröjande av ordniningsboten på denna grund. Det gör du genom att skriva till tingsrätten och ange skälen till varför du vill ha boten undanröjd.
Citera
2014-02-07, 21:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ormanoff
I och med att du signerat ordningsboten har den vunnit laga kraft. Av det du säger verkar det dock som att det skett fel vid utfärdandet (felangiven plats för överträdelsen). Du kan då begära undanröjande av ordniningsboten på denna grund. Det gör du genom att skriva till tingsrätten och ange skälen till varför du vill ha boten undanröjd.

TS: passa på att ange skäl att köra på den plats du körde. Enligt TRF har vägarbetstjänstemän befogenheter att tillåta trafik på förbjudna vägar vid omläggning. Detta har poliserna tydligen missat.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in