2014-02-07, 01:34
Medlem
Hej,

Har någon svaret på denna kuriositet. Jag såg nyligen en bekants brittiska pass och slogs av att längden inte finns utsatt där.

Varför finns längden med i svenska pass? Har det någon betydelse?

Tack på förhand
Citera
2014-02-07, 01:42
Medlem
1235oops4567s avatar
Det konstiga är väl snarare varför inte britterna uppger längden. Ganska bra sätt att identifiera folk, utöver bild. Säker på att det ej står?
Citera
2014-02-07, 01:43
Medlem
Maxthons avatar
Dom vill väl få med så mycket dom kan på passen bara, Lär väl vara många länder som har längd på passen...
Citera
2014-02-07, 01:53
Medlem
Ett pass är ju till för att styrka din identitet och då är alla typer av beskrivande fakta enbart att betrakta som nödvändigt underlag. Som tidigare nämnt, det konstiga är varför längd inte uppges.
Citera
2014-02-07, 03:37
Medlem
mimminycs avatar
Kollade just i mitt amerikanska pass (har dubbelt medborgarskap) och ens längd står inte där heller som i mitt svenska pass. Dock finns både ens längd, ögonfärg och i vissa delstater även hårfärg på amerikanska körkort (till skillnad från svenska).
Citera
2014-02-07, 09:23
Medlem
knekt sparvs avatar
Hårfärg är ju bara konstigt att ha med, minns något ID-kort från nazi-Tyskland jag såg i en historiebok en gång...

Längd däremot är svårt att fejka så det är ju vettigt. Ögonfärg går nog snart att ändra, redan nu använder ju en del färglinser av olika skäl.
Citera
2014-02-07, 13:32
Medlem
bjornebarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av knekt sparv
Hårfärg är ju bara konstigt att ha med, minns något ID-kort från nazi-Tyskland jag såg i en historiebok en gång...

Längd däremot är svårt att fejka så det är ju vettigt. Ögonfärg går nog snart att ändra, redan nu använder ju en del färglinser av olika skäl.

Det går redan att ändra ögonfärgen, men det är ganska nytt och säkerligen fortfarande förknippat med en del risker.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in