2014-02-07, 00:59
Medlem
Hej, det är så att min vän har ett problem med sin hyresvärd. Han hyr ett rum i en villa där hon bor och kontraktet löper ut i juni. Saken är den att hon missbrukar allting och ställer orealistiska krav och torterar honom psykiskt med massa meningslösa regler. Han vill bara packa sina grejer och flytta ut den här veckan och skita fullständigt i kontraktet. Hyran betalar han kontant och han säger att han har viss bevis mot henne vad det gäller hennes galenskaper. Hur ställer sig lagen i denna situation?
Citera
2014-02-07, 01:45
Medlem
kinesarsles avatar
Det är fullständigt omöjligt att säga just någonting alls om du inte preciserar dig.

Det enda jag kan säga just nu är att om inget annat sägs i kontraktet är det tre månaders uppsägningstid som gäller. Han kan alltså flytta ut den sista maj som tidigast.
Citera
2014-02-07, 11:37
Medlem
Det finns inget som hindrar din vän från att flytta ut i förtid, men hyran för uppsägningstiden måste betalas om det inte föreligger skäl nog att ta det till hyresnämnden och yrka på att häva kontraktet omgående pga störningar i boendet orsakade av värden grova nog för att hyresgästen inte ska kunna bo kvar. Men "missbrukar allt" är inte säkert att det räcker som anledning då det är ganska vagt, men jag gissar att det handlar om droger. Om värden sysslar med olagligheter bör han göra sin solidariska plikt som medborgare och polisanmäla. Möjligen kan illegala aktiviteter räknas som skäl för hävning.

När det gäller orealistiska regler så är det bara för din vän att ignorera dessa. Står de inte i kontraktet har hon ingen laglig möjlighet att upprätthålla dem ändå. Går hon in i hans rum utan tillåtelse är det hemfridsbrott.

Men som Kinesarsle sa; det är svårt att gissa vad som kan gälla i din väns fall då det är mycket oprecist och i lagens mening är det viktigt med detaljer ända in på hårklyverier.
Citera
2014-02-09, 23:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av u53rn4m3
Det finns inget som hindrar din vän från att flytta ut i förtid, men hyran för uppsägningstiden måste betalas om det inte föreligger skäl nog att ta det till hyresnämnden och yrka på att häva kontraktet omgående pga störningar i boendet orsakade av värden grova nog för att hyresgästen inte ska kunna bo kvar. Men "missbrukar allt" är inte säkert att det räcker som anledning då det är ganska vagt, men jag gissar att det handlar om droger. Om värden sysslar med olagligheter bör han göra sin solidariska plikt som medborgare och polisanmäla. Möjligen kan illegala aktiviteter räknas som skäl för hävning.

När det gäller orealistiska regler så är det bara för din vän att ignorera dessa. Står de inte i kontraktet har hon ingen laglig möjlighet att upprätthålla dem ändå. Går hon in i hans rum utan tillåtelse är det hemfridsbrott.

Men som Kinesarsle sa; det är svårt att gissa vad som kan gälla i din väns fall då det är mycket oprecist och i lagens mening är det viktigt med detaljer ända in på hårklyverier.

Jag har hans kontrakt som jag kan lägga upp och då får ni dra slutsatser.
Citera
2014-02-10, 00:11
Moderator
Neksnors avatar
Om han betalar hyran kontant så borde han, någon gång i höst när samtliga affärer är avklarade med damen, kunna tipsa skattemyndigheten om att kontrollera att hon tar upp hyresintäkterna på korrekt sätt i deklarationen. Ska tillägga att jag inte alls kan reglerna för beskattning av hyresintäkter, men det kan kanske vara ett enkelt och kul sätt att djävlas lite med tanten.
Citera
2014-02-10, 01:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Baconkitten
Jag har hans kontrakt som jag kan lägga upp och då får ni dra slutsatser.
Ja, censurera alla känsliga uppgifter och lägg ut den här så blir det lättare, men som sagt kan man inte bete sig hur som helst bara för att något liknande står i kontraktet, och man kan inte kontraktera om saker som strider mot lagen (t.ex. att man inte kan kontraktera att man ska få ge någon ett knytnäveslag en gång i veckan som delbetalning av hyran).

Men som sagt; det finns inget som säger att han MÅSTE bo i rummet under den tid han hyr det, om han inte kan få godkänt att häva kontraktet med tanke på värdinnans ofredande och hemfridsbrott. Men om han vill bryta kontraktet i förtid, utan uppsägningstid med hänvisning till störd hemfrid och allvarliga störningar och ofredande i boendet bör han polisanmäla det (rigga kameror i rummet fungerar som bevismaterial om han inte vill ta det ord mot ord) och lämna in en lapp om att han häver kontraktet med omedelbar verkan pga ovanstående. Men se som sagt till att det finns vittnen när han räcker över brevet så att hon inte bränner det och hävdar att något sådan har hon inte fått.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in