2014-02-07, 00:44
Medlem
http://www.dagensjuridik.se/2014/02/stangde-dotter-pa-rummet-nar-hon-inte-ville-lagga-sig-doms-olaga-frihetsberovande

Dottern som är "i dagisåldern" ville inte sova så mannen låste in henne på hennes rum för att få lugn och ro. Hovrätten dömde för olaga frihetsberövande till 120 dagsböter á 200 kr. 24 000 kr.

Alltså.. Hur har detta anmälts?
I dagisåldern måste väl innebära yngre än skolåldern 7 år. Hur har detta "brott" anmälts?

Vad är olaga frihetsberövande av trilskande småbarn? Att sätta en grind i trappan med barnspärr?
Låsa ytterdörren? Barnspärr på bilens dörrar så de inte kan öppnas inifrån?

Jag är lite förbannad faktiskt.
Citera
2014-02-07, 00:53
Medlem
Jag var precis på väg för att fråga om den här domen.
Citera
2014-02-07, 00:59
Medlem
Funderade på om det kan vara frun som anmält men begriper isåfall inte vad det skulle tjäna till.
Mannen drar in alla stålarna till hushållet och nu blir det väl en månadslön mindre.

Har "dagiset"/Förskolan anmält? Frågan är då om inte denna inrättning begår samma fel om de har staket som begränsar flickans rörelsefrihet.
Citera
2014-02-07, 02:53
Medlem
Sprangdegs-Harrys avatar
Låste in 6åriga dottern på rummet - Dömd

http://www.dagensjuridik.se/2014/02/stangde-dotter-pa-rummet-nar-hon-inte-ville-lagga-sig-doms-olaga-frihetsberovande

Någon som kan hjälpa mig förstå hur både tingsrätten och hovrätten dömmer mannen i fråga för olaga frihetsberövande?

Mannen ville ju helt enkelt få sin dotter att gå och lägga sig och sova. Mannens uppsåt var ju inte direkt att låsa in dottern i en låda och kasta bort nyckeln.

Vart går gränsen, är det olagligt att lägga sin bäbis i en spjälsäng. Har småbarn rätt att fritt kunna röra sig precis som dom vill utan att föräldrarna kan stoppa dom.

Edit: Puck 2a
Senast redigerad av Sprangdegs-Harry 2014-02-07 kl. 03:06.
Citera
2014-02-07, 02:55
Medlem
Sambon var deprimerad, det behöver inte vara samma person som är mor till barnet.
Citera
2014-02-07, 08:57
Medlem
Emerains avatar
Trådar sammanfogade
/mod
Citera
2014-02-07, 09:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sprangdegs-Harry

Någon som kan hjälpa mig förstå hur både tingsrätten och hovrätten dömmer mannen i fråga för olaga frihetsberövande?

Mannen ville ju helt enkelt få sin dotter att gå och lägga sig och sova. Mannens uppsåt var ju inte direkt att låsa in dottern i en låda och kasta bort nyckeln.

Vart går gränsen, är det olagligt att lägga sin bäbis i en spjälsäng. Har småbarn rätt att fritt kunna röra sig precis som dom vill utan att föräldrarna kan stoppa dom.

Edit: Puck 2a

Nu fick jag inte in din rubrik i citatet, men du nämner att dottern var sex år. Var fick du den informationen ifrån?

Jag undrar vidare hur tingsrättsdomen kunde passera media och flashback obemärkt innan den överklagades. Ja, jag sökte innan jag skapade min tråd.
Citera
2014-02-07, 09:43
Medlem
ormanoffs avatar
Domen är ganska intetsägande i domskälen (B 849-13, Hovrätten för övre Norrland).

En vårdnadshavare har rätt (och är ofta skyldig) att i syfte att skydda och uppfostra barn vidta åtgärder som begränsar barnets rörelsefrihet. Tydligen ansåg rätten att den tilltalade genom att vid tre tillfällen låsa in barnet under minst en timme vid vardera tillfälle överskridit det straffria område som tillkommer vårdnadshavaren.

Domen är i linje med praxis, exv RH 2008:36 där en barnskötare på förskola låste in ett femårigt barn i tre till fem minuter för att lugna honom.
Citera
2014-02-07, 18:48
Medlem
Sprangdegs-Harrys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av harlequin73
Nu fick jag inte in din rubrik i citatet, men du nämner att dottern var sex år. Var fick du den informationen ifrån?

Jag undrar vidare hur tingsrättsdomen kunde passera media och flashback obemärkt innan den överklagades. Ja, jag sökte innan jag skapade min tråd.

"Den 51-årige mannen åtalades vid Skellefteå tingsrätt för olaga frihetsberövande. Enligt åtalet hade han vid flera tillfällen låst in sin dotter, som är i dagisåldern, på hennes rum under cirka en timmes tid."

Tolkade det helt enkelt som 6 år och neråt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in